Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klap in ophanging bij uitveren
#1
Al langer heeft mijn 240 station  last van een harde klap bij drempels vanuit de achterophanging. Dit is alleen bij de uitverende beweging dus niet bij het inveren/oprijden van een drempel. Ook op snelweg bij stevige kuilen waarbij de veren als het ware wegvallen dus uitveren hoor ik een stevige klap uit de achteras/achterkant komen. Het onlangs vervangen van alle rubbers en silentbloks achter (moest zowieso gebeuren) heeft niet geholpen. Gezocht op forum maar nog geen oorzaak of oplossing gevonden. Volvo specialist Uitgeest geeft aan dat het bij de 240 hoort. Schokbrekers zijn kort geleden vervangen en zitten goed vast, evenals de schotels die de veren aan de draagarmen vasthouden. Ook panhard dwarsstang zit vast. Iemand een idee waar dit geklap vandaan komt en wat evt. oplossing is?
Antwoord
#2
Kan het niet de uitlaat zijn die tegen chassis of trekhaak slaat?
Antwoord
#3
(22 June 2025, 12:23)Rin schreef: Kan het niet de uitlaat zijn die tegen chassis of trekhaak slaat?

Thanks, ga ik controleren, dan moet daar iets van een contactplek zichtbaar zijn. Heb idd ook een trekhaak.
Antwoord
#4
Zojuist van de uitlaat de S-bocht iets naar beneden gekanteld. Leek wel iets verbeterd maar bij het rijden over een kuil van een put toch weer een klap. Klinkt hard, als een veer die losschiet maar deze zitten toch echt vast. Of zou de bovenkant van de veer bij snel uitveren iets los kunnen komen?
Antwoord
#5
Weet je zeker dat het van de achterkant komt?
Kan ook in de voorste veerpoot zitten.

Anders eens in de wielbakken kijken naar losslingerend spul.
Antwoord
#6
(22 June 2025, 18:19)Dopski schreef: Weet je zeker dat het van de achterkant komt?
Kan ook in de voorste veerpoot zitten.

Anders eens in de wielbakken kijken naar losslingerend spul.

Zit zeker achterin. Ook bij bijvoorbeeld die zwarte plastic drempels bij b.v. een parkeerplaats. Wanneer het achterwiel hier overheen rijdt dan is het ook duidelijk te horen en soms zelfs te voelen.
Ik zal nog even alles achterin eruit halen, inclusief reservewiel en krik..
Antwoord
#7
De veren van de achteras worden begrensd door de maximum lengte van de schokbrekers, die gaan echt niet zomaar los komen. Volgens mij hoort een harde klap bij uitveren niet bij de 240, even verder zoeken. Laat iemand in de laadruimte een stukje meehobbelen, of op de achterbank, van daaraf kan je misschien beter het geluid localiseren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Op Turbobricks is hier ook veel over geschreven. Naast de opmerkingen over de rubbers en bussen (deze zijn bij mij allemaal nieuw) kwam hier ook een interessante discussie naar voren m.b.t. de schokbrekers. Bij de Bilstein B4 zou het bovenste montage-oog net iets te ruim zijn t.o.v. het bevestigingspunt. Het stevig vastdraaien van de bevestigingsmoer zou niet voorkomen dat er een stevige kloenk kan ontstaan bij de rebound. 
Dit ga ik komend weekeinde nog even controleren, ik heb exact deze schokbrekers..
Antwoord
#9
Korte update so far; Gisteren alles nagelopen met wielen eraf en de achterkant op assteunen;
-uitlaat; hangt goed vast, flink sjorren geeft geen contact met body. ophangrubbers zijn goed
-aandrijfas; geen speling in kruiskoppeling of centrale ondersteuning (lager in rubberen huis). 
-Alle bouten en moeren van draagarmen, trekstangen en dwarsstang extra aangehaald. Geen speling. Alle bussen en rubbers zijn nieuw.
-Schokbrekers losgehaald. Bovenste bevestigingspunt (bout) zit vast goed vast aan body. Geen speling op het bovenste oog van de demper die om deze bout hangt. Onderste bout ook aangehaald, geen speling. Dempers zelf geen lekkage of andere afwijkingen zichtbaar. 
-Bouten stabilisatorstang extra aangehaald. Ook hier geen schuur- of andere contactplekken zichtbaar.  

Alle forums nagelezen (nederlands, amerikaans) maar meer dan deze punten lees ik niet. 1 Volvorijders meldde nog een achterklep waarvan de dempers speling hadden wat een bonk gaf. Ik neem aan dat zijn scharnieren dan ook speling hebben gehad. In ieder geval mijn scharnieren en dempers (1 jaar oud) nagekeken; mijn klep is handmatig met geen mogelijkheid in enige speling te bewegen..

Proefrit gisteravond (met lege kofferruimte, zonder gereedschap of reservewiel) gaf helaas nog steeds de klacht. Bij 20 km/u door de woonwijk geven kuilen van bv putten een duidelijke bonk (hoorbaar en voelbaar) bij alleen dat wiel dat door de kuil rijdt. Enige wat ik zelf nog kan bedenken zijn de dempers zelf die inwendig bij de overgang naar rebound bonken. Lijkt mij toch vreemd, 2 jaar oude gasdempers van Bilstein. Of iets in de achteras zelf (of dif.). Zou bv speling in tandwielen van het dif zelf dit kunnen veroorzaken? Laatste idee; de aanslagrubbers van de achteras direct naast de schokdempers ontbreken. Lees dat meerdere zonder deze rubbers rijden en omdat ik zonder belading en korte kuilen al de klappen hoor vermoed ik niet dat dit het euvel is..
Antwoord
#10
Dan misschien toch de schokbrekers. Speling in de tandwielen geeft wat ruisende/loeiende geluiden bij hogere rpm, geen bonk. Zelfde voor wiellagers, cardanaslagers en dergelijke.

Bij mijn 240 waren wel de rubber bussen van de reactiestangen gaar (verkeerde richting gemonteerd) en bonkten de ogen af en toe gezellig tegen de bodem. Vervangen door de massievere stangen van eerder jaargang en alles weer stil.

De aanslagrubbers zijn handig als je met 100 Scoria Bricks achterin gaat rijden, anders niet
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  rubbers ophanging henqui 13 9.012 18 March 2009, 11:31
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  Wegligging weg!!?? (ophangrubbers en ophanging) abel doornbos 30 26.387 28 February 2007, 20:09
Laatste bericht: abel doornbos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: