Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
29 March 2025, 22:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2025, 22:19 door 940 station 1992.)
Ah ok.
Mocht dit het euvel zijn, volstaat dan een schoonmaak hiervan of is vervangen aanbevolen?
Is de carterontluchting (pot) hier ook onderdeel van of niet gerelateerd aan de symptomen?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Plaatje:
https://www.fcpeuro.com/blog/the-rwd-vol...e-overview
De PCV heeft een laag vacuum en een hoog vacuum aansluiting op de inlaat. Bij de Turbo gaat de laag vacuum slang wat verder weg, richting de turbo. Omdat ik de 940 nog niet zo binnenstebuiten gekeerd heb als de 240, weet ik niet precies waar.
Laat de zwarte pot zo lang mogelijk zitten op t motorblok, zit ook vreselijk ver begraven, maar alles daarboven kan je schoon maken en controleren op lekken.
Pas op met oude plastic delen, ze breken wel s.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
30 March 2025, 14:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 March 2025, 14:12 door 940 station 1992.)
Bedankt voor de informatie.
Ik heb zojuist de Volvo een klein half uur stationair laten lopen tot de ventilator aansloeg.
Heb al die tijd naar het koelstofreservoir staan kijken (met deksel eraf uiteraard

), en in begin bij koude motor en na paar minuten zag ik 2 bellen boven komen. Toen een hele tijd niets. En toen de ventilator aansloeg waren er meer bellen waarneembaar.
Carterventilatie pot en slangen waren ook goed olie besmeurd.
Denk dat we dan wel weten wat de oorzaak nu is...?
Of is het normaal dat er zo af en toe bellen in koelvloeistofreservoir voorkomen?
Heb ook nog even bij uitlaat geroken, kwam licht witte/grijze rook uit, en rook naar mijn idee zoetig...
Is het aan te bevelen een test setje die je op koelvloeistofreservoir aansluit aanschaf om zeker te zijn of is het wel duidelijk nu?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja dat is een lekke koppakking, van een cilinders naar de koeling. Met stationair valt t nog mee, als je een dotje gas gas geeft komt een gezellige bloeb omhoog.
Dan zal er bij de laatste vervanging iets niet helemaal goed zijn gegaan. Ik had hier een B20 waarvan geen van de kopbouten in de olie was gezet en de rechter 5 losser zaten dan de linker, nou ja, die blies er ijverig koelwater uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
31 March 2025, 16:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2025, 16:01 door 940 station 1992.)
Ja dat is waarschijnlijk wat er fout gegaan is.
Motor is nooit oververhit geweest, of is dat geen vereiste voor lekke koppakking? (Afgezien van mogelijkheid van verkeerd monteren na vorige lekke koppakking)
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
De B230FK turbo (of is het een B230FB?) blokken gaan bijna allemaal rond de 3 ton. Noemen ze gewone slijtage.
Mooie trainings sessie om een keer de cilinderkop te lichten.
Enig idee hoe dik de plaatjes zijn? Anders vooraf revisie van kop met eventueel inkorten klepsteeltjes.
Rest is plug and play. Partij pakkingen kopen en op een vrije middag te doen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
31 March 2025, 17:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2025, 19:51 door 940 station 1992.)
Het is de 2.0 155 pk..
Denk dan de B200FT...
In een vrij middag te doen? Maar dan ervaren en eerder gedaan?
Ergens een step by step die ik evt dan kan gebruiken?
Moet de kop dan wederom gevlakt worden?
En dan de koppeling ook nog
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Voor een 940 turbo zou ik wel een weekendje reserveren, zeker als ie ook nog op gas loopt. De kop hoeft niet perse gevlakt te worden, eerst ff controleren of ie niet te krom is, mag diagonaal maar liefst 0,5 mm schelen
Stappenplan is niet te doen, zijn ontzettend veel eigenwijze bouten en klemmen op rare plekken. Iemand die het rustig aan doet (you need a lot of patience):
https://www.youtube.com/watch?v=HBV9V10jrhU
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt voor je bericht.
Ik zal overpeinzen wat met de 945 te doen...
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Als snelle check kan ik evt de cilinderkop bouten checken?
Misschien bij vorige koppakking reparatie niet volgens spec moment gemonteerd...