Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Wie kan mij vertellen hoe/waar je de koppelingsveer aan vastmaakt?
Bij mij ontbreekt deze (Volvo 240 B21ET), het is mij niet duidelijk waar de veer in te haken.
Een foto/plaatje van een gemonteerde veer zou welkom zijn. Zie foto voor de bewuste veer (ongeveer 20 cm lang) die het koppelingspedaal omhoog moet houden als deze niet ingetrapt is.
Alvast bedankt!
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
18 February 2025, 18:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 February 2025, 18:03 door Kogelman.)
Vandaag de auto op de brug gehad. Ik heb de gaffel gevonden waar een uiteinde vd veer in hoort, maar het andere bevestigingspunt niet kunnen vinden. In een straal van 20 cm was er nergens een gaatje of uitsteeksel te vinden waar de haak in/aan past. wel zie ik ergens een kruispunt waar iets gezeten lijkt te hebben op 20 cm vd gaffel, maardaar kan ik nu niets meer mee. Ik laat het maar even zo, de auto schakelt verder goed.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zit s te kijken in de handboeken van de M45/46, er wordt niet echt een punt van gemaakt van die veer, maar op een paar foto's is te zien dat het andere eind van de veer ergens in/aan draagbalk van de bak gehaakt zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
@Marc : dank, dan is het ik elk geval duidelijk dat er wel een veer hoort te zitten. Is het mogelijk een foto vd locatie vd balk waar de veer aan gehaakt zit te posten? Van iemand anders kreeg ik te horen dat dit in een gaatje in een stalen steun hoort te zitten, weer iemand anders rept over de steun vd uitlaat waar de veer aan zou zitten, maar de uitlaat zit aan de andere kant vd bak dan de gaffel uitsteekt en dat is is ruim meer dan de 20 cm dat de veer lang is?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bij de M40 onder de 140 zit er een dwarsbalkje achter de bak waar de uitlaat aan hangt, en in het andere uiteind van dat balkje zit een keurig gat voor de return spring.
Bij de 240 zit dat dwarsbalkje er niet, de uitlaat hangt aan het koppelinghuis. Zodoende gaat de veer naar de draagbalk van de bak, ergens in het midden. Foto's in de boeken leveren niks op kwa bevestiging.
Ergens in 1981 heeft Volvo het druklager veranderd, waardoor ook de return spring overbodig werd. Misschien hoeft ie er helemaal niet op. Hier nog wat ideetjes over de veer: https://turbobricks.com/index.php?thread...40.343882/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Bedankt voor de linkjes, Marc. Ze spreken elkaar tegen : wel/geen veer. Ik ben het spoor een beetje bijster waar die veer dan tussen zou moeten. Totdat ik een plaatje/foto van een gemonteerde koppelingsveer tegenkom, laat ik het bij mijn auto voorlopig zo.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 February 2025, 17:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 February 2025, 17:06 door Marc1970.)
https://www.240turbo.com/clutchdiagcable02.jpg
Er is een verband tussen één en ander, zie afbeelding. ALs je een koppelingspedaal hebt met een veer die de pedaal OMLAAG drukt (dus spanning op het hele systeem houdt), heb je een druklager met 'preload' en hoort er geen return spring bij de arm. Dit druklager is gemaakt om altijd contact te houden met de vingers van de schotelveer in de koppeling
(er vanuit gaande dat de goede combi plaat/drukgroep/druklager gemonteerd is uiteraard).
Vroeger, als bij mijn 140, heeft de koppelingspedaal een veer die hem OMHOOG drukt, en een return spring die het druklager ontlast/lost van de schotelveer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Mijn 240 is van 1983 en of ik dus zo’n veer zou moeten hebben. Iemand vertelde mij dat de andere kant van de veer in een klein gaatje die in een stalen plaat zit die tegen de bak aangeschroefd zit. Vaak is dit gaatje niet meer te zien, als er vuiligheid in zit. Daar zal ik ook nog een keer naar op zoek gaan.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Het is gelukt om de veer te plaatsen. Ik vond op internet een foto van hoe de veer moet zitten. Toen wist ik ook waar ik het gaatje moest zoeken om de enen kant vd veer in te halen (de andere kant zit aan de gaffel) Vandaag de veer geplaatst, werkt goed.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
|