Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Zou kunnen, in een moed der wanhoop scenario. Je zou de laatste stappen van aanhaalmethode voor de oude stijl kopbouten kunnen gebruiken, die zegt: 60 Nm, 110Nm, motor opwarmen en afkoelen, 30 graden lossen en opnieuw naar 110 Nm.

(110 Nm is ver onder de max van een M12x1,75 bout, klasse 12.9 of 10.9 ff kwijt welke het is).

(De nieuwe kopbouten gebruiken na 60 Nm een 90 graden draai maar komt op hetzelfde moment uit, tenminste heb ik ooit ergens gelezen).

ALles op de volgorde, waarbij 7 en 8 de voorste bouten zijn.
7 3 1 5 9
8 4 2 6 10

Maar ja, als je ernstige verdenkingen over montagewerk hebt, m.b.t. kopbouten, wil je eigenlijk ook weten hoe ze eruit zien kwa lengte en smering, dus dan zou je ze er één voor één uit moeten halen. Wat mij geen geweldig idee lijkt, moet kunnen maar is nogal onconventioneel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hé Marc,

Bedankt voor je informatieSmile
Dus als ik het goed begrijp; indien bouten al op 110nm zitten, is deze optie geen haalbare?
De bouten zijn op moment gebracht met gegevens uit de haynes manual toendertijd  dat heb ik nagevraagd
Heb ook begrepen dat er 'oude' en 'nieuwe' versie kopbouten zijn...met verschillende aantrek momenten..zoals je aangeeft..
Antwoord
Je kan het inderdaad eerst een soort van meten, zet de momentsleutel op 90 (als je zo'n luxe klik-uitvoering hebt), het hele rondje, dan 100, dan 110.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Helaas had dit niet het gewenste resultaat.
Even bekijken of ik dit (zelf) nog ga fixen. 
Is het zelf te meten of de kop nog vlak (genoeg) is zodoende deze niet te hoeven laten vlakken?
Antwoord
Meten met een stalen rei of iets 100% vlaks, en een voelermaat.

Ik probeer iets te bedenken wat dezelfde symptomen kan geven maar dat lukt niet erg. Voor de zekerheid ff langs bij een garage of ze hun CO sniffer in het expansievaatje willen hangen ter controle.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ja dat is inderdaad ook een idee.
Tevens misschien compressie testen. (scheur in blok?)

Vond deze YouTube, lijkt redelijk eenvoudig.

https://m.youtube.com/watch?v=0WppU47h30M

https://m.youtube.com/watch?v=B-crUdzhwek

https://m.youtube.com/watch?v=Aa5_mc_LqSM
Antwoord
Ik heb besloten toch een poging te wagen de koppakking (er vanuitgaande dat dat het is...) aan te pakken.
Vind het zonde hiervoor een koppakking sealer te proberen (via koelvloeistof reservoir).
Allereerst wil ik de compressie meten, heb een set hiervoor geleend.
Denk dat ik dan de zekering van de benzine pomp uit moet nemen uit de zekering houder bij versnellingspook...?
Welke nr zekering is dit of is er een plaatje ervan evt? Of eventueel andere of meerdere?

Eventueel nog andere tips tbv koppakking uitbouwen/plaatsen welke niet in de youtube filmpjes voorkomen?
Koelventilator verwijderen tbv ruimte of niet per se nodig?
Heb begrepen dat bij afnemen distributie riem deze TDC moet staan, wat denk ik aangegeven is dmv markeringen.
Daarna kan distributie riem worden verwijderd evenals het tandwiel?
Antwoord
Haal de plus van de bobine, of de stekker uit de vliegwiel sensor. Geen vonk = geen brandstof. De brandstofpomp onder de auto is niet gezekerd maar als je echt zeker wilt zijn, kan je ook daarvan de stekker eruit halen.
Een mooie manier is de servicestekker te gebruiken, draad is rood denk ik, en zit ergens verstopt in de kabelboom op het schutbord of in de buurt van de linkerveerpoot. Die verleng je naar de plus en daarmee kan je de startmotor laten draaien zonder contactsleutel (bak in neutraal zetten). Elke andere manier om de startmotor te laten draaien zonder contact is ook prima natuurlijk

Bij het uit elkaar halen maakt de stand van zuigers e.d. niet uit, bij het in elkaar zetten zet je m in TDC van cil 1 en dan de merktekens op de tandwielen gebruiken om de riem erop te leggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt Marc voor je aanvullende informatie.
Nu nog tijd vinden ermee aan te vangen Smile bij starten tbv compressie meting vol gas geven?

Heb je nog tips tbv de koppakking zelf, merk Elring of anders, en nieuwe kopbouten welk merk en soort (nieuw oud model)
Antwoord
Gas open en laten draaien tot de druk niet meer oploopt. Gaat vooral om de onderlinge verschillen in dit geval.

Iedereen zegt Elring, dus ja. Neem de complete set, en ook waterpomppakkingen. Kopbouten kan je meestal hergebruiken, leg ze langs elkaar en kijk of de schroefdraad tekenen van rek vertoont, vooral richting de overgang naar het borstgedeelte.

TP30156 is het Volvo boek voor dit. Max 5x hergebruiken zegt Volvo over de kopbouten.

Over het compressie meten zeggen ze dat je de stekker van pin 1 op de bobine los moet maken, dat is de massakant wat ik dan weer typisch vind. Maar het zal ook een 'geen vonk' conditie opleveren. Haal ze allebei los, en het injectierelais, dan start er zeker te weten niks wat je ook doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.723 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 22.987 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.823 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.687 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.326 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 5.350 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 10.603 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 19.292 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 14.576 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.470 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)