Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn ruitenwisser armen hebben een bajonet aansluiting.
Die van de 2 serie hebben een haak geloof ik?
Passen de armen van de 2 serie op de 1 serie?
Ik ben al een keer een ruitenwisserblad verloren en vind geen bajonet aansluiting die stevig aanvoeld.
Tis wel de eerste keer dat ik dit probleem heb met de 1 serie.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 November 2016, 23:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2016, 23:34 door Marc1970.)
Mijn 144 heeft ruitewisserarmen die eindigen recht en hebben een vervangbare plastic klem aan het eind. Ah dat heet bayonet zie ik.
Die van de 240 zijn er in 3 versies, rechte asjes waar je de arm opklikt tot ca. 1980, als de 140, en conische asjes waar je arm met een moer op vast zit.
http://cleanflametrap.com/wiper.html die tot 1980 hebben zo te zien dezelfde rechte wisserarm met bayonet opklikklem.
Die rechte askes waren erg gewoon in de seventies, misschien zijn er andere automerken die betere wisserarmen hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb vandaag een rondje op de sloop gezocht en niks gevonden.
Ik ga morgen als ik tijd heb de haak van een andere ruitenwisser afslijpen en aan mijn ruitenwisserarm lassen.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Past een laat wissermechaniek van een 2serie niet in een 1 serie? Dat zou na mijn idee de beste oplossing zijn...
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Dat is een heel goed idee, ff een paar late 240 ruitenwisser armen scoren 😀
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zelfs tussen de vroege en de 1974 versie van de 140 zijn al onoverkomenlijke verschillen, dat wordt niks. Kijk maar eens waar de wissermotor zit om te beginnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Dan ga ik voor de makkelijkste weg, de slijptol en de lastang.
Jammer van de mooie chromen slangetjes maar daar zit toch al een beetje roest op.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Geen problemen gehad met lassen, de oude armen zijn van rvs en ik heb er van die bochtjes opgelast van een andere set ruitenwissers.
Rvs op ijzer last prima.
Tig gelast met rvs toevoeg draad.
De dunne armpjes zwart gespoten en het dikke gedeelte is nog glimmend rvs.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970