Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1983 240GL | B230FK + M90 to come
pieterveenstra schreef:EDITSadZie nu dat jij ook 3 inch hebt)
Bovendien zijn het prijzen excl. BTW ik kan dit niet op de zaak bestellen, dat kan ik niet verantwoorden...:tongue:

Klopt, inclusief btw kom je dan ongeveer op hetzelfde uit. Ik kon het via brezan regelen, kreeg ik behoorlijk korting :-) Ik heb zelf 2 inch eronder.
Antwoord
Ok, dan komt dat wel in orde. Heb ook een relevante foto gevonden van een dergelijke uitlaat die onderlangs gaat:

[Afbeelding: P1010991.jpg]

Uiteraard dan wel met een demper. Hier kan ik wel uit afleiden wat voor bochten en uitlaatstukken zijn gebruikt.
Voor extra info: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173662
Vindt alleen het begin niet zo mooi (aan de uitlaatflens) dus hier moet ik even wat op verzinnen. Een mooie conus maken bijvoorbeeld.
Even kijken of ik dit in autocad uit kan tekenen (conus van 63mm naar 76mm) en uit plaatstaal kan maken. Zelfde als zo'n kraag die honden en katten soms op hebben zegmaar :tongue:

Handige calculator gevonden!: http://craig-russell.co.uk/demos/cone_calculator/
Antwoord
Update.

Vorige week heb ik de buizen voor de uitlaat binnen gekregen. Na wat geoefend te hebben op wat schroot, had ik voldoende vertrouwen gekregen in mijn TIG skills en ben ik aan de uitlaat begonnen:tongue:

[Afbeelding: 24249536952_3e4dc62c80_z.jpg]

[Afbeelding: 23989967449_e86dab718f_z.jpg]

Een hele doos vol. En 76mm is best wel dik:tongue: maargoed, in ieder geval voorbereid op een leuke HX35 ofzo :redface:

[Afbeelding: 24166223160_86d0264827_z.jpg]
Misschien wat te heet en de toorts-hoek nog niet helemaal goed, maar het begin is er.

[Afbeelding: 24402907941_f51ec1045a_z.jpg]
Downpipe incl. v-band en flexrohr.

Vanaf hier heb ik geen foto's meer van de pijp in aanbouw, aangezien ik mijn telefoon en tevens fotocamera was vergeten mee te nemen naar de loods. Maar na heel veel puzzelen en 20X alles er onder en er onder vandaan te hebben gehaald (op de rug) heb ik na +/- 18 uur lassen en slijpen een uitlaat. Ik heb een hekel aan chromen 'Sier'stukken en opvallende knalpotten, dus heb voor een discrete oplossing gekozen. Het blijft uiteindelijk een 3" pijp, dus echt verstoppen kun je het ook niet..

Het resultaat:
[Afbeelding: 23833616234_1299436413_z.jpg]
[Afbeelding: 23833615494_5b549cb9af_z.jpg]

Tevreden?: Ja!
Stil?: Ja, ook wel, klinkt in ieder geval niet zo tokkie als de golf 3 van de gemiddelde 18 jarige:tongue:

Shopping list:

6x 90 graden bocht
2x 45 graden bocht
2x 1 meter recht
1x 420mm Simons middendemper
1x 3" 150mm Flexrohr (Ebay)
1x krappe 90 graden bocht (eindstukje)
2x 76mm U klem

Wat hou je over?: 45cm rechte pijp, dat is alles.

Komend weekend eens met de intercooler en radiateur beginnen. Kijken of dat een beetje plug & play is vanuit een 940....
En een stel lambda bungs in de downpipe lassen. Dan kunnen we ook gaan testen met de arduino AFR meterCool
Antwoord
Netjes!
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Mooi werk met die uitlaat!

En erg interessant met die Arduino.. ik heb ook al eens met het idee zitten spelen om een arduino (of een RPI) als "centraal management" te gaan gebruiken. Een groot display zoeken met ongeveer dezelfde maten als de snelheidsteller en dan gewoon alles om gaan bouwen naar computergestuurd. Snelheid, toeren, benzinetank, AFR, pingelsensor, boost en wat temperatuur sensoren. En misschien zelfs ook de rest van de auto; ontwaseming, knipperlichten, verlichting... uhh, en verder hou ik niet veel over, denk ik.

Maar da's voor mij nog heel ver weg, dus tijd zat om te researchen Smile
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Een groot display zoeken met ongeveer dezelfde maten als de snelheidsteller en dan gewoon alles om gaan bouwen naar computergestuurd. Snelheid, toeren, benzinetank, AFR, pingelsensor, boost en wat temperatuur sensoren. En misschien zelfs ook de rest van de auto; ontwaseming, knipperlichten, verlichting...

Misschien toch is over een Tesla gaan denken..??
Antwoord
Ziet er erg netjes uit.

pieterveenstra schreef:Update.

.....
Ik heb een hekel aan chromen 'Sier'stukken en opvallende knalpotten, dus heb voor een discrete oplossing gekozen. Het blijft uiteindelijk een 3" pijp, dus echt verstoppen kun je het ook niet.
......

Als je hem echt graag wil verstoppen is dit altijd nog een optie.

[Afbeelding: Uitlaat_zpsdc3ablij.jpg]
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Mooi werk met die uitlaat!

En erg interessant met die Arduino.. ik heb ook al eens met het idee zitten spelen om een arduino (of een RPI) als "centraal management" te gaan gebruiken. Een groot display zoeken met ongeveer dezelfde maten als de snelheidsteller en dan gewoon alles om gaan bouwen naar computergestuurd. Snelheid, toeren, benzinetank, AFR, pingelsensor, boost en wat temperatuur sensoren. En misschien zelfs ook de rest van de auto; ontwaseming, knipperlichten, verlichting... uhh, en verder hou ik niet veel over, denk ik.

Wij gebruiken een Tablet en een App om alle gegevens van ons Motormanagementsysteem uit te lezen. Deze komt in plaats van de originele teller en daarnaast komen nog wat lampjes voor de knipperlicht, groot licht etc. Connectie gaat via Bluetooth dus enkel een 12v kabel om tablet bij te laden.

En over de intercooler van een 940.
Als je een 940 hebt zonder airco, dan is de intercooler plug-and-play. beugels moet je dan wel iets aanpassen maar de aansluitingen, de intercooler/radiateur en rubbers passen allemaal..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Mooi werk met die uitlaat!

Bedankt!

Cluster laat ik verder voor wat het is. Heb nog een plannetje voor het Oled schermpje, maar dat komt later. Misschien dat hier ook nog de olietemperatuur op gegenereerd gaat worden met een druk op de knop, of turbodruk ofzo :tongue:

Mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos met zo'n dingConfusedmile:

@Estoque: ik heb een intercooler met de aansluitingen bovenaan, dus dit is van een 940 zonder airco. Dat moet dan gewoon passen.

Ik heb tevens nog een sandwich adapter plaat met thermostaat besteld voor tussen het oliefilter en het blok, dan kan ik hier mooi een oliekoeler tussen hangen. Hoeft er ook geen banale warmtewisselaar meer tussen.
Antwoord
Die intercooler moet je inderdaad hebben!

waar heb je die sandwich adapter vandaan dan? mijn warmtewisselaar is ook een hopeloos stukje techniek Tongue
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 802 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.443 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 4.180 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  volvo 244 turbo intercooler 1983 jag81 2 3.112 13 March 2014, 20:11
Laatste bericht: jag81
  Volvo 245GL 1983 net uit Zweden job245 159 83.071 10 February 2014, 23:35
Laatste bericht: job245
  Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983) Mr.C 72 35.810 6 November 2013, 19:04
Laatste bericht: Dopski
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.684 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Volvo 240 GL 1983 sedan joop240uden 5 4.424 18 March 2013, 17:03
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Even voorstellen....Jochem en zijn 240 Estate Turbo (1983) jvdklei 21 10.875 2 March 2013, 15:13
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.665 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)