Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het is groen en het....
tegenvaller! Ik hoop met je mee!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Misschien toch een te hoge compressie?
iig mooi k.t.
Sterkte ermee...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Het komt hoe dan ook wel goed hoor Henqui Wink

Te hoge compressie is mogelijk, maar niet het eerste waar ik aan denk. Ik weet dat er meer blokken zijn met deze c/r (11,3:1) en standaard nokkenassen. Het blok pingelde ook niet voor zover ik merkte, maar trok prima door. Hoe dan ook was ik bijna klaar met het inbouwen van de dampgas lpg-injectie dus ik denk dat als het blok gedaan is ik minder gevaar loop qua detonatie want ~109 RON.
Antwoord
Okeeeeeej, tijd om hier weer eens wat over te melden. En nee, de auto staat niet bij de sloop. Ik heb het blok eruit getrokken en volledig gedemonteerd. En het was niet fraai wat ik aantrof. Allereerst heeft het er inderdaad de meeste schijn van dat het de compressie te hoog was. Sleepsporen in de zuigerwand, pitten op de zuigers. Maar er waren meer dingen niet goed. Bij een aantal zuigers zaten de zuigerveren maar een klein stukje (minder dan 2 cm in twee gevallen) van elkaar verdraaid. Ook vertoonden alle lagers slijtsporen.


[Afbeelding: 99ge8g.jpg]


Het blok is total-loss. Ik heb een leeg onderblok gekocht van een m52b28 (aluminium) en een setje zuigers (gebruikte, ebay) en het hele pakket bij een motorbouwer gelegd die gespecialiseerd is in deze 6-cilinder bmw blokken. Zijn vermoeden voor wat betreft de lagerschade is dat de hoon te grof is geweest en dat dat tot fijn ijzerslijpsel in de olie heeft geleid. Ik neem het zo van hem aan. Hoe dan ook, hij verwacht het blok voor het eind van deze maand klaar te hebben.




Ik ben druk met werk geweest maar heb nog wel kunnen nadenken over hoe ik verder wil met deze auto. Als alles er toch uit is, geeft dat gelijk de mogelijkheid dingen aan te passen. Want er waren een aantal zaken waar ik niet helemaal tevreden over was. Zo vond ik dat ik de auto op punten toch te sportief had gemaakt. Het moet een GT zijn, geen race auto. Dus de motorophanging moest soepeler, met de originele bmw rubbers.


[Afbeelding: oaqgih.jpg]


[Afbeelding: 2mrb52t.jpg]


[Afbeelding: 10p2d82.jpg]




En ook de koppeling was te sportief. Ik had er een afgedraaid vliegwiel van een m20 in (nog geen 6 kilo). Omdat ik gelijk een extra uitdaging wil, heb ik besloten er een 6-bak van een 320d achter te plakken. Het belhuis past, alleen de hoek is iets anders (20gr i.p.v.30gr). Met een 2-massa vliegwiel van een e46 330i en de koppeling van een e90 330i is het allemaal een kweste van erop bouten.


[Afbeelding: 2vjwpq9.jpg]


[Afbeelding: 2wdzyw3.jpg]




De 6-bak is enorm.


[Afbeelding: 33tjo02.jpg]


Maar het past...


[Afbeelding: 2q3snwg.jpg]


Nu weer een baksteun maken, schakelmechanisme aanpassen, kardanas op maat....


[Afbeelding: k13p0z.jpg]




Ondertussen heb ik ook nog visite gehad.


[Afbeelding: 2luf040.jpg]


[Afbeelding: 35mo1ag.jpg]
Antwoord
Wow, that escalated quickly, zeggen ze dan op internet geloof ik.

Balen van die motorschade. Komt het door eigen toedoen of heb je nog iets van garantie kunnen regelen? Maar ja mooi dat je het gelijk nog weer een paar niveaus opschroeft. Echt mooi werk.

Die sinasappel 245 is wel tof ja. Mooi dat hij klaarblijkelijk nog steeds rond tuft stond een tijdje geleden op MP.
Antwoord
De motorschade is wat betreft de te hoge c/r m'n eigen schuld. Ik heb de bovengrens opgezocht en ben er overheen gegaan. Maar dat het blok slecht geassembleerd is, is gebrekkig vakmanschap. Normaal gesproken had ik de lagerschalen etc. waarschijnlijk nog kunnen gebruiken.

Tommy van de oranje heeft die auto vijf jaar terug gebouwd, vier jaar terug verkocht, en toen is ie nog een keer doorverkocht, in een schuur beland en uiteindelijk heeft hij hem verleden jaar weer teruggekocht. Hij heeft nog wilde plannen met dat ding.
Antwoord
Gelukkig had je er nog een mooie rode 245 (voor erbij) die nu voor dagelijks vervoer dient?

Jammer van de motorschade. Dure Leerschool....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Jammer van het kapotte blok inderdaad, maar wel mooie plannen Smile
Antwoord
Dat pingelen zie ik niet helemaal, vooral omdat je er nooit iets van gehoord hebt (en het is echt wel een opvallend geluid zelfs op de snelweg). Als je op www rondkijkt, zie je een ander schade patroon, allemaal putjes wat ook klopt met wat er gebeurt bij detonatie.
Ergens kwam ik iemand tegen die te strakke zuigerringen opperde, ze zetten uit en als de uiteinden elkaar raken, is de enige uitweg omhoog of omlaag. Vooral, omdat ze ook nog eens prut geplaatst zijn, zou ik die zuigerringspeling eens naast de specificaties houden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Dat pingelen zie ik niet helemaal, vooral omdat je er nooit iets van gehoord hebt (en het is echt wel een opvallend geluid zelfs op de snelweg). Als je op www rondkijkt, zie je een ander schade patroon, allemaal putjes wat ook klopt met wat er gebeurt bij detonatie.
Ergens kwam ik iemand tegen die te strakke zuigerringen opperde, ze zetten uit en als de uiteinden elkaar raken, is de enige uitweg omhoog of omlaag. Vooral, omdat ze ook nog eens prut geplaatst zijn, zou ik die zuigerringspeling eens naast de specificaties houden.
Daar heb je helemaal gelijk in Marc. Tijdens het rijden heb ik ook niks van pingelen gemerkt. Ik heb ook ÃÃn cilinderwand waar een dikke groet van boven naar beneden loopt, precies tot aan de bovenste zuigerveer. Ik zal de specialist waar die nu ligt even vragen de speling na te meten. Kijken wat dat oplevert.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 verschoten groen Joost Zuidam 49 46.901 1 March 2018, 13:55
Laatste bericht: SFRC
  verschoten groen Joost Zuidam 0 2.029 14 March 2016, 15:02
Laatste bericht: Joost Zuidam

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)