Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Vanavond weer een uurtje of twee kunnen werken aan de 142. Het spaghetti monster is los:

[Afbeelding: 97e1fc6caf1f8de504cd84045fd62075_view.jpg]

En met de kabelboom aan de kant ruimte om te kunnen beginnen aan het pas maken van de motor (en versnellingsbak).

[Afbeelding: d355d06ac84d1c9d203095909b3e3afa_view.jpg]

Daarna de nieuwe motor naast de 142 gezet om in te kunnen schatten waar de pook ongeveer uit komt. Redelijk ver naar achter, maar da's niet erg, die kan ik inkorten.

[Afbeelding: d143cce16dd58b5c1c2e382a6a7e51f4_view.jpg]

Even nog gekeken in het topic van Willy en ik zag dat hij een stuk plaat uit een andere auto geslepen heeft om in zijn auto te lassen:

[Afbeelding: 2015-07-27%2013.54.00_zpskqiq0nzt.jpg]

Kan iemand zeggen uit welke auto dit komt? Waarschijnlijk maak ik zelf een tunnel (afneembaar, over een frame), maar toch handig om te weten.

En weet iemand toevallig hoe deze verbinding hier los gaat? Of kan die alleen los aan de kant van de pook?

[Afbeelding: 12801617_10153445487522409_8189159482477...e=577E837E]
Antwoord
De 240 is vanaf de a stijl ongeveer dezelfde auto als de 140. In een late 140 past dan ook een m46 of M47. Aangezien ze dezelfde tunnel hebben. Dus die van een 240 zou makkelijk pas te maken moeten zijn.
De m90 past niet in een 240 zonder het mechanisme wat in te korten (zie de howto topics). Misschien kan je de tunnel wat verder naar achter zetten dan standaard, dan komt de m90 pook goed uit.

Die verbinding lijkt op mijn kleine telefoonschermpje hetzelfde als die van een M47. Het v groefje kan je openbuigen met een schroevendraaier daaronder zit een pin die je er dan uit kan drukken. Heb er foto's van in m'n topic. Zal het linkje even zoeken.

Edit; http://volvolvo.nl/threads/2959-Dop-s-showroom/page58
Antwoord
Ik zag inderdaad al iets achter die "spleet" zitten en dacht dit misschien los te kunnen krijgen met een inbus (zoals te zien op te foto), maar dat werkt niet. Maar zit er aan de andere kant van die clip die je open buigt dan ook een gaatje? Anders kun je die pin er niet uit krijgen...? Ik ben te lui om weer naar de garage te lopen om zelf te kijken Tongue
Antwoord
Plaatje posten lukt even niet handig met telefoon. Hierboven staat de uitleg in het topic.
Hier het plaatje.
http://s124.photobucket.com/user/dopdedo...g.jpg.html
Antwoord
Zo ja. Je duwt de clip open schuift hem naar voor of naar achter en duwt een pennetje eruit. Twee pennetjes te gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Willy heeft een tunnel van een 940 genomen, omdat zijn 240 tunnel gebruikt gaat worden in z'n amazon.
Een 240 tunnel is eenvoudiger pas te maken in een 140 dan een 940 tunnel.


Ik heb een m90 onder mijn 242 gebouwd, maar in plaats van de aluminium bevestiging aan de auto te maken (daar is de pen voor, op het uiteinde van de aluminium stang waar de pook in scharniert.) heb ik een steun gemaakt vanaf de bovenste 2 bakbouten naar onderen.

Voor mijn 245 wil ik het anders gaan doen:
- Het gat in de tunnel wil ik dichtmaken
- Een universele shifter pakken met een bol-scharnier werkt(net als een 240) maar dat de bol(en dus het scharnierpunt) hoger komt. waardoor je dus een kortere slag krijgt

zoiets:
[Afbeelding: Racing-font-b-Short-b-font-Throw-Shifter...nt-For.jpg]

Alleen dan met de juiste vork onderaan zodat hij direct op de m90 past. Dan moet ik bij een bakwissel enkel de schakelstang loshalen (en kan ik dat hele aluminium gedeelte weglaten). Is in de krappe tunnel van een 240 wel net zo fijn.



Deze lijkt beter:
[Afbeelding: 0198693cbbadf93a13414846eeec5d17?AccessK...oworigin=1]
[Afbeelding: 3729124775dde3b6ba00a9fe179ab58b?AccessK...oworigin=1]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik heb inderdaad ook al nagedacht over hoe ik de pook kan verlengen en het scharnierpunt dichter bij het midden kan krijgen, zodat ik een langere pook heb met een kortere slag. Zo had ik het op mijn Impreza ook en dat beviel erg goed.

Maar goed, dat zijn details, eerst maar een de bak en het blok in de auto zien te krijgen. Dus uitvogelen wat er aangepast moet worden aan de B230 en de steunen maken (2 voor het blok, 1 voor de bak).

Vandaag heb ik vast het blok gepast. Vooral om te kijken of het allemaal past in de garage en of ik het blok en de takel kan laten staan tussen het klussen door. Dat lukt gelukkig als ik de auto helemaal tegen de werkbank aan rol en het blok helemaal in de auto hangt.

Hier nog halverwege:

[Afbeelding: 1234077958e1d871048d2881eb5d3aab_view.jpg]

Ik heb voor nu het blok er half in hangen, met wat houten blokken tussen het blok en de auto, zodat de spanning van de takel af kan zijn. Daarna heb ik vast de tunnel netjes afgetekend en uitgeslepen:

[Afbeelding: bc7443bc80d25b15cda358e6309acb40_view.jpg]

Ik wil het blok in de schuine, originele positie plaatsen (want makkelijker de turbo pas te maken, dan de bak te roteren) en ik ga nu inventariseren wat er voor moet gebeuren:

- Carterpan aanpassen (link naar meer info zoeken > ik heb een extra B230 met carter, dus die kan ik gebruiken om aan te passen)
- Ontstekingsrotor aanpassen (Ombouwen naar elektronische ontsteking of schutbord aanpassen om ruimte te maken voor de rotor? Schutbord aanpassen heeft mijn voorkeur. Kachel moet dan vervangen worden door iets anders.)
- Ruimte maken rechts van het blok (Booster verwijderen en remsysteem ombouwen naar een master cylinder op het schutbord en een remote booster ergens anders)
- Ruimte maken voor de krukaspulley (Laatste ring van de pulley af laten draaien. Of zou het mogelijk zijn om de stab.stang te verplaatsen met spacers?)
- Hydraulische koppeling maken (Onderdelen op de sloop halen en een slang laten persen)

Als ik zo kijk hoe het blok nu in de auto hangt moet er een stuk van de dynamo steun af. Ik zie op foto's dat daar nog iets zit met een pulley... een aircopomp misschien? Kan ik die steun zo aanpassen dat die onderste bevestigingspunten vervallen? Hier zie je goed hoe die punten uitsteken.

[Afbeelding: f5821f734125b5227e8c42fa0963906a_view.jpg]

Inmiddels een link gevonden naar een race team op Facebook met een B23 in een 140. Als ik zo door de foto's blader zie ik dat ze juist het subframe aangepast hebben, in plaats de carterpan. Dat lijkt me misschien een makkelijkere oplossing dan andersom aan te passen. Of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding: 10458925_837940726283135_305873488722668...e=579249AA]

Is er overigens een punt op het blok wat ik kan gebruiken om de waterpas op te zetten? Komt natuurlijk niet súper nauw, maar doe het liever goed. Als ik zelf zo kijk lijkt het dat de flens van het uitlaat spruitstuk precies verticaal hoort te zijn?
Antwoord
Volgens mij zit die kogen van de schakelpook er gewoon op geslodeerd (hard gesoldeerd dan wel) Kan je hem dan niet losbranden en een paar cm lager of hoger weer vast solderen/af laten koelen?
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Ik heb inderdaad ook al nagedacht over hoe ik de pook kan verlengen en het scharnierpunt dichter bij het midden kan krijgen, zodat ik een langere pook heb met een kortere slag. Zo had ik het op mijn Impreza ook en dat beviel erg goed.

Maar goed, dat zijn details, eerst maar een de bak en het blok in de auto zien te krijgen. Dus uitvogelen wat er aangepast moet worden aan de B230 en de steunen maken (2 voor het blok, 1 voor de bak).

Vandaag heb ik vast het blok gepast. Vooral om te kijken of het allemaal past in de garage en of ik het blok en de takel kan laten staan tussen het klussen door. Dat lukt gelukkig als ik de auto helemaal tegen de werkbank aan rol en het blok helemaal in de auto hangt.

Hier nog halverwege:

[Afbeelding: 1234077958e1d871048d2881eb5d3aab_view.jpg]

Ik heb voor nu het blok er half in hangen, met wat houten blokken tussen het blok en de auto, zodat de spanning van de takel af kan zijn. Daarna heb ik vast de tunnel netjes afgetekend en uitgeslepen:

[Afbeelding: bc7443bc80d25b15cda358e6309acb40_view.jpg]

Ik wil het blok in de schuine, originele positie plaatsen (want makkelijker de turbo pas te maken, dan de bak te roteren) en ik ga nu inventariseren wat er voor moet gebeuren:

- Carterpan aanpassen (link naar meer info zoeken > ik heb een extra B230 met carter, dus die kan ik gebruiken om aan te passen)
- Ontstekingsrotor aanpassen (Ombouwen naar elektronische ontsteking of schutbord aanpassen om ruimte te maken voor de rotor? Schutbord aanpassen heeft mijn voorkeur. Kachel moet dan vervangen worden door iets anders.)
- Ruimte maken rechts van het blok (Booster verwijderen en remsysteem ombouwen naar een master cylinder op het schutbord en een remote booster ergens anders)
- Ruimte maken voor de krukaspulley (Laatste ring van de pulley af laten draaien. Of zou het mogelijk zijn om de stab.stang te verplaatsen met spacers?)
- Hydraulische koppeling maken (Onderdelen op de sloop halen en een slang laten persen)

Als ik zo kijk hoe het blok nu in de auto hangt moet er een stuk van de dynamo steun af. Ik zie op foto's dat daar nog iets zit met een pulley... een aircopomp misschien? Kan ik die steun zo aanpassen dat die onderste bevestigingspunten vervallen? Hier zie je goed hoe die punten uitsteken.

[Afbeelding: f5821f734125b5227e8c42fa0963906a_view.jpg]

Inmiddels een link gevonden naar een race team op Facebook met een B23 in een 140. Als ik zo door de foto's blader zie ik dat ze juist het subframe aangepast hebben, in plaats de carterpan. Dat lijkt me misschien een makkelijkere oplossing dan andersom aan te passen. Of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding: 10458925_837940726283135_305873488722668...e=579249AA]

Is er overigens een punt op het blok wat ik kan gebruiken om de waterpas op te zetten? Komt natuurlijk niet súper nauw, maar doe het liever goed. Als ik zelf zo kijk lijkt het dat de flens van het uitlaat spruitstuk precies verticaal hoort te zijn?



Ik zou het subframe ook aanpakken, carterpan is toch iets lastiger lijkt mij. Vooral omdat zo'n ding standaard al ontworpen is om de olieverplaatsing minimaal te houden bij de olie-pickup.

Wat betreft de ontsteking, Om een FK passend te krijgen in een 240 moet je ook de ontsteking naar voren halen omdat er aan de achterkant te weinig ruimte is. Dit doe je door een hulp-as (zit aan de kant van je dynamo, bij de distributieriem op) van een redblock uit een 240 te pakken en deze in de FK te plaatsen.

Dit is zo'n as:
[Afbeelding: a529ded0bc9845498d02120b097a595e.jpg] (heb hem zelf uit een sloper gehaald) Elk redblock met de ontsteking op de voorkant heeft zo'n as.

De rotor die je er nu op hebt zitten kun je er zo afpakken en dat gat moet je dan afdichten met een plaatje zoals wij hier hebben gedaan:
[Afbeelding: e793187a23.jpg]

Ik weet trouwens niet hoe goed je bent met electronica in een auto, maar wij hebben destijds geprobeerd om LH2.4 in een vroege 240 te bouwen en dat is ons toen niet gelukt (ik ben er totaal niet geschikt voor) en wij zijn overgestapt op een op Megasquirt gebasseerd motormanagement systeem. Dan hoef je al die ontstekingtroep ook niet te wisselen, en kun je lekker eenvoudig Wasted-spark gebruiken.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
frox schreef:Volgens mij zit die kogen van de schakelpook er gewoon op geslodeerd (hard gesoldeerd dan wel) Kan je hem dan niet losbranden en een paar cm lager of hoger weer vast solderen/af laten koelen?

Ik weet niet of dat zo is, maar dan heb ik alsnog niet het scharnier aan de auto vast zitten. Ik wil juist van die dubbele stang af ivm de gebrekkige ruimte.
Bij een M90 hoef ik dan enkel de schakelstang in te korten en hoef ik geen rare systemen te bedenken voor dat pieletje.

(en ik wil natuurlijk iets wat een ander niet heeft Tongue)
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.651 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 640 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.606 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.309 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.240 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.699 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.180 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)