Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2005
Hallo,
Het oog van mijn collega is op een volvo 960 met 3.0 24V uit 1996 (geloof ik). Deze auto rijdt op LPG en zijn vraag was of deze motoren daar goed tegen bestand zijn. Ik moet eerlijk zeggen: geen flauw idee!! Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Bovendien heeft de auto een automaat. Weet iemand iets over de robuustheid van die dingen?
Alvast dank
Wouter
Volvo 245 Turbo Intercooler, '83, 250.000 km
Volvo 850R estate rood, 1996, 276.000 km
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
veel problemen met backfireôs motor zelf en bak kan er wel tegen
maar wij hebben een paar 960 in onderhoud die op gas lopen en die hebben allemaal zo nu en dan een backfire waardoor het luchtfilterhuis nogal eens kapot gaat en ook de dure luchtmassameter, ook kan het inlaatspruitstuk er wel eens afklappen met een backfire omdat deze met rubbertjes met de motor zit verbonden
dus let op!!
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de automaat bak is gelijk aan de bakken die in de lexussen met V8 enzo gebruikt worden, best sterk dus. Zelfde tandwielen etc worden ook in de automaatbakken van de 850 gebruikt.
goede bakken dus...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
maar je ziet op bijv. marktplaats wel relatief veel oudere 850's met veel km's en automaatbakproblemen.....
Is de 3.0 liter door volvo zelf ontwikkeld (6-in lijn dacht ik eigenlijk) of toch gewoon een doorontwikkelde B27/28?
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
als er een Impco verdamper enz. inzit...gewoon doen, deze zijn namelijk ontwikkeld voor 6-8-10-12 cilinders en redelijk betrouwbaar.
Volvo 6 cilinder heeft als het goed is ook een zg. backfire ventiel op het luchtfilter, voorkomt veel narigheid, verder is het verstandig om de hele onsteking( bougies, kabels, rotor, verdeelkap) goed in de gaten te houden, grootste probleem van backfires komt door de onsteking
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de 960's hebben geen verdeelkap/bougiekabels. elke cylinder een eigen bobine, direct in de cylinderkop geschroefd.
motor is dor volvo zelf ontwikkeld (met hulp van porsche).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Ticcie schreef:maar je ziet op bijv. marktplaats wel relatief veel oudere 850's met veel km's en automaatbakproblemen.....
Meestal de PNP switch, al zit er wel eens een bak tussen die gereviseerd moet worden idd.
Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Jw240 schreef:de 960's hebben geen verdeelkap/bougiekabels. elke cylinder een eigen bobine, direct in de cylinderkop geschroefd.
motor is dor volvo zelf ontwikkeld (met hulp van porsche).
Daar is de 850 (5/6de deel van deze 6cil.) motor uit ontstaan destijds. Kijk ook maar eens naar de specs. Die van de 2.5 20V uit de 850 zijn ook (griezelig exact!) 5/6de deel van die 3.0 24V uit de 960. Dat die motor i.s.m. Porsche is ontwikkeld wist ik niet. Maar verbaast me niets.
thuur schreef:Ticcie schreef:maar je ziet op bijv. marktplaats wel relatief veel oudere 850's met veel km's en automaatbakproblemen.....
Meestal de PNP switch, al zit er wel eens een bak tussen die gereviseerd moet worden idd.
Gr :?
Vaak is het ook een questie van olie vervangen. Dat vergeten veel mensen bij een automaat nog wel eens. En ik heb me laten vertellen dat de ene bak bij 150.000 de geest geeft terwijl anderen doorgaan tot 300.000 of meer, welk merk je ook neemt. Daar schijnt weinig pijl op te trekken.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ook de olie van de automaat en eventueel zelfs het filter ervan vervangen doet wonderen. onze 850 t5 met 140 dkm, die erg rustig gereden is door de vorige eigenaar (wel vaker zware karren) schakelde een stuk soepeler na het verversen van de automaat olie....
deze link is zeer interessant:
http://www.pukema.com/vitmotor.pdf
zeer goede informatie over het ontwerp van de 850 motor. eindelijk eens wat meer dan de standaard autoweek-prietpraat... :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni