2 April 2025, 15:13 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 April 2025, 15:19 door simme.)
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en ben een volvo 145 aan het opknappen, waar ooit een b23a blok is ingehangen.
na al het laswerk etc was het even leuk rijden, maar bleek die toch een lekke koppakking te hebben. Net de kop laten vlakken en alle onderdelen zijn binnen om de boel terug te bouwen. Maar ben op zoek naar de aandraai momenten van de kop bouten en bouten van de nokken as en wou de kleppen ook meteen stellen.
heeft iemand daar misschien wat documentatie over? zou erg helpen
Mooie wagen, zit zo te zien een hoop werk en aandacht in!
Wat info betreft: heb je Volvo Classic Acedamy al bezocht? Daar vnd je zo goed als alles, van de 145 tot B230 en verder: https://volvo-academy.com/
(url dus zonder 'classsic')
Ja, op VCA staat een hoop info. initiatief van oa VKV, 240-260 Register, voorheen 300club etc. Mooie site, zeker bookmarken!
Ik weet niet of 240 stabi ook op 145 past. Mogelijk ligt het ook aan modeljaar (bij beide modelen zijn er veel wijzigingen geweest). Zover mij bekend is de 240 ophanging nagenoeg gelijk gebleven, maar of de vroege 140 ook gelijk is aan late, en hoe dat weer in 200 beland is, dat durf ik niet zo te zeggen.
Het zou heel goed kunnen: veel is wel bruikbaar tussen 140 en 240. maar soms ook juist anders binnen een model: de vroge 145 heeft weer een andere tank dan de late, die wel weer geliljk is aan 245 tank.
Misschien dat de onderdelen boeken op VCA hier uitsluitsel over kunnen geven?
Het schijnt wel zo te zijn dat je stabi voor dikker moet zijn dan achter (ivm verdeling en weggedrag).
Nieuw topic, of niet, dat is deels aan jou. Wordt dit een topic met info en vragen rond jouw auto? Of ga je per vraag een topic starten. Beiden vind ik verdedigbaar. In eerste geval mischien topic verplaatsen hernoemen, in tweede vraag idd los stellen....
Of één zo'n ding gaat helpen weet ik niet, de 140 ophanging en besturing is gevoelige materie. Op een natte weg wil de voorkant rechtdoor en en de achterkant opzij, gedrag op droog wegdek is daar een veiligere variant van. Sneeuw is werkelijk geen doen.
Die bredere banden heb ik wel s mee gereden, zijwaarts veel steviger, maar auto reageerde stuk slechter op besturing.
Klopt het is wat spartaans / uitdagend rijden soms. voor zit nu een dikkere stabilisator stang en nieuwe schokbrekers en achter waren de rubbers nagenoeg weg in de ophanging en nu vervangen voor poly.
Ik dacht zelf, dat een stabilisator stang van een 245 wel zou moeten werken. Maar misschien denk ik te makkelijk, zie tekeningen bijgevoegd.
(7 April 2025, 19:53)Dopski schreef: De draag armen van een 140 zijn heel anders dan een 240. Of de afstand een beetje in de buurt komt zal je wel even moeten opmeten.
Was de achterzijde van het laatste bouwjaar niet hetzelfde als die van de 240?
8 April 2025, 15:27 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 April 2025, 15:29 door Marc1970.)
Jaaa inderdaad, de 164 van 1975 zou al een 240 achter ophanging kunnen hebben gehad. Maar ja, ook daarvan gaat de eventuele stabilisatorstang niet op een 145 passen.