Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronische ontsteking IPV contactpunt
#1
Ik ben benieuwt of iemand ervaring heeft met het gebruiken van een Elektronische ontsteking in plaats van contactpunten...zoals op deze site : http://www.edsclassic.nl/ en dan onder Elektronische ontsteking staan een aantal van die producten. ben nieuwsgierig of het ook echt beter start, mooier loopt etc Smile
Antwoord
#2
Waarom geen 2e hands orginele kopen ?
[img][/img]
Antwoord
#3
Heel toevallig ben ik vorig weekend bezig geweest met het inbouwen van Lumenition (via BCCP in Gramsbergen gekocht) electronische ontsteking. mijn 244GL uit 1980 had contactpunten alleen was een ramp wbt starten, met name koude start, en lopen. Het probleem was dat de motor "slecht" trok, niet echt beroerd maar niet mooi in ÃÂÃÂn keer doortrekken bij vlot optrekken, en stationair was ook niet alles. Diverse keren geprobeerd om de contact punten beter af te stellen, aantal mensen bij geweest, meegedacht, maar beter dan redelijk was het niet te krijgen.
Na contact met BCCP gehad te hebben besloten om voor het Lumenition systeem te kiezen, dit werkt met behulp van een fotocel en een lichtstraaltje. (op BCCP.nl staat meer info...) Inbouwen kostte 30 minuten waarna het afstellen in een handomdraai gebeurd was. De auto kende je niet meer terug, starten (ook koude start) lopen, optrekken alles is stukken beter. de motor reageert nu een stuk adequater op het gaspedaal, trekt ook vanuit lage toerentallen vlot door (vondtie eerst nie ech leuk.. :oops: ) etcetc.
Inbouwen werkt meteen pasklaar setje wat op de plaats van de contact punten geschroefd wordt, een rotortje met vier bladen die ónder de bestaande rotor op de as geschoven wordt, een controle module die je ergens onder de motorkap dient te schroeven een een paar verbindingsdraadjes.
Systeem kost plm 340 euro...

groeten Harm alias de Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#4
Mooie tip, kater! 8)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
Ik zie op die site;

VOLVO 1983-82 4 240 Series + Canada model 1847V 91,79

Betekend dat dat je klaar bent voor die prijs (excl. btw) ?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#6
Ik neem aan, heb de code nog niet getsjekt, maar dat het dat de code van de fitting kit is, je hebt daarbij nog een krachtmodule nodig, PMA 50 of PMA 60, en de totaal prijs van de fitting kit + krachtmodule komt dan rond de 340 euro uit. (heb het dan over de LUMENITION)
Wat je het beste kunt doen is ff een mailtje sturen naar bccp, kan via de site onder het kopje info, linksbovenaan. Vermeld dan welke auto je hebt, de motor die erin ligt en het liefste ook welk type verdeler, kunnen zij je vertellen wat het totale setje gaat kosten. Oh ja, opsturen doen ze ook aan, en (ik werk niet voor ze hoor... :oopsSmile ze zijn nog snel ook :o . Zowel in mailen als opsturen!

Suc6! groeten Harm alias De Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#7
Wel een hoop geld hoor. Voor dat geld koop je bijna een computer die ook de brandstofinjectie kan regelen.

Ik voor mijn auto een DIS bobine gehaald op de sloop. Dan heb ik geen verderler meer. Maar.. Dan heb je het over een triggerwiel plaatsen, computer plaatsen, DIS bobine plaatsen, EDIS4 plaatsen en de boel afstellen.

Het is wat meer werk, maar dan heb je wel een hoop mogelijkheden !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#8
De Kater schreef:Systeem kost plm 340 euro...

Slik..... Sad
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#9
deusjevo schreef:
De Kater schreef:Systeem kost plm 340 euro...

Slik..... Sad

Ben ik het volledig mee eens, alleen als de fabrikant zijn claim waarmaakt hoef je hier nooit meer iets aan te vervangen behalve natuurlijk de rotor en verdelerkap op hun tijd, maar zelfs die minder vaak.... Maar ja, tis en blijft een boel pecunias...

@Bozzma, wat kost dat systeem en wat zijn voor en nadelen?? "wat" meer werk = 3 dagen, 3 uur, 3 kwartier?? en is het te doen als klussert met twee rechterhanden maar geen papieren??

Enne, zijn er nog meer mensen die andere systemen hebben gebruikt, en die ervaringen daarmee kwijt willen?? Lijkt mij wel leuk om eens te horen...
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#10
In de basis:

De ontsteking door de verdeler is niet optimaal. Moderne auto's gebruiken ofwel een whasted spark system, ook wel DIS genoemd. Dan vuren 2 bougie's tegelijk door 1 bobine. Een andere mogelijkheid is "coil on plug". Hierbij wordt iedere cilinder van een eigen bobine voorzien.

Het grote voordeel van deze systemen is dat er geen bewegende delen meer in zitten. Door bewegende delen verminderd de nauwkeurigheid van de vonk en de kracht van de vonk.

Het conventionele ontstekingssysteem geeft een spanning van ongeveer 8-12 duizend volt. Deze spanning is nodig om de lucht tussen de bougie-electroden te laten "ioniseren" wat een mooi woord is voor het in geleiding. De vonk springt dan over en afhankelijk van de energie in de bobine zal er een korte tijd een spanningsboog ontstaan. Bij een conventioneel systeem haalt het ontstekingssysteem net genoeg spanning om even een vonk te genereren. Bij de Hall-gever / transistor gestuurde ontsteking is de oplaadtijd van de bobine al wat beter geregeld en is de timing preciezer. Daardoor heeft een standaard electronisch systeem al voordelen.

Als je gaat kijken naar een DIS systeem dan komen de spanningen van de bobine al op 20 duizend volt en zijn ze zelfs gevaarlijk aan het worden voor mensen. Test nooit een coil-on plug of een DIS systeem uit op je lichaam. Maar naast een hogere spanning zit er ook meer energie in de bobine waardoor de vonk langer duurt. Omdat je nu gebruik maakt van 2 bobine's voor 4 cilinders is er immers 2x zoveel tijd beschikbaar om de bobine's op te laden. De hogere spanning is handig zodat bij een moeilijk mengsel of verslechterende omstandigheden de vonk toch zal optreden. Minder misfires dus.

Er zijn diverse systemen beschikbaar. Systemen die de verdeler vervangen door een nieuw exemplaar. Maar vaak kosten deze systemen ruim 300 euro en voegen ze niet veel meer toe dan een "oud" systeem zal doen behalve dat nu alles goed werkt. Feitelijk zou je ook alle onderdelen kunnen vervangen door nieuwe. Vermoedelijk goedkoper en hetzelfde resultaat.

Een 2e mogelijkheid is de verdeler elimineren en voor een modern verdelerloos systeem gaan. Op de sloop zijn de onderdelen daarvoor snel te vinden. Stap op een willekeurige Ford Escort af en je vind een dubbelwerkende bobine en een EDIS 4 kastje. Ik betaalde er samen met wat stekkers en spulletjes 20 euro voor.

Verder dien je een triggerwiel te monteren op de krukas zoals ik dat (of eigenlijk Henk) heb gedaan op mijn GT. De onderdelen daarvoor kosten ongeveer 75 euro bij de Ford.

Vervolgens heb je een computer nodig. Er zijn dan nog 2 varianten. Het ene is het 12 volts systeem. Het andere (duur!) is een systeem dat de laadspanning van de bobine verhoogd tot een paar honderd volt. De uitgaande spanning kan dan oplopen tot levensgevaarlijke waardes, denk aan 40.000 volt of meer. De andere variant is eenzelfde als motronic zoals in veel auto's zit. De kunst is om een computer te vinden die "net" voldoet aan jouw eisen. Om heel eerlijk te zijn ben ik daar nog mee bezig. Wij hebben een paar auto's op gas gezet en nou willen we de ontsteking nog aanpakken, maar dan op een zo goedkoop mogelijke manier. Je zou er een Megasquirt computer aan kunnen hangen. Deze kost rond de 350 euro. De meeste huisvlijt gaat vervolgens in een perfecte bedrading zitten. Er zijn vervolgens wat instellingen die je met een computer (PC) zult moeten doen, maar er zijn wel mensen beschikbaar die je daarbij kunnen helpen.

Samenvattend: een volledig motormanagement systeem laten draaien voor enkel de ontsteking is wellicht wat onbezonnen. Maar er zitten wel duidelijk meer voordelen aan dan opnieuw een verdeler plaatsen. Ik zou dan eerder kiezen voor een verdeler van een later type met hallgever en ontstekingsunit. Als je naar de kosten kijkt is een systeem met verdeler enorm duur ten opzichte van de geclaimde voordelen. Maar wellicht past het wel precies in de verwachtingen die men aan het product stelt. Dat is een keuze die je zelf dient te maken.

Wij zijn nog aan het zoeken naar een goedkoper alternatief voor de electronica enkel voor de ontsteking. Enkel de unit zou je eigenlijk niet meer mogen kosten dan ongeveer 100 euro.

Bij elkaar zou je een systeem moeten kunnen bouwen dat goedkoper is dan wat nu beschikbaar is maar wel duidelijk aanwijsbare voordelen heeft. Vroeger was daarvoor een printje beschikbaar. Ik ga er nog even achteraan of dat nog leverbaar is.

Concreet aan bouwtijd ? Altijd moeilijk om te zeggen. De volgende werkzaamheden:

Sensor + sensorwiel plaatsen
Computer plaatsen
Verdeler verwijderen en afdoppen (maar mag ook rustig als"backup" blijven zitten)
Bekabeling trekken
- Kabel van sensor trekken
- goede massa aanleggen
- 12 volt van accu en contact trekken
- vaccuum leiding trekken naar de computer
- kabels naar de EDIS4 leggen (2 stuks)
- kabels van EDIS 4 naar bobine
- Edis4 voorzien van spanning en massa
De boel inregelen met een laptop.

Ik schat het op een weekend werk als je lekker doorwerkt. Maar in een zaterdag zou het ook moeten kunnen.

[Afbeelding: Edis4.jpg]
[Afbeelding: Edis%20bobine.jpg]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.124 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.965 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.815 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Elektronische ontsteking inbouwen Mark244 27 17.865 14 April 2016, 22:40
Laatste bericht: Marc1970
  contactpunt aftstand b30 moter bartrouveen 5 5.508 29 March 2016, 22:32
Laatste bericht: Jambon
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.873 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.557 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  Volvo ontsteking korre 1 2.114 6 July 2014, 17:42
Laatste bericht: Marc1970
  Onderhoud ontsteking.. Jambon 5 4.079 5 May 2014, 20:03
Laatste bericht: Jambon
  Slechte ontsteking Nicolaas H 4 3.220 5 December 2013, 02:04
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)