Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Effe een paar uurtjes over, dus snel de garage in. De vorige keer heb ik al de hoek opnieuw gemaakt van waar de deur, achterscherm en dorpel bij elkaar komen:
Omdat ik maar een klein stuk van de dorpel hoef te fixen kan ik waarschijnlijk met het overgebleven deel van deze complete dorpel de andere kant ook maken. Maar dat weet ik pas zeker als ik die kant ook open geslepen heb om de precieze schade in te schatten.
Het belangrijkste wat ik vandaag heb gedaan is een deel van het nieuwe binnenste spatbordscherm gemaakt. Deze hadden ze niet voor de rechterkant van de auto en ik vond dat deel sowieso al te duur voor iets wat je zelf ook kan maken. Dus eerst een mal gemaakt (met behulp van het nieuwe buitenscherm-deel):
Daarna een stuk plaat er op vast geschroefd en beginnen met timmeren:
En nog meer timmeren...
Tot het deel klaar is:
Daarna begonnen met de dorpel uit elkaar te halen. Gelukkig viel het aan de binnenkant allemaal mee. Toen ik het eerste rotte deel weggehaald had kon ik goed zien dat het aan de binnenkant wel een beetje aangetast is, maar nog lang niet door. Dus de staalborstel er op en een laagje brunox om te zorgen dat het niet (snel) erger word:
Met dat gat ook mooi de gelegenheid om een foto te maken om de rest van de dorpel te bekijken. De binendorpel ziet er netjes uit. Wat gaten in de bovenkant, maar dat wist ik al en daar is het vervangingsdeel ook voor:
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Lekker bezig weer. Dat met stuk mdf in de vorm van je wielrand is wel een pienter truukje. Ik vind zelf je vervangende plaatdelen maken ook leuker. Ze ook omdat reproductieplaatdelen van bv. Klokkerholm lang niet altijd passen, en ook nogal eens van een andere plaatdikte zijn dan origineel.
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
De dorpel die ik heb is volgens mij ook van klokkerholm en die is qua metaal wel netjes. De (totale) pasvorm heb ik eigenlijk nog niet echt getest omdat ik alleen het laatste stuk nodig heb dus daar kan ik weinig over zeggen. De wielkastrand lijkt goed te passen, de reservewielbak past heel slecht en daar moet ik echt nog grondig over denken hoe ik dat allemaal passend ga maken en het onderste deel van het achterscherm heeft an sich wel de goede vorm, maar is te lang en heeft een extra soort "vouw" in het plaatwerk die in het origineel niet bestaat.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Da's een mooie foto (en een mooie wielkuip). Je ziet het resultaat van doeltreffend denkwerk in die dorpel, om te beginnen al dat-ie compleet leeg is van voor tot achter (zonder de veelvoorkomende gatenplaat). De bodemplaat zit er tegenaan, niet op het laagste punt, maar heel handig ietsje hogerop. De lasnaad vd dorpel is netjes volgegoten met een soort polyesterhars, waterdicht en je ziet er niks meer van. Zodoende doet zich het wonderlijke fenomeen voor dat Volvo dorpels van bovenaf roesten.
Alleen die achterpunt/hoek wielboog, daar was nog wat meer denkwerk nodig geweest. Leuk laswerkje in jouw geval.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Wat bedoel je precies? Die knik aan het eind van die boog?
Die is inderdaad een niet zo strak, maar heb ik meer toegevoegd als oefening. Waarschijnlijk ga ik de wielkuip in drie delen fixen: als eerste het deel wat je links op de een-na-laatste foto ziet, het eind van de dorpel. Daarna de boog die ik geklopt heb ik de MDF mal en als dat allemaal gelukt is doe ik hetzelfde voor de achterkant kant van de wielboog (maar daarvoor moet ik eerst de reservewielbak op z'n plek hebben zitten).
Da's misschien iets vervelender met lassen en kost wat meer tijd, maar door het in stukken te doen verlies je niet de "vorm" van het geheel. Op eerdere plekken (zoals de reservewielbak) ben ik in het begin te enthausiast geweest met het wegslijpen van rotte delen waardoor ik nu niet goed meer zie hoe alles zit/zat. Veel moeilijker om de nieuwe delen pas te maken. Ik heb inmiddels geleerd dat je het wegslijpen van rotte delen pas als állerlaatste moet doen. Liefst in dezelfde "ronde" dat je ook het nieuwe deel in gaat lassen.
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Een ander punt, waar vast iemand iets zinnigs over kan zeggen, is wat ik het beste met de "achterbank" kan doen. Ik wil deze eigenlijk weg halen zodat ik beter bij de wielkuipen kan en zodat het makkelijker aan de auto werkt. Maar voordat ik zonder nadenken de slijptol in de auto zet eerst even goed nadenken... Ik heb even met een stift alle puntlassen aan de linkerkant aangestipt en dat waren er vÃ
Ã
l te veel om allemaal uit te boren, dus op zoek naar een andere oplossing... Ik denk dat ik het "verticale" deel helemaal weg slijp, op vier punten na, waar ik later dan een kruis/versteviging in kan maken. De hoedenplank zit nergens voor in de weg, dus die laat ik wss op z'n plek.
Plaatje bij het praatje:
De horizontale rode lijn word een 48mm stalen koker die als versteviging en gordelbalk dient. Later kan deze opgenomen worden in een rolkooi. Of niet, dat maakt niet uit.
De achterbank zit gelijmd en gelast op de bodem en die punten wil ik eigenlijk behouden door ze niet helemaal weg te slijpen (blauw). Hier kan ik later het verstevigingskruis op bevestigen.
De groene vlakken zijn de delen van de wielkuip die klaarblijkelijk vlak zijn. Deze zijn rot en moet ik opnieuw inlassen.
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
Barracuda_82 schreef:De horizontale rode lijn word een 48mm stalen koker die als versteviging en gordelbalk dient. Later kan deze opgenomen worden in een rolkooi. Of niet, dat maakt niet uit.
De achterbank zit gelijmd en gelast op de bodem en die punten wil ik eigenlijk behouden door ze niet helemaal weg te slijpen (blauw). Hier kan ik later het verstevigingskruis op bevestigen.
De groene vlakken zijn de delen van de wielkuip die klaarblijkelijk vlak zijn. Deze zijn rot en moet ik opnieuw inlassen.
Dit schot doet verder niet veel aan stevigheid aan de koets. Als je later een buis last op de plek van de horizontale lijn is dit meer dan genoeg. Je kunt ook na het verwijderen weer een stalen plaat gedeeltelijk op maat maken en die weer terug lassen.
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Gezien de constructie zou ik eigenlijk verwachten dat de energie van de bovenkant van de schokbreker (vlak bij de blauwe vlakken, aan de binnenkant van de wielkuip) door het kruis in de originele plaat gedistribueerd over de achterkant van de auto.
Maar nu ik er zelf ook wat langer over nagedacht heb denk ik ook dat ik die plaat (en misschien de hoedenplank) gewoon weg ga slijpen en alleen die buis ga monteren. Daarvoor heb ik een 48mm stalen buis (3mm dik) besteld. Beetje overkill, maar beter te veel dan te weinig.
Zo ongeveer:
Later kan ik een (dunne) vlakke plaat monteren op een aantal brackets op de overgebleven montagepunten, zodat ik een vuurschot heb tussen de cabine en de kofferbak waar de benzinetank, swirltank, externe brandstofpomp, brandstoffilters en -leidingen zitten. En mocht ik voor de "sleeper" look gaan, dan kan ik altijd nog de hoedenplank ónder die gordelbalk monteren en de achterbank tegen dat vuurschot monteren.
Berichten: 435
Topics: 85
Lid sinds: Oct 2009
Barracuda_82 schreef:Maar nu ik er zelf ook wat langer over nagedacht heb denk ik ook dat ik die plaat (en misschien de hoedenplank) gewoon weg ga slijpen
In mijn 144 zit een achterbank van een 240 stationwagen gemonteerd en ik rij dus al jaren zonder die plaat/frame. Hoedenplank is gewoon blijven zitten.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Madman schreef:In mijn 144 zit een achterbank van een 240 stationwagen gemonteerd en ik rij dus al jaren zonder die plaat/frame. Hoedenplank is gewoon blijven zitten.
ook wel slim.. maar ik verwacht wel dat het ding behoorlijk veel torsie van de body opvangt, iets dat in een 145 / 245 niet lukt.. wel handig als je lange zaken in een sedan wilt kunnen vervoeren..