Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hulpveer 240 Polar '92 gebroken
Hoi! Nieuwe forumist hier, aangenaam Smile 

Ik rij een 240 Polar uit 1992 en hier is vorige week de hulpveer rechtsachter van gebroken. Ik heb al wat topics op dit forum doorgeneuzeld maar nog niet het antwoord gevonden waar ik naar zoek. Ik wil graag weten wat mijn (beste) opties zijn op het moment!  Huh  Ik heb zelf de volgende opties al verzameld:

1: Beide hulpveren vervangen
2: Beide hulpveren EN hoofdveren vervangen
3: Hulpveren verwijderen en een set stuggere/hogere (verzwaarde?) hoofdveren installeren

De achterkant is sowieso wel al redelijk ingezakt maar dat schijnt een karaktereigenschap te zijn als ik het zo lees op het forum haha. Hebben jullie ervaringen met dit probleem? Wat raden jullie aan en af?

Zie de foto's ter verduidelijking. De breuk was niet goed op beeld te krijgen maar hij zit er wel degelijk Wink 

Fijne zondag!

Bas

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Da's mooi balen!

Veren is al veel over geschreven en over gediscu-zeurd.  Big Grin
De ideale setup is erg persoonlijk, dus vele meningen.
Een aantal zaken die mee kunnen spelen: 
- rij je vaak met veel gewicht achterin, of eigenlijk nooit?
- heb je een (grote) LPG tank achterin, dan is dat ook stukje extra gewicht.

De achterveren komen in 12, 13 en 14 mm.
Dat verschil klinkt marginaal, maar 14 is 2maal zo stijf als 12.
Hier wordt e.e.a. al besproken, met ook wat ervaringen van diverse personen.

Zelf rij ik zelden zwaar belast. De 45Lbruto LPG tank voegt daar niet echt veel aan toe. En de verzwaarde 14mm veren rij k nu al ruim 15 jaar mee, maar vind ik eigenlijk te stug, wil dus eens terug naar 13mm om te proberen (heb ik al gebruikte van liggen).

Waar waarschijnlijk iedereen het wel over eens zal zijn: altijd links en rechts hetzelfde doen!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Balen is het!

Ik rij met enige regelmaat wel redelijk beladen door het land. Ik speel in een band dus er ligt vaak het e.e.a. aan speakerkasten, versterkers, bandleden etc in de bak. Er zit geen LPG tank in, gewoon de originele benzinetank Smile

Is het zo dat een set achterveren met hulpveren stugger aanvoelen dan een set zonder hulpveren of gaat dat puur en alleen om het ondersteunen bij meer gewicht in de bak?

Fijne kerst!
Antwoord
Deze hulpveren werken altijd mee, ik gok dat ze effectief 1 mm bij de diameter van de veren optellen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Slotbouten Volvo 240 Polar drooghm 2 1.592 19 November 2021, 17:15
Laatste bericht: Rob
  Spoorverbreders. 1993 240 Polar KennOne 1 3.378 15 February 2016, 18:53
Laatste bericht: SjorsRWD
  Verzwaarde veren of hulpveren 1993 240 polar? KennOne 1 2.975 23 December 2015, 11:22
Laatste bericht: Dopski
  Welke veren onder mijn Super Polar? geestschrijver 91 37.864 23 January 2009, 00:47
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)