Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronische ontsteking IPV contactpunt
En verder sleutelen.

Vandaag de EDIS bedrading aangelegd. De sensor geeft wonderwel een zeer krachtig signaal, iig krachtig genoeg voor de EDIS.

De EDIS loopt nu op de LIMP HOME mode. Dit is een backup die afhankelijk van de triggerwiel positionering de ontsteking regelt als de computer niet werkt. En.. Natuurlijk toch een opdonder van jewelste gekregen. De vonk is echt enorm sterk met deze bobine.

Ik heb de megasquirt aangepast zodat deze kan omgaan met de EDIS 4. Dit waren maar een paar omleidingen.

De sensor geeft de gegevens aan de EDIS en deze versterkt ze voor de Megasquirt. Ik ga nu kijken of ik ze met elkaar kan laten praten.

Helaas heb ik een probleem met mijn Solexen. Het ziet er naar uit dat de inlaatpakking opgeblazen is door een backfire door een gescheurde vaccuumleiding. Arme Volvo. Het is opmerkelijk hoeveel power de slecht afgestelde carburateur auto heeft. Dat beloofd wat !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
@ de kater, zou je misschien een duidelijke foto kunnen maken van 'de chopper' die het opto-coupler signaal verbreekt onder de verdeelkap ? (als je niet bang bent om de verdeelkap eraf te halen, en de boel te slopen :o ) ik wil zelf zoiets soortgelijks gaan maken, ben benieuwt naar de vorm en afstanden etc :o

Lennart
Antwoord
lenlux schreef:@ de kater, zou je misschien een duidelijke foto kunnen maken van 'de chopper' die het opto-coupler signaal verbreekt onder de verdeelkap ? (als je niet bang bent om de verdeelkap eraf te halen, en de boel te slopen :o ) ik wil zelf zoiets soortgelijks gaan maken, ben benieuwt naar de vorm en afstanden etc :o

Lennart

Zou moeten lukken zou ik zo zeggen :wink: Ben overigens niet bang om de boel uit elkaar te slopen, zit nu toch nog maar provisorisch qua draadjes enzo, en toch doettie et purfect Confusedhock:
Gun me ffkes een beetje tijd, krijg jij je foto!

Harm alias de Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
Geweldig ! ik wacht met smart af !!
Antwoord
De EDIS werkt als een raket. Tijdens het draaien de bougiekabels eraf getrokken en verwisseld voor de EDIS. Een bijna fatale fout. Een klap en ik lag op de grond. Jeetje dat zijn schokken ! De ontsteking is met een druk op de knop per toerental en per belasting af te regelen. Waanzinnig. Ik ben nu bezig met de benzinemap inregelen. Maar ik heb de uitlaat gedemonteerd om een lambda sensor te plaatsen zodat ik de computer zelf zijn mappen kan laten maken.

Het ging trouwens niet geheel zonder slag of stoot. Maar om nou te zeggen dat het super ingewikkeld was... Neuh.

Nog steeds op zoek naar een stand-alone DIS module a-la megajolt.
Antwoord
Mooi dat het zo super werkt ! Edis moet wil flinke spanningen geven dan zeg ! als ik een schok krijg met een 'gewone' onsteking, dan voel ik er lang niet veel van haha...maar dat zullen flinke hoogspanningen zijn ! hoe bedoel je, de computer mappen laten maken ?
Antwoord
lenlux schreef:Mooi dat het zo super werkt ! Edis moet wil flinke spanningen geven dan zeg ! als ik een schok krijg met een 'gewone' onsteking, dan voel ik er lang niet veel van haha...maar dat zullen flinke hoogspanningen zijn ! hoe bedoel je, de computer mappen laten maken ?
met een speciale lambda sonde (zogenaamde WB02 - Wideband 02) die veel preciezer kan aangeven wat het mengsel is (de gewone sondes zeggen alleen of ie boven of onder stochiometrisch is, dus arm of rijk) wordt de motor gewoon gereden. met de laptop erop zoekt de computer dan de optimale instellingen. De 'mappen' zijn de kenvelden waarin staat hoe de computer alles aanstuurt (ontsteking vs toerental vs turbodruk etc)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Klopt....

En ik ben daar ook al fanatiek mee bezig geweest.. En ik heb onderschat wat de relatie tussen de ontsteking en het mengsel waard is. Met een onjuiste ontsteking kan je het mengsel niet goed krijgen ! Maar met een optimaal afgestelde ontsteking krijg je de auto onmogelijk gestart. De verdeler is een compromis van hier tot diep in Zweden. Ik heb een startveld gemaakt (500 toeren, geen onderdruk) en als de motor daarvoorbij loopt dan gaat alles naar een betere instelling toe. Tijdens het lopen zal de motor nooit terugkeren naar de startsituatie.

Maar nu ik 20Kv aan den lijve heb gevoeld weet ik wat het waard is. Wacht even met het bestellen van dure 123-rotorhuizen. Ik ben druk bezig om een tekening van een stand-alone ontstekingssyteem te krijgen. En dan ben je voor rond de 150-200 euro klaar en ken je de auto niet meer terug.
Antwoord
Ik heb even zitten zoeken op google. Overal kom je Megajolt tegen. Als je een heel klein beetje handig bent soldeer je deze zelf in elkaar. Dan ben je voor minder dan 100 euro klaar en koop je nog een bobine op de sloop. Eventueel haal je ook een sensor op de sloop en koop je een triggerwiel bij de Ford. Dan ben je voor onder de 150 euro klaar voor een programeerbaar VERDELERLOOS systeem met 20Kv. Op de 4 cilinders kan je erg makkelijk het triggerwiel bevestigen door een paar metalen strips op de laatste poelie te (laten) lassen. Gaatje boren en schroeven maar. De sensor monteer je met een metalen strip met 2 gaatjes. Wat draadjes trekken en klaar.

Bovendien is het systeem in verschillende profielen te schakelen met een schakelaar. Als je die aansluit op de LPG selector kan je dus een ander ontstekingspatroon kiezen voor LPG. Daardoor haal je meer rendement uit de brandstof.

Nou de houtje touwtje verdelermensen weer !

http://picasso.org/mjlj/?q=node/11

Ow ja... Even de groene draad van de EDIS op de zwarte draad van de toerenteller en dan werkt die ook weer prima !
Antwoord
@ Bozzma:

En dik jaar geleden schreef je het volgende:

Citaat:Wacht even met het bestellen van dure 123-rotorhuizen. Ik ben druk bezig om een tekening van een stand-alone ontstekingssyteem te krijgen. En dan ben je voor rond de 150-200 euro klaar en ken je de auto niet meer terug.

Ik heb een Amazon 122S met B20 blok, dubbele carbs op LPG.
Hij doet het wel, alleen loopt hij heel erg slecht.
O.a. inhouden bij gas geven en ik heb het idee dat er veel meer in zit.

Nu zat ik te denken aan een 123 oplossing of Pertronix of Lumenition, maar wellicht dat jij in de tussentijd al iets ontwikkeld hebt dat wellicht nog beter (cq goedkoper) is dan genoemde oplossingen.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.124 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.964 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.815 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Elektronische ontsteking inbouwen Mark244 27 17.862 14 April 2016, 22:40
Laatste bericht: Marc1970
  contactpunt aftstand b30 moter bartrouveen 5 5.508 29 March 2016, 22:32
Laatste bericht: Jambon
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.873 20 November 2015, 09:55
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.557 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  Volvo ontsteking korre 1 2.114 6 July 2014, 17:42
  Onderhoud ontsteking.. Jambon 5 4.079 5 May 2014, 20:03
Laatste bericht: Jambon
  Slechte ontsteking Nicolaas H 4 3.220 5 December 2013, 02:04
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)