Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Zou kunnen, in een moed der wanhoop scenario. Je zou de laatste stappen van aanhaalmethode voor de oude stijl kopbouten kunnen gebruiken, die zegt: 60 Nm, 110Nm, motor opwarmen en afkoelen, 30 graden lossen en opnieuw naar 110 Nm.
(110 Nm is ver onder de max van een M12x1,75 bout, klasse 12.9 of 10.9 ff kwijt welke het is).
(De nieuwe kopbouten gebruiken na 60 Nm een 90 graden draai maar komt op hetzelfde moment uit, tenminste heb ik ooit ergens gelezen).
ALles op de volgorde, waarbij 7 en 8 de voorste bouten zijn.
7 3 1 5 9
8 4 2 6 10
Maar ja, als je ernstige verdenkingen over montagewerk hebt, m.b.t. kopbouten, wil je eigenlijk ook weten hoe ze eruit zien kwa lengte en smering, dus dan zou je ze er één voor één uit moeten halen. Wat mij geen geweldig idee lijkt, moet kunnen maar is nogal onconventioneel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
12 April 2025, 18:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2025, 11:33 door 940 station 1992.)
Hé Marc,
Bedankt voor je informatie

Dus als ik het goed begrijp; indien bouten al op 110nm zitten, is deze optie geen haalbare?
De bouten zijn op moment gebracht met gegevens uit de haynes manual toendertijd dat heb ik nagevraagd
Heb ook begrepen dat er 'oude' en 'nieuwe' versie kopbouten zijn...met verschillende aantrek momenten..zoals je aangeeft..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Je kan het inderdaad eerst een soort van meten, zet de momentsleutel op 90 (als je zo'n luxe klik-uitvoering hebt), het hele rondje, dan 100, dan 110.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Helaas had dit niet het gewenste resultaat.
Even bekijken of ik dit (zelf) nog ga fixen.
Is het zelf te meten of de kop nog vlak (genoeg) is zodoende deze niet te hoeven laten vlakken?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Meten met een stalen rei of iets 100% vlaks, en een voelermaat.
Ik probeer iets te bedenken wat dezelfde symptomen kan geven maar dat lukt niet erg. Voor de zekerheid ff langs bij een garage of ze hun CO sniffer in het expansievaatje willen hangen ter controle.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
16 April 2025, 20:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 April 2025, 20:57 door 940 station 1992.)
Ja dat is inderdaad ook een idee.
Tevens misschien compressie testen. (scheur in blok?)
Vond deze YouTube, lijkt redelijk eenvoudig.
https://m.youtube.com/watch?v=0WppU47h30M
https://m.youtube.com/watch?v=B-crUdzhwek
https://m.youtube.com/watch?v=Aa5_mc_LqSM
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
4 July 2025, 16:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 July 2025, 18:01 door 940 station 1992.)
Ik heb besloten toch een poging te wagen de koppakking (er vanuitgaande dat dat het is...) aan te pakken.
Vind het zonde hiervoor een koppakking sealer te proberen (via koelvloeistof reservoir).
Allereerst wil ik de compressie meten, heb een set hiervoor geleend.
Denk dat ik dan de zekering van de benzine pomp uit moet nemen uit de zekering houder bij versnellingspook...?
Welke nr zekering is dit of is er een plaatje ervan evt? Of eventueel andere of meerdere?
Eventueel nog andere tips tbv koppakking uitbouwen/plaatsen welke niet in de youtube filmpjes voorkomen?
Koelventilator verwijderen tbv ruimte of niet per se nodig?
Heb begrepen dat bij afnemen distributie riem deze TDC moet staan, wat denk ik aangegeven is dmv markeringen.
Daarna kan distributie riem worden verwijderd evenals het tandwiel?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
5 July 2025, 21:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 July 2025, 21:55 door Marc1970.)
Haal de plus van de bobine, of de stekker uit de vliegwiel sensor. Geen vonk = geen brandstof. De brandstofpomp onder de auto is niet gezekerd maar als je echt zeker wilt zijn, kan je ook daarvan de stekker eruit halen.
Een mooie manier is de servicestekker te gebruiken, draad is rood denk ik, en zit ergens verstopt in de kabelboom op het schutbord of in de buurt van de linkerveerpoot. Die verleng je naar de plus en daarmee kan je de startmotor laten draaien zonder contactsleutel (bak in neutraal zetten). Elke andere manier om de startmotor te laten draaien zonder contact is ook prima natuurlijk
Bij het uit elkaar halen maakt de stand van zuigers e.d. niet uit, bij het in elkaar zetten zet je m in TDC van cil 1 en dan de merktekens op de tandwielen gebruiken om de riem erop te leggen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
6 July 2025, 12:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 July 2025, 12:53 door 940 station 1992.)
Bedankt Marc voor je aanvullende informatie.
Nu nog tijd vinden ermee aan te vangen

bij starten tbv compressie meting vol gas geven?
Heb je nog tips tbv de koppakking zelf, merk Elring of anders, en nieuwe kopbouten welk merk en soort (nieuw oud model)
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
6 July 2025, 20:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 July 2025, 20:14 door Marc1970.)
Gas open en laten draaien tot de druk niet meer oploopt. Gaat vooral om de onderlinge verschillen in dit geval.
Iedereen zegt Elring, dus ja. Neem de complete set, en ook waterpomppakkingen. Kopbouten kan je meestal hergebruiken, leg ze langs elkaar en kijk of de schroefdraad tekenen van rek vertoont, vooral richting de overgang naar het borstgedeelte.
TP30156 is het Volvo boek voor dit. Max 5x hergebruiken zegt Volvo over de kopbouten.
Over het compressie meten zeggen ze dat je de stekker van pin 1 op de bobine los moet maken, dat is de massakant wat ik dan weer typisch vind. Maar het zal ook een 'geen vonk' conditie opleveren. Haal ze allebei los, en het injectierelais, dan start er zeker te weten niks wat je ook doet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969