10 November 2021, 14:46
De één is verwaarloosbaar nuttig in de NL context, zodra de auto rolt is ie klaar. Alleen inschakelen als je stilstaat, en zelfs dan is het nog wel s een hakerig geval.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Even voorstellen
|
10 November 2021, 14:46
De één is verwaarloosbaar nuttig in de NL context, zodra de auto rolt is ie klaar. Alleen inschakelen als je stilstaat, en zelfs dan is het nog wel s een hakerig geval.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
11 November 2021, 23:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 November 2021, 09:17 door Grey240Polar.)
(10 November 2021, 13:35)940 station 1992 schreef: Tot nu toe rijdt de 945 heel goed. Klinkt bekend. De M47 onder mijn 245 wil ook niet graag vanuit zijn vrij naar de 1 of 2 met stationair draaiende motor, ook al staat er nog geen 3 ton op de teller. T.ov. de redblock motoren zijn de bakken wat minder legendarisch qua levensduur. Ze kunnen overigens prima schakelen. Ik heb wel eens een leenauto gehad die veel soepeler schakelde, ondanks de 6 ton op de teller. Bleek bij navraag dat motor en bak vervangen waren door die van een donorauto.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
1 December 2021, 23:06
De 945 is still going strong
![]() Enig punt van aandacht met betrekking op de veiligheid in het donker (vooral bij slecht weer) is de matige verlichting aan de voorzijde. Weet even niet welke lampjes nu gemonteerd zijn in de koplampen, maar hebben jullie een advies de verlichting aan de voorzijde te verbeteren? Mvg.
1 December 2021, 23:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 December 2021, 23:43 door Marc1970.)
Ik neem aan de standaard H4 55/60W lampen. Tis niet veel maar A ze mogen niet hoger, B bij mist geven fellere lampen alleen maar meer reflectie en regen schijnt geen enkele koplamp doorheen en C bij slecht weer ligt het meeste asfalt op dezelfde plek waar het bij knetterende zonneschijn ook lag. Oftewel het went. Afstand houden, goeie ruitenwisserbladen, binnenkant van je voorruit 100% condens, vet en streepvrij maken, en snelheid aanpassen.
Nederlandse (Europese) koplampen zijn meer dingen om gezien te worden dan om mee te zien, behalve het kleine deel wat omhoog schijnt naar de kant vd weg waar de verkeersborden staan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
2 December 2021, 22:53
Ik heb in zowel de 245 als de 340 van die lampen die claimen tot 130-170% lichtopbrengst te geven, een setje van Philips eentje van Osram.
De getallen kan ik niet checken, wel geven ze beduidend beter beeld dan de peertjes die erin zaten. Was goed te zien toen ik (nog) maar een zijde had vervangen. Zowel oud als nieuw 12V en 55W en H4. Dus waar het verschil precies in zit? Wrs wat efficienter in omzetten van electrische stroom in licht-stroom? Anyway, het voldoet aan voorgeschreven specs, het komt al aren door APK, het geeft beduidend meer licht en kost ook wat meer.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
3 December 2021, 09:40
Heeft de 940 ook van die metalen reflectoren die na verloop van tijd dof worden en nog wat later zelfs bruin t.h.v. de lamp?
Ik heb laatst twee enigszins doffe reflectoren vervangen door twee nieuwe hoogglanzende. Dat maakte een wereld van verschil, voor mijn gevoel heb ik nu twee keer zoveel licht met dezelfde lampen (en dat zijn al +50% types). Daarnaast maakte de kleine verhoging van de laadspanning van 13,8 V naar 13,95 V door het plaatsen van de "verkeerde" spanningsregelaar in de dynamo ook nog verschil. Dat gaat overigens wel ten koste van de levensduur, die 0,15 V hogere spanning kan de levensduur van vooral de koplampen relatief flink beperken. En +50% lampen hebben ook zeker niet de levensduur van die van standaard lampen, laat staan van long life versies. Ach ja, gelukkig is vervangen een eitje en is ergens tegenaan rijden in het donker omdat je te weinig licht had is sowieso een stuk duurder.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
5 December 2021, 13:26
Ik heb sinds kort led geplaatst van Osram. Ook uit China zoals de vorige dingen, alleen klopt hier het lichtbeeld perfect kan ik je zeggen..
In NL zijn ze duur, via tante Ali de helft.. Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
13 December 2021, 11:22
Bedankt voor de lamp tips
![]() Nog even over de bak, ik heb op Saab forum wel eens gehoord dat ze grafietpoeder of grafiet additief oid in de bak deden zodoende lekker soepel te blijven schakelen... Mvg.
13 December 2021, 12:04
ALs je bak in 150 stukjes op straat ligt mag je van mij proberen m weer aan elkaar te plakken met grafiet. Maar tot die tijd zou ik er hooguit een rondje nieuwe ATF type F in doen, mensen halen ook goede resultaten met 10W30 of 10W40 (synthetische) motorolie, en dat is beide wat Volvo voorschrijft, heel saai. Alles aan Volvo's is zaaaaaai. Daarom gaan ze zo lang mee.
Tip: draai eerst de vulpug uit de bak voor je m leeg laat lopen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|