Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Zo. De 240 is weer terug. Vandaag lekker in het zonnetje op de oprit aan de auto gewerkt. Heerlijk op m'n gemak met dit weer Smile

Eerst begonnen met de radio uit 1940 te vervangen met iets moderns. Geen idee wat het ding precies kan, want had hem van een vriend gekregen die hem niet meer nodig had. Blijkt een heel fijn ding te zijn en met de USB aansluiting kan ik hem aansluiten op mijn telefoon en via Spotify muziek spelen. Da's het belangrijkste voor de reis naar Zweden (daar ben ik de auto nu hard op voor aan het bereiden).

[Afbeelding: 187a205f9898ae3140f83aabf9b49d2e_view.jpg]

Toen heb ik de sproeier van de achterruit gefixed. Even de slang in het zijscherm los en een emmer er onder en er komt gewoon sop uit als ik op het knopje druk. Dat werkt dus gewoon. Weer aangesloten en toen viel me op dat als de achterklep open staat, dat er dan wÃl sop uit de sproeier komt. Dus goed gekeken naar de slangen en die bleken geklemd te komen zitten als je de klep dicht had. Beetje raar ontworpen in Göthenburg, maar goed. Beetje mee gefriemeld en het slangetje anders gelegd en nu werkt het weer.

Daarna de achterbank gefixed. De beugels om de zitting te kantelen waren krom en de zitting lag er half in. Deze recht geslagen en de bank weer netjes in de scharnieren gehangen. Daarna was de rugleuning aan de beurt. De knop daarvan was natuurlijk afgebroken.

[Afbeelding: 4412b678654ec5ec44d500d3af2b9bcb_view.jpg]

Die kom je makkelijk een nieuwe aan, maar het hoeft niet mooi te zijn, het moet gewoon werken. Dus zelf in 10 minuten een nieuwe knop gemaakt. Nieuw handvat van aluminium profiel:

[Afbeelding: 07fa77e72bc57fe43f33d8bc86a7b526_view.jpg]

Originele bevestiging nagemaakt van washers en een koper ringetje:

[Afbeelding: 9530d01f6e9fd99ae2368481d1341b05_view.jpg]

[Afbeelding: 5495b3b325ccdd8cf420bfce9f83e8e5_view.jpg]

Schroevendraaier onder de kabels, zodat die niet de hele tijd terug schieten:

[Afbeelding: 85e727258a3115eaeb5cce64c83da9f9_view.jpg]

Zonder koper spacer, omdat die te dik was (en ook helemaal niet nodig, maar kijkt zo leuk):

[Afbeelding: 8243dba6bd2800412ca29b40ce90b55d_view.jpg]

Door naar de stoelen. Die zijn allemaal nog best netjes, maar de bestuurdersstoel had een gescheurde stiknaad waar al 20 jaar duct tape overheen zat. Bah:

[Afbeelding: aea1bb0fc09447fc30378abaf745ea92_view.jpg]

Dus; bekleding er af en wat vinden we?! Stoelverwarming. Ik zei het toch! Nu nog schakelaars daar voor vinden en die aansluiten. Maar dat kan in het najaar wel een keer.

[Afbeelding: 5dad224a281aaad89f3302c968bbc546_view.jpg]

Met de hoes van de zitting kon ik de boel goed schoonmaken en een stukje skai op maat knippen om binnen in het gat te plakken. Mocht de naad dan weer open komen te staan, dan zie je gewoon "leer".

[Afbeelding: 657c23a1f67b7e6351237303bd219a69_view.jpg]

[Afbeelding: cb89690624f1795b652712d273aeeeff_view.jpg]

Een half uurtje mopperen met naald en draad en het is weer dicht. Niet supermooi, maar het werkt en het valt niet op. Mission accomplished.

[Afbeelding: 78d0cd92eb78e5296c41fe4edf7ac82a_view.jpg]

Doordat er zo lang ducttape op heeft gezeten is het leer wel aangetast, maar als ik dadelijk het leer een keer goed poets en behandel zal dat vast minder opvallen. Met de hoes op spanning ziet de naad er weer redelijk uit.

[Afbeelding: df73ac47f171a4ea15df7a0f31c6b334_view.jpg]

Daarna was ik nog begonnen aan de parkeersensoren, maar die maak ik morgen wel weer af. Tijd voor een ijsco.
Antwoord
[Afbeelding: giphy.gif]

Zo. Even wat stof afblazen na 3 maanden...

Ik ben voor onze vakantie naar Zweden zó druk geweest met de 240 dat ik helemaal nergens meer aan toe ben gekomen en inmiddels is alles door wat gezondheidsissues nog langzamer aan het gaan, maarrrr ik geef niet op Smile

Het resultaat van al het werk aan de 240 in twee voor/na foto's:

[Afbeelding: ff45bcb39120fb66e0b699926bb73c28_large.jpg]

[Afbeelding: 9223210c317044ed0d410d44e2b4a0d3_large.jpg]

Terwijl we in zweden zijn heb ik nog drie LED verstralers er op gezet, want da's toch wel lekker om te hebben als je daar door het donker in the middle of nowhere rond rijdt.

[Afbeelding: f24b7d978e089c99668f18c327a5ff3e_view.jpg]

Mooi is het niet, maar effectief wel. Het is moeilijk vast te leggen, maar na wat gegoochel met sluitertijden op de camera heb ik het een beetje vast kunnen leggen. Van boven naar onder; dimlicht, groot licht en grootlicht met LED:

[Afbeelding: 622b30a00dd9c135e7cb5aaae073953c_view.jpg]

Maar goed, de vakantie is voorbij en ik ben weer plannen aan het maken hoe verder te gaan met de auto's. Voorlopig ben ik nog druk met wat werk aan mijn huis en garage, maar kan langzaamaan weer wat gaan sleutelen. De 240 wil ik sowieso nog wat dichter bij de weg krijgen, de turbo stabistangen monteren die ik al heb liggen en zorgen dat ie een nieuwe APK krijgt. Daarna ga ik onderdelen verzamelen om alle overtollige B230FK onderdelen aan te vullen zodat ik de B230F in de 240 kan voorzien van een turbo. Hij kan goed met het verkeer mee en alles, maar hij gaat zo moeilijk dwars zonder regen Smile

De 142 is wat lastiger. Ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet gaan doen... er zit nog een miljoen miljard uren werk in en gezien mijn gezondheidstoestand ziet het er naar uit dat het project ineens weet ik hoe veel jaar langer gaat duren... daar heb ik eigenlijk ook niet echt zin in. Dus terwijl ik rustig wat verder werk aan die auto ben ik ondertussen in Zweden aan het zoeken naar een 142 die al een motor transplantatie heeft gehad. Als ik een auto op kenteken uit Zweden kan halen om deze te verfijnen met alle plannen die ik al heb voor mijn eigen 142, dan komt de finish van het project ineens een stuk dichterbij door deze "valse start". Vind ik niets in Zweden in de komende maanden dan ga ik eens goed nadenken of ik wel verder moet gaan met de 142.

Ik was laatst al aan het mailen met iemand in Ljusdal over een 142 met een chevy 350 V8 op kenteken, maar da's uiteindelijk niets geworden, helaas. Zou wel een ideale basis zijn om die GT30 op te schroeven en die BMW achteras op pas te maken...

We gaan het zien de komende tijd. Eerst maar eens mijn garage wat op orde brengen, overtollige delen van de 142's verkopen/weggooien en wat ruimte maken en dan zien we wel waar het schip strand.

Einde bericht.
Antwoord
245 is wel erg stoer geworden! ik hoop dat je de draad weer oppakt van de 142 want dat zijn erg leuke auto's!
Antwoord
Wat meer info over wat er aan de 240 is gebeurd:

- Uitgedeukt en krassen en beschadigingen geplamuurd en geschuurd
- Compleet in KPMF matte metallic anthracite folie gewrapped
- Motorisch bijna alles vervangen (complete onsteking, pakkingen, distributie, pulleys, computers, aarding, noem maar op)
- Nieuwe rubbers in de ophanging
- Lederen deurpanelen geplaatst
- Afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling (beste idee ever!)
- Rolhoes voor de kofferbak
- Mattenset voor de hele auto gemaakt van vinyl met een houtprint
- Toerenteller en kleine klok geplaatst en de resetknop van de dagteller vervangen
- Nieuwe olie en alle filters vervangen
- Nieuwe pookknop gemaakt van een oude trackball muis
- Nieuwe radio met MP3 en de hele mikmak
- Breedbeeld binnenspiegel geplaatst
- 216 watt LED verstralers
- Het complete interieur gereinigd met een stoomreiniger en alles grondig gepoetst en behandeld

Wat er nog moet gebeuren:
- Ronde koplampen met xenon conversie
- Verlagen
- Betere wegligging door dikkere stabistangen
- Turbo.
- Sportstuur monteren
- Handrem reviseren
- Etc.

Nog een detailopname van de folie:
[Afbeelding: 13767401_10153702240307409_4598683424777087160_o.jpg]
Antwoord
Vervang je ook motorkap, grille en topplaat/zijchermen voor de ronde koplampen? Of ga je dat aftands lelijke doen wat al die Amerikanen ook doen en zelf wat bouwen?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
De veroordeling die je in dat berichtje weet te leggen hij durft niet eens meer zelf wat te bouwen nu Tongue


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
wesleyscheggetman schreef:De veroordeling die je in dat berichtje weet te leggen hij durft niet eens meer zelf wat te bouwen nu


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
[Afbeelding: 21953fac416f5cb23f3b1a262c7f2825.jpg]

Je kunt me niet vertellen dat dit mooi is. En los van het feit dat het niet mooi is, ben ik nog nooit een aftermarket Xenon systeem tegengekomen waar ik geen koppijn van kreeg als ik ze tegenkwam.

Daarnaast is tegenwoordig, de ooit verplichte koplampsproeiers bij Xenon, niet meer verplicht. Dus een verstrooid lichtbeeld, en lelijke looks zijn voor mij reden genoeg om te vragen hoe hij het gaat doen.

Tevens snap ik ook wel dat mijn mening niet echt belangrijk is, zeker het uiterlijk aspect. Maar wou het toch laten weten.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Estoque schreef:[Afbeelding: 21953fac416f5cb23f3b1a262c7f2825.jpg]

Je kunt me niet vertellen dat dit mooi is. En los van het feit dat het niet mooi is, ben ik nog nooit een aftermarket Xenon systeem tegengekomen waar ik geen koppijn van kreeg als ik ze tegenkwam.

Daarnaast is tegenwoordig, de ooit verplichte koplampsproeiers bij Xenon, niet meer verplicht. Dus een verstrooid lichtbeeld, en lelijke looks zijn voor mij reden genoeg om te vragen hoe hij het gaat doen.

Tevens snap ik ook wel dat mijn mening niet echt belangrijk is, zeker het uiterlijk aspect. Maar wou het toch laten weten.

Eens! Zou ook niet mijn eerste keuze zijn!
Xenon vind ik overigens wel een goede optie voor m'n 242. En wellicht ook koplampwissertjes erbij! Gewoon omdat het hip is :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
Blauw licht uit een oude auto hoort naar mijn mening. Maar als het goed uitgevoerd wordt, heb ik er weinig op tegen.

Maar er zijn zoveel beunhazen die het er slecht inbouwen, dat ik er een echte aversie tegen ontwikkeld hebt.

Even ter beeldvorming, deze ombouw bedoel ik dus.

[Afbeelding: a69e0c96a6e2551627c2168ee5aa391a.jpg]

[Afbeelding: 9c9b0ada9b60dcd25664a757178cc428.jpg]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Estoque schreef:Blauw licht uit een oude auto hoort naar mijn mening. Maar als het goed uitgevoerd wordt, heb ik er weinig op tegen.

Maar er zijn zoveel beunhazen die het er slecht inbouwen, dat ik er een echte aversie tegen ontwikkeld hebt.

Even ter beeldvorming, deze ombouw bedoel ik dus.


[Afbeelding: 9c9b0ada9b60dcd25664a757178cc428.jpg]


Heb deze stiekem toch altijd vet gevonden haha. Maar ik ben erg blij dat mijn auto het toelaat de echte eerste generatie grill er in kan zetten Smile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.648 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 639 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.605 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.249 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.239 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.687 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.172 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)