Topics: 52
Pakweg een jaar geleden heb ik mijn achterschokbrekers en achterveren laten vervangen. De veren - Suplex - bleken te kort, waardoor de auto achterover hing, dus toen zijn de oude veren er weer onder gegaan. En die zitten er nu nog onder.
Ik denk dat nu de schokdempers voor op zijn, dus die wil ik laten vervangen, en gelijk de veren voor en achter. Nu vraag ik mij af of de voorveren van Suplex ook korter zijn dan normaal. Als dat zo is neem ik die gewoon.
Mijn vraag is nu: wat zijn de afmetingen van standaard voor- en achterveren voor een 240 estate van '92? Zijn daar specificaties van?
De maten van de Suplex-veren volgens H-base:
HOOFDVEER VOOR
Do=167.70MM Lo=440MM D=13.35MM
STANDAARD
HOOFDVEER ACHTER
Do=128.00MM Lo=419MM D=11.90MM
STANDAARD
HOOFDVEER ACHTER
Do=76.00MM Lo=410MM D=12.75MM
VERSTERKT
Topics: 82
Ik heb een tijdje terug rondgesurfd voor die veren, echt duidelijk is het nergens te vinden. Ik heb niet gezocht op een bepaald bouwjaar, alles lijkt het zelfde.
Autochannel, Maximumautoparts, Volvosite Shop:
Coil Spring Rear - 13mm Std duty for 245 Heavy duty for 242/244
HD Voorveren zijn 1 mm dikker dan STD (14,5 vs. 13,5 mm), weet niks over de lengte.
Van een Marktplaats advertentie:
Voor Volvo 245. Deze nieuwe en orginele Volvo-achterveren zijn na 6 weken gebruik vervangen door een ander type veren/schokbrekercombinatie.
Het zijn de orginele veren, afkomstig van de Volvo-dealer en nagenoeg ongebruikt.
De draaddikte is 12.2 mm, de lengte is 420mm en doorsnede is 129mm. Dit is dus gewoon een sedanveer.
If the info I got is correct, these are the different dimensions (rear springs):
Sedan: 12.7 mm
Wagon standard: 13 mm
Wagon HD: 13.4 mm
The springs I once took from a junked wagon semed to be closer to 14 though, but they were admittedly covered with layers of rustproofing. Could also be that they were aftermarket ones with different specs than the above. Whatever, they turned out to be useless for my sedan, except when hauling the boat.
Van HBASE vond ik de volgende, iets andere afmetingen. De heavy duty veren zijn korter (wat wel logisch lijkt):
HOOFDVEER ACHTER
Do=131.00MM Lo=435MM D=13.30MM
STAND. KOMBI ZONDER NIVEAUREG
HOOFDVEER ACHTER
Do=131.23MM Lo=415MM D=13.81MM
VERST. KOMBI ZONDER NIVEAUREG
Mijn achterveren lijken mij 13.1 mm dik (BEETJE vies). Dus sterk lijkend op standaard veren, met Monroe Ride-Levellers. Nu dus met ophoogklos van 21 mm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc, kom gauw hier, dat ik je kan omhelzen! Ik heb namelijk dankzij jou ontdekt wat het probleem is...
Als ik het kenteken van mijn huidige estate (1992, 2.0) intik op hbase, krijg ik deze:
38006 HOOFDVEER VOOR
STANDAARD SPIRAAL SUPLEX 109.00
38007 HOOFDVEER ACHTER
Do=128.00MM Lo=419MM D=11.90MM
STANDAARD SPIRAAL SUPLEX 75.00
38048 HOOFDVEER ACHTER
VERSTERKT
Tik ik dan het kenteken van de vorige estate in, een DL van 1987, dan krijg ik deze:
38006 HOOFDVEER VOOR
STANDAARD SPIRAAL SUPLEX 109.00
38009 HOOFDVEER ACHTER
Do=130.00MM Lo=427MM D=13.00MM
STANDAARD ZONDER NIV.REG. SPIRAAL SUPLEX 75.00
38010 HOOFDVEER ACHTER
Do=131.23MM Lo=415MM D=13.75MM
VERSTERKT ZONDER NIV.REG.
38048 HOOFDVEER ACHTER
STANDAARD MET NIVEAU REG.
De voorveer is hetzelfde, vervolgens wordt er onderscheid gemaakt tussen 'zonder niveauregeling' en 'met nivearegeling'. De versterkte achterveer bij de estate van '92 is dezelfde als de standaard achterveer met niveauregeling voor die van '87. Het blijft vreemd, maar hier zit 'm wel het probleem, denk ik.
Mijn Italiaanse Super Polar staat bij de rdw geregistreerd als een Polar. Als je dus in hbase mijn kenteken invoert, krijg je de spullen voor een Polar. Hier in Nederland is de Polar - althans, dat neem ik aan - standaard geleverd met niveauregeling. Er wordt immers geen onderscheid gemaakt tussen zonder en met, het staat er gewoon niet bij. Maar de Italianen hebben dat niet! Dus ik moet gewoon de 38009 of de 39010 hebben en niet de 38048.
Dat zie ik toch goed?
Blijft de vraag waarom de 38048 voor een '92-er versterkt is en voor een '87-er standaard. Was de niveauregeling in 1992 beter, sterker dan in 1987?
En waar ik ook nog niet uit ben: neem ik de standaard achterveren of de versterkte? Hoe groot is het verschil?
Topics: 82
Er was ergens een stukje over nivoregelende schokbrekers, zo uit mijn hoofd zijn er twee. Oppompbaar (al dan niet met compressor) en gasgevuld (hoe die nivelleren is me een raadsel). Allebei werken feitelijk als hulpveer, en zijn wellicht in verschillende jaren/uitvoeringen geleverd.
Zowiezo is er een oneindig aantal combinaties veer/schokbreker/autogebruik mogelijk. Dus ik zou een beproefd recept overnemen.
En ik zou Hbase vergeten, voor mijn kenteken krijg ik sedan en combi veren, alles door mekaar. En onze auto is ineens ook een Polar.
Suplex heeft ook een eigen catalogus, http://www.suplex.de.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ik neem aan dat hbase gewoon de gegevens van de rdw overneemt. Als je je kenteken op de rdw-site invoert, zul je waarschijnlijk ontdekken dat jouw GL daar ook als Polar te boek staat.
Ik heb even alle estates aangeklikt in hbase, en wat blijkt: alle estates - ongeacht bouwjaar, je zei het al - hebben hetzelfde lijstje, de 006 voor en keuze uit 009, 010 en 048 achter, behalve de 2.0 Polar en de 2.3 Polar, waar inderdaad een veer voor een sedan tussen staat. Die 38007 komt alleen bij de 2.0 voor als standaard achterveer. Maar... bij de sedans staat steeds de 38007 als standaardveer en de 38048 als versterkte veer. Het zijn dus gewoon sedanveren die vorig jaar even onder mijn auto hebben gezeten! Vreemd...
Hoe dan ook: ik weet nu welke ik moet hebben en heb het al aan de garage doorgegeven. De Volvo staat daar toch al wegens vage startproblemen...
Ook dit blijkt niet de oplossing, de garagist belt net dat de Volvo met de versterkte achterveren zonder niveauregeling nog verder naar achteren hangt. En en passant dat hij ook weer niet start. Ik weet het echt niet meer, jongens. Kan het zijn dat er andere draagarmen onder zitten ofzo, of dat er iets anders niet meer standaard is?
Topics: 26
Hoi Rob,
Dat is toch vreemd. Op mijn web-log kan je een foto zien dat de afstand van de grond naar onderkant wielkas zo'n 66 cm is en de Volvo zeer fris er bij staat. Maar ik heb een amerikaanse versie. En die is weer anders.
Ik ben al met iemand uit Limburg bezig geweest om zijn Volvo ook hoger te krijgen. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor zwardere veren achter in kombinatie met rode koni's. Die veren (6 weken gebruikt) op marktplaats zijn dan ook van hem.
Hij had bij diverse volvo dezelfde afstand gemeten en het blijkt dat er wel het nodige verschil in zit. Maar boven de 62cm is haalbaar.
Paul, die zwaardere veren, waar heeft hij die vandaan? Heb je een merk en een typenummer? De veren die er nu onder zitten zijn ook zwaardere veren, merk Suplex, het is al het derde type dat we proberen en steeds zijn ze te kort. Niet dat dat veel uitmaakt als de auto toch niet start, maar toch.
(Wees maar blij dat je deze auto niet hebt gekocht, toen...)
O ja, en over die Koni's: maakt het voor de hoogte iets uit welke schokdempers eronder zitten? Er zitten nu Monroes onder, geloof ik, sinds een jaar.
Topics: 26
Rob, de veren komen van een bedrijf wat op marktplaats een advertentie heeft.
Diegene die die veren gekocht heeft is Paul van Nuys. Ik zal even vragen bij welk bedrijf hij deze heeft gekocht. En de type veren. Zat ergens in het noorden van het land.
Kom er zo op terug.
Paul
13 July 2007, 11:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 April 2012, 17:50 door geestschrijver.)
Nieuwe feiten:
Ik heb net de goeie ouwe Citroen ZX leenauto opgehaald bij de garage, ik begin al bijna aan het ding gehecht te raken. Meteen even wat foto's gemaakt en dingen gemeten.
De afstand van de bovenkant wielkast tot de vloer met de nieuwe versterkte Suplex-veren bedraagt zo'n 62 centimeter. Uit dit topic en andere topics heb ik begrepen dat dat een acceptabele waarde is, toch? Of heb ik het mis?
Aan de voorkant, met nieuwe veren en nieuwe schokdempers, is de afstand tussen bovenkant wielkast en de grond 70 centimeter, volgens mij is dat veel te veel. Moet dat ook niet iets van 62 of 63 zijn?
Hieronder de plaatjes. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar achter lijkt het aardig te kloppen en voor staat hij erg hoog. Of zou hij achter met versterkte veren ook hoger moeten staan?
EDIT: Ik heb verkeerd gemeten, denk ik, moest niet bovenkant wielkast meten maar bovenkant bumper. Die is achter 53 (was hij een jaar geleden met de te korte veren ook) en voor 55, en dat is zo'n 1,5 cm hoger dan hij was met de oude veren, zei het vorig jaar gemeten. Dat zou dan dus misschien wel kloppen, hoewel ik 'm zo op het oog vrij hoog vind.
|