Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remlichten kapot
#11
Volg gewoon de stang vanaf het rempedaal naar boven en dan kom je hem tegen. Is alleen beetje lastig boven je hoofd werken, zelfs met de stoel verwijderd.
Ik had laatst twee medeweggebruikers die klaagden dat mijn remlichten het niet [altijd] doen. Ik heb toen de schakelaar tov de stang iets verbogen. Nu springen de remlichten goed aan, ook als ik maar lichtjes rem.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#12
Het ligt niet aan de schakelaar. Heb 'm vervangen, maar nog steeds geen licht...

Hoe kan ik meten of er überhaupt stroom op de kabels zit?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord
#13
Ik zou maar eens met een multimeter aan de slag gaan.
Met ingeschakeld contact moet je op één van beide aansluitingen op de remlichtschakelaar spanning hebben. die komt rechtstreeks bij de zekeringen vandaan. Heb je daar geen spanning, dan is je stroomvoorziening niet goed.
Heb je daar wel spanning, dan druk je de schakelaar in. Op de andere aansluiting verschijnt dan ook 12V. Gebeurt dat niet, dan is toch je schakelaar kapot en kun je 'm ohms doormeten (weerstand meten). Daarna gaat de spanning het controlegeval voor defecte gloeilamp in. Die gaan ook wel eens stuk. Niet vaak, maar het gebeurt soms wel. Daar komen twee gele draden uit voor de remlichten. Daar dan ook maar eens meten. Heb je daar geen spanning met de schakelaar ingedrukt, dan is dat geval stuk. Heb je daar wel spanning dan is er een onderbreking naar de achterlichten. Ik weet niet of daar een stekkerblokje tussen zit, maar zoiets is er dan aan de hand. Alle overige lampen doen het wel aan de achterkant?
Succes.

Meten kan met een multimeter, of met een 12V-lampje met twee draadjes. Het ene draadje aan massa leggen en het andere draadje tegen het punt houden wat je wilt testen.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#14
(11 May 2019, 14:02)MacVolvo schreef: Ik zou maar eens met een multimeter aan de slag gaan.
Met ingeschakeld contact moet je op één van beide aansluitingen op de remlichtschakelaar spanning hebben. die komt rechtstreeks bij de zekeringen vandaan. Heb je daar geen spanning, dan is je stroomvoorziening niet goed.
Heb je daar wel spanning, dan druk je de schakelaar in. Op de andere aansluiting verschijnt dan ook 12V. Gebeurt dat niet, dan is toch je schakelaar kapot en kun je 'm ohms doormeten (weerstand meten). Daarna gaat de spanning het controlegeval voor defecte gloeilamp in. Die gaan ook wel eens stuk. Niet vaak, maar het gebeurt soms wel. Daar komen twee gele draden uit voor de remlichten. Daar dan ook maar eens meten. Heb je daar geen spanning met de schakelaar ingedrukt, dan is dat geval stuk. Heb je daar wel spanning dan is er een onderbreking naar de achterlichten. Ik weet niet of daar een stekkerblokje tussen zit, maar zoiets is er dan aan de hand. Alle overige lampen doen het wel aan de achterkant?
Succes.

Meten kan met een multimeter, of met een 12V-lampje met twee draadjes. Het ene draadje aan massa leggen en het andere draadje tegen het punt houden wat je wilt testen.
Bedankt voor de uitleg!
Ik ben een complete beginner qua electronica. Massa kan ook een willekeurig punt op het chassis zijn toch? Een metalen deel. Of klopt dat niet?

Als ik op die manier meet krijg ik 0V.
Dus rode kabel op de aansluiting van de remschakelaar en de zwarte op de massa.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord
#15
Test wel even of je een goed massapunt te pakken hebt. Dus met de zwarte draad op massa eerst even met de rode langs de zekeringen. Als je dan geen spanning krijgt moet je op zoek naar een beter massapunt. Meestal zitten er wat massa-aansluitingen aan de middenconsole. Zwarte draadjes met een oogje vastgeschroefd aan het metaal. Gebruik zo'n draadje maar. Heb je overigens de bewuste zekeringen al eens rondgedraaid in hun houdertje? Zekeringen oxideren vaak en maken dan niet goed contact. Een paar keer ronddraaien helpt dan vaak wel.
Als je zeker weet dat je een goed massapunt hebt omdat je dan wel spanning kunt meten op de zekeringen kun je weer meten aan de schakelaar.
Geen spanning betekent een fout vanaf de zekering naar de schakelaar.
En inderdaad: massa is een metalen deel van het chassis en om massa te meten gebruiken we de zwarte draad. Met rood meten we dan de plus.

Overigens, als je in de buurt van Zwolle woont kan ik je wel even daarmee helpen.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#16
Ok, heb massa gevonden! Ik meet op beide draden van de schakelaar ca 12V.

Op de zekeringen meet ik ook overal spanning, dus daar zit t probleem ook niet

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord
#17
In principe zou je op één kant 12 volt moet meten, volgens schema op de groen-rode draad.
De andere kant, blauw/rood zou alleen spanning mogen voeren als je de schakelaar indrukt.
En op de gele draden vanaf het lamp-kapot-geval? Die gaan naar de remlichten. Meet je daar ook spanning?
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#18
(11 May 2019, 15:06)MacVolvo schreef: In principe zou je op één kant 12 volt moet meten, volgens schema op de groen-rode draad.
De andere kant, blauw/rood zou alleen spanning mogen voeren als je de schakelaar indrukt.
En op de gele draden vanaf het lamp-kapot-geval? Die gaan naar de remlichten. Meet je daar ook spanning?
Als ik de draden los haal klopt bovenstaande inderdaad. 12v op groen-rood en niks op blauw-rood.

Ik weet zo niet waar ik de draden voor het controlelampje kan vinden. Moet daarvoor het instrumentenpaneel eruit?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord
#19
Nee, dat is een groot rond geribbeld ding met heel veel draden er aan. Het hangt onder het dashboard ergens.
Meet je spanning op je remlichten? Misschien iets met massa aan de remlichtkant?

Herstel: Het is een rond geel ding, met een geribbelde stekker er aan.
Hij zit links van het stuur aan de metalen dashboardrand geklemd.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#20
misschien niet gerelateerd aan het probleem, maar toch: Ben ook even de lampen aan t meten. Deze geeft 12v terwijl t contact uit staat... Klopt dat wel?? Zie foto.[Afbeelding: 68337afbe1ffb6b7c55ec1171d79f88f.jpg]

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  probleem met remlichten en binnenverlichting DanielR 2 271 14 April 2025, 08:19
Laatste bericht: DanielR
  Remlichten weigeren Nicolaas H 7 3.071 3 May 2021, 12:10
Laatste bericht: benedicth
Shocked Interval achterruitenwisser kapot Nicolaas H 10 8.844 27 April 2020, 14:06
Laatste bericht: Rin
  kilometerteller kapot E reinen 10 14.267 19 February 2018, 21:23
Laatste bericht: RM
  Remlichten werken niet jos evers 2 4.002 5 December 2017, 08:00
Laatste bericht: jos evers
  zekering 5 steeds kapot John Wolters 15 15.822 26 June 2017, 23:58
Laatste bericht: Jerry
  Remlichten stellen? Nicolaas H 7 5.613 11 December 2016, 01:28
Laatste bericht: Nicolaas H
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 27.665 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Sluiting in knipperlichtrelais of gaat het blokkeersysteem kapot ? Ap. 8 8.616 6 April 2016, 17:54
Laatste bericht: Ap.
  remlichten blijven branden henkoman 1 3.215 14 February 2016, 21:05
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: