Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Hopelijk niet, dat van vacuum bij stationair is een irrelevante overlevering uit de oertijd van het internet. De carterventilatie werkt als alles schoon is en goed is aangesloten, en meer niet.
Wat je wel hebt als je zonder oliedop de motor laat draaien is een prachtige oliefontein.

Van die remblokken kan je de geleidepennen eens ontroesten en insmeren met wat kopervet, vergelijk ze eens met nieuwe.

Oh nou snap ik wat je bedoelt met de remschijf. Wat helpt voor het sneller inlopen van die blokken is er schuine kanten aan vijlen, er zijn zelfs nieuwe blokken die zo geleverd worden. Hier zie je zoiets: https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Pads...2123176656
Ga er maar van uit dat de remschijf 100% plat en vlak is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Toch kon ik, tot mijn eigen verbazing, van m’n 940 de oliedom eraf pakken zonder oliefontein. Die had ik wel verwacht maar wilde toch ff checken of de carterventilatie z’n werk deed. Toen ik de dop eraf pakte kwam er dus inderdaad helemaal niks uit.

Of is dan de olie op? Niet gecontroleerd eigenlijk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
(13 October 2021, 21:05)Volvo 142 B23 schreef: Toch kon ik, tot mijn eigen verbazing, van m’n 940 de oliedom eraf pakken zonder oliefontein. Die had ik wel verwacht maar wilde toch ff checken of de carterventilatie z’n werk deed. Toen ik de dop eraf pakte kwam er dus inderdaad helemaal niks uit.

Of is dan de olie op? Niet gecontroleerd eigenlijk

Weet je zeker dat het de oliedop was, misschien de stuurbekrachtigings vloeistof Big Grin
Voorkant van de auto?

Goeie tip Marc van die remblokkenSmile wel vreemd dat dat dan niet op elkaar is afgestemd...
Antwoord
(13 October 2021, 20:38)Marc1970 schreef: Hopelijk niet, dat van vacuum bij stationair is een irrelevante overlevering uit de oertijd van het internet. De carterventilatie werkt als alles schoon is en goed is aangesloten, en meer niet.
Wat je wel hebt als je zonder oliedop de motor laat draaien is een prachtige oliefontein.

Van die remblokken kan je de geleidepennen eens ontroesten en insmeren met wat kopervet, vergelijk ze eens met nieuwe.

Oh nou snap ik wat je bedoelt met de remschijf. Wat helpt voor het sneller inlopen van die blokken is er schuine kanten aan vijlen, er zijn zelfs nieuwe blokken die zo geleverd worden. Hier zie je zoiets: https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Pads...2123176656
Ga er maar van uit dat de remschijf 100% plat en vlak is.

Oliefontein? Nooit gezien. Zoveel olie stroomt er helemaal niet naar de nokkenas. Genoeg, maar geen fontein. Als je bij stationair lopende motor de oliedop eraf draait zie je de nokkenas en hooguit wat kleine spettertjes olie vinden hun weg naar buiten. Het is inderdaad geen vacuum met de dop eraf, maar een pulserend gevoel. Zodra het duidelijk blazen wordt, is het fout.

Bij nieuwe schijven zie je nog de sporen van het vlakken ("cross hatching" in het Engels naar de gelijknamige manier van tekenen). Ik ben het ermee eens dat - gezien hoe die lijnen lopen - een nieuwe schijf vlak moet zijn. Niet goed aangrijpen van nieuwe remblokken kan natuurlijk komen door nieuwigheid, maar als de keurmeester het maar heeft over één kant van één schijf zit er ergens toch iets niet goed. Als het goed is doen ze ook een remtest bij de keuring. Teveel verschil tussen L en R leidt tot afkeur. De exacte percentages ken ik niet, maar het gaat wel om een behoorlijk verschil, niet een paar %.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Qua lekkages zou ik eerder kijken naar olie keerringen en pakkingen maarja je moet het zelf weten.
Keerringen achter de distributie zitten er 3.
Moet je wel je distributie eraf halen om erbij te kunnen.
Aan de andere kant bakzijde heb je een achter de bak van je krukas.
Daar kan je pas bij als je de versnellingsbak verwijderd.
En natuurlijk ook een bij de nokkenas aan de bakzijde.
Kleppendekselpakking plus rubber ringetje olievuldop is ook altijd hetzelfde.
Daar kan je al vast mee beginnen is 15 a 30 min werk en kosten ong 15 euro maximaal.
En kan je een hoop geklieder onder de kap schelen.
Antwoord
Ik bedoelde uiteraard oliespetters maar als je dat ding effe laat draaien zit je hele motorruimte en motorkap vol spetters, jakkie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hangt dat vettige klepje in het koelslangetje boven de carter ontluchting? Zit daar zo'n plastic kraantje aan vast?
Van dat ding snap ik helemaal niet de functie. Weet wel dat er gewoon een slang als vervanging door volvo wordt geleverd zonder die klep.

Olie kan overal vandaan komen maar in die hoek zou ik klepdeksel of onsteking achterop nokkenas als eerste verdenken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Bedankt voor de reacties Smile

En nu goedgekeurd Wink
Laswerk vanmorgen door ervaren lasser opgeknapt en in tectyl gezet, weet niet of dat voldoende is tbv roest wering?
De remschijf toch nog aangrijpend gekregen door remblokken, enorm hard geremd meerdere keren en al remmende gasgeven over lange afstand.
Dit zag ik overigens pas bij aankomst apk stationSmile

2 dingen die me nu steeds meer gaan opvallen aan de 940:

De enorme korte draaicirkel.
Het gewicht van de auto tov de grootte, gering dus.

Mvg.
Antwoord
HULDE! Victorie! Eeuwige (één jarige) roem !!
Antwoord
Smile Smile Smile Smile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.526 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 21.321 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.754 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.616 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.218 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 5.120 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 10.355 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 18.169 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 13.935 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.239 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)