Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
23 February 2016, 21:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2016, 22:03 door Marc1970.)
Dat met die ribben is niet zo interessant, die kom je nauwelijks tegen, ik denk dat het een US ding is. Dit is gewoon een 1031, alle latere achterassen zijn 1031 (vanaf ca. 1981). Hoop info over achterassen en opvoeren van het geheel in het algemeen met lockers etc:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...o_dana.htm
1023 is het begin van het ond.no. van het alu deksel gok ik. Alu deksel is wel apart.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Thanks voor de info guys! Inmiddels heb ik geleerd:
- 1031 is de behuizing en heeft bij latere 200 modellen een enkele rib, dubbele rib hoeft dus niet per sÃ
.
- De behuizing kan verschillende soorten diffs bevatten, maar als je een 1031 hebt is de basis iig goed en kan er altijd een ander diff in gestoken worden
- Het beste is een diff met een locker, zoals schijnbaar veel geleverd 700/900 (?) series
- Een hoge ratio (4.11 bijvoorbeeld) is het beste voor mijn setup, ivm meer koppel en lagere topsnelheid
Overigens is dit een foto van de (halve) 245 waar die ene as met dat aluminium deksel onderuit komt:
Ik ben niet zo thuis in de 200's, maar dit ziet er allemaal vrij modern uit. Dus waarschijnlijk een van de latere uit de 90's?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja dat is een peper en zout achterbank van 1991-93 ongeveer. Op de linkerasbuis zit een sticker met ratio. Lockers e.d. kom je in NL niet zo gauw tegen in het wild, kostten ook geld destijds.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Die locker vind ik in eerste instantie ook nog niet het belangrijkste. Als de behuizing en alles er maar op voorbereid is, dan kan ik er later wel een ander diff in swappen als deze niet meer voldoet.
Ik zal de verkoper eens mailen of ik binnenkort even mag komen kijken. Op welke buis moet ik dan precies zoeken naar die sticker? Links is een lastig begrip... bestuurderskant of bijrijderskant?
Iemand trouwens een idee wat een nette prijs is voor zo'n complete achteras met vering en alles? 100 euro?
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Die locker is sowieso niet wat je wilt. Leuk als het er in zit, maar niet de moeite om een diff naar toe om te bouwen. Als je dat geld dan toch uit gaat geven kan er beter gelijk een quaife of platensper in.
De achterassen van de 200-serie is een complete puinhoop, zowel qua overbrengingen als behuizingen. Toen ik net met de 245's begon heb ik me er in verdiept door daadwerkelijk "veldonderzoek" te doen, want op de fora kom je m.n. een hoop bakerpraatjes en "van-horen-zeggen"s tegen. Wat Marc al aangaf, dat van die dubbele rib is pure quatsch maar erg hardnekkig omdat iedereen elkaar napapegaait.
De sticker zit aan de bestuurderszijde. En anders deksel eraf en tanden tellen. Die van kroonwiel delen door die van pignon. Of benaderen door ingaande flens te draaien tot de uitgaande assen (ja allebei, er mag er niet een geblokkeerd zijn) een volle cirkel hebben gedraaid.
Apart dat die RA deur nog in die koets zit...
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Links is net als bij het menselijk lichaam, jouw linkerkant, in continentaal Europa de bestuurderskant. 100 = Redelijk, vind ik wel, de achteras is niet een onderdeel wat je gauw verkoopt of als zodanig op de begroting hebt staan. Handremkabels, ook meenemen. En de ophangbeugels/plaatsen onder de auto goed bekijken of meenemen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Hoeveel kan een 1030 as onder een 100 serie dan hebben?
Zoveel verschil zit er toch niet in de 1030 en de 1031
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Net weer een beetje bijgelezen over de verschillen tussen de 1030 en 1031 assen.
Beide dana 30 assen en dus geen verschil in sterkte lijkt mij.
Onder de 240 en 740 vind je denk ik geen 4.10 overbrenging dus een 1031 met 4.10 overbrenging zou je moeten samenstellen.
Onder een 140 vind je genoeg 4,10 en hoger en past zo kant en klaar onder je auto.
Is wel een 1030 as dan maar wat maakt een 1031 dan sterker?
Rest je nog een sper kopen en erin te knutselen.
Iemand nog een stapel 140 assen liggen?
Ik zoek er ook nog 1 met 4.10 overbrenging, zou standaard onder elke sedan moeten zitten.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De 1031 is een Dana 31 as, en wel wat sterker gebouwd. In elk geval is de tandwielbaan op het kroonwiel breder, en de pignon ook langer, dus meer contactvlak etc. Op die Hyde pagina staan ze naast elkaar, in "Section 3"
Sorry, allebei Dana 30 maar die 1031 is duidelijk groter, dikker etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
4.11 is wel zeker te vinden onder een 240, maar naar mijn idee vooral onder de oudere types. Ik heb nu een sloper 245 laat model op de brug staan, deze heeft zo uit mijn hoofd een 3.91 as. Kale as mag voor 50 euro's (vraagprijs) weg.