Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1983 240GL | B230FK + M90 to come
Hoppa! Alles ingebouwd en tot zover afgerond.

[Afbeelding: 27331409531_47b6f276e7_c.jpg]

Heb even zitten stoeien met het werkend maken van de nieuwe cluster in het oude type auto. Kon de oorzaak niet vinden van het niet werken van het dashboard.
Blijkt dat de complete 12v+ voeding via de teller zelf (achterkant). Simpel dus.
Werkt allemaal best goed eigenlijk, duurt soms even 30 seconden om een gps signaal te verkrijgen, maar daarna gewoon betrouwbaar. Tot nu toe werkt het tot 130km/h, daarna valt de teller naar 0km/h. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een ruis in de frequentie vanaf de AD9850 freq. generator. Kijken wat ik hier nog mee ga doen. Kom doorgaans toch niet boven de 120km/h:tongue:

Het plan is trouwens om 9 juli op vakantie te gaan met de auto, richting Italië / frankrijk. Moeten nog een aantal dingen gedaan worden voordat we vertrekken. Heb vorige week nog even PU bussen besteld voor aan de achteras/draagarmen. Deze zijn redelijk gaar en ik hoor geregeld een bonkend geluid van achter.
Antwoord
Mooi laag toerental bij die Snelheid.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Lange bak he Wink
Antwoord
Om hetgeen waar we al een poos mee bezig zijn misschien nog wel beter te maken hebben we besloten om alles maar gewoon open op het internet te gooienConfusedmile: Om maar eens te beginnen met de 'schema's' haha. De meeste dingen zitten natuurlijk in het hoofd, maar heb toch wat op papier gekalkt toen ik er mee bezig was.

[Afbeelding: 27467755772_a3d2b2e1b6_c.jpg]

Tekenen is niet echt mijn ding zoals je kan zien.

Als je de tekening dan vertaald naar de werkelijkheid, ziet dat er zo uit:

[Afbeelding: 26957014814_1bebd4eeb2_z.jpg]

Omdat de arduino (volgens ons) niet tegelijk de snelheid van de GPS kan ophalen en een frequentie kan genereren, moest dit extern gebeuren. Dit hebben we opgelost met een DDS frequentie generator. Type: AD9850. Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding: 27289848140_403f3bafe1_z.jpg]

En dan de GPS module. Hiervoor hebben we een U-blox Neo-6m gebruikt:

[Afbeelding: s-l1600.jpg]

De arduino heb ik trouwens niet rechtstreeks aan 12volt hangen in de auto, dit vergt te veel van de omvormer die op de arduino zit en begint dan te storen. Ik heb een 12 naar 9 volt omvormertje gebruikt om dit op te lossen. Hier zit ook gelijk een ontstorings-condensator op.

De kosten:

  • Arduino €3,00
  • GPS Neo-6m €8,00
  • AD9850 €8,50
  • 9 volt omvormer €3,00

Totaal kost het dus ongeveer: €22,50

Uiteraard nog even een tellerbak van na 1987 opzoeken zonder ABS, maar dat is mij meerdere malen gelukt voor 10 euro.

Alles aan elkaar geknupt en geprogrammeerd, werkt het nu goed tot 135km/h, daarna valt de naald helemaal terug naar 0km/h en komt niet terug. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een 'ruis' in de frequentie. Maar ik kan er nu goed mee leven. Wellicht heeft iemand hier een oplossing voor?

Om het geheel natuurlijk in harmonie met elkaar te laten werken is de code nodig. Ik denk dat m'n maat Johan hier nog wel op terugkomt en deze online zet.

Hopelijk hebben jullie er wat aan en gaan er meer mensen mee aan de slag!
Antwoord
Code van bovenstaand verhaaltje is hier te vinden: https://github.com/hilverdays/gps-speedo
Antwoord
Is er trouwens iemand die voor mij kan meten wat de standaard hoogte is van een 240? Hart van wiel tot midden wielkast rand oid? (referentie)
Wil een paar fatsoenlijke verlagingsveren bestellen, maar wil ongeveer de gelijke hoogte hebben als nu... 40mm is denk ik te weinig? Classicswede heeft ook 60/40mm te koop of 80/60mm.

De veren die er nu onder zitten zijn ingekort:noidea: dus ik weet niet wat het verschil met origineel is.
Antwoord
Da's iets waar ik ook mee zit... ik wil ook verlagingsveren kopen, maar twijfel nog over het aantal millimeters. Zeker omdat een 240 van zichzelf achterover lijkt te hellen doordat de achterste wielkast zo laag "hangt".

Dit plaatje kreeg ik van Classicswede toen ik vroeg om een paar voorbeeld foto's. Online kan ik niets vinden over specifieke setups. Alleen op turbobricks, maar daar tellen ze alleen in afgezaagde ringen van de originele veren.

Citaat:I dont have any pics of the 60mm springs close to hand but do have some of the 80mm lowering with adjustable height rear.
[Afbeelding: 9d4778c87a31dc70e68350372568a577_view.jpg]

Zelf wil ik misschien 80 voor en 40 achter doen. Ik hou er wel van als een auto met zijn neus voorover gedoken staat. Bij 40 of minder op de achteras hoef je verder niets aan te passen aan de panhard stang enzo.

Maar goed, daar heb jij allemaal niks aan. Ik kan binnenkort, als het even droog is tussen de moessons door, wel even de maten opnemen van mijn 240 estate, maar omdat het een station is denk ik niet dat je daar veel aan hebt..
Antwoord
Dankje, ik zal er vanavond nog even verder in duiken. Estate is aan de voorkant hetzelfde, dus als je dat zou willen meten? Heel graag (hart van wiel tot midden spatbordrand). Hier is het trouwens stralend weer!
Antwoord
Voor zover het er toe doet, hier een linkje naar een 60/40 topic:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=219629
Antwoord
Vandaag m'n nieuwe Lesjofors veren gemonteerd (alleen achterzijde) -40mm. Zeer tevreden over de verbeterde rijeigenschappen!
Het is ook wel handig voor de vakantie. Het plan is om met de 240 naar Zwitserland - Italie - Frankrijk te gaan. En wel camperen, dus veel troep meenemen in de kofferbak. Als het goed is gaat ie niet zo in de kont hangen nu. Heb een lijstje gemaakt met to-do zaken, zodat ik niks vergeet. 8 juli vertrekken we, heb alles graag op tijd klaar Smile

Tevens een 2e vsnaar geplaatst voor de waterpomp/dynamo. En de ruitenwissermotor gerepareerd, daar zat een magneet los in de motor :frownn:. Al met al een productief dagje!

Bovendien de hele auto schoongemaakt van binnen en van buiten, iemand die een project auto heeft, weet wel wat ik bedoel; een opeenstapeling van onderdelen / gereedschap en troep op de achterbank en onder de stoelen. Nu eindelijk een heerlijk schone auto!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 801 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.427 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 4.179 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  volvo 244 turbo intercooler 1983 jag81 2 3.112 13 March 2014, 20:11
Laatste bericht: jag81
  Volvo 245GL 1983 net uit Zweden job245 159 83.061 10 February 2014, 23:35
Laatste bericht: job245
  Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983) Mr.C 72 35.808 6 November 2013, 19:04
Laatste bericht: Dopski
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.684 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Volvo 240 GL 1983 sedan joop240uden 5 4.422 18 March 2013, 17:03
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Even voorstellen....Jochem en zijn 240 Estate Turbo (1983) jvdklei 21 10.845 2 March 2013, 15:13
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.665 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)