Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb het idee opgevat om verwarmde spiegels te monteren. [Ik zag dat die los te koop zijn.] Ik heb een 240 GLE uit '92 met hand-verstelbare spiegels.
Is het voldoende als ik in de bestaande spiegelhuizen verwarmbare spiegels monteer en deze met twee draden aansluit op de schakelaar van de achterruitverwarming of komt hier meer bij kijken?
Zijn er eventueel volledig nieuwe spiegelhuizen voor nodig? En worden het dan ook meteen electrisch verstelbare spiegels of kan het gewoon handbediening [mijn voorkeur] blijven?
Wie heeft hier ervaring mee [of kan mij helpen aan een topic waarin dit al staat; ik heb het niet gevonden]?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
4 January 2016, 09:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 January 2016, 11:03 door Rob.)
Mijn '93-er SuperPolar had standaard electrische + verwarmde spiegels.
Een uitkomst en zou verplicht moeten zijn op elke auto.
Dus, origineel zijn ze er wel, misschien de sloop in de gaten houden?
[h=1]Onderwerp:
Verwarmde spiegels[/h]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Hoi Rob,
Ja dat draadje had ik ook gevonden maar een antwoord op mijn vraag krijg ik daar niet:
Is het voldoende als ik in de bestaande spiegelhuizen verwarmbare spiegels monteer en deze met twee draden aansluit op de schakelaar van de achterruitverwarming?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 467
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Volgens mij zou dat moeten kunnen. Die spiegels hebben twee contactpunten (+ en -) met een gloeidraad in/achter het spiegeloppervlak. Ik zou ze wel via een relais aansturen omdat ik geen idee heb hoeveel stroom er door loopt. Het zijn ook nog twee spiegels die tegelijk stroom vragen. Voorkomt in ieder geval dat je schakelaar warm wordt of wegsmelt. Misschien is er iemand die zo'n verwarmd spiegelglas los heeft liggen? Als je daar 12V op zet kan je vrij direct voelen of het verwarmt of niet.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ik heb net een setje liggen. Met relais en schakelaar. Vaak zit er een relais met tijdschakelaar tussen. Ik zal kijken of ik kan zien hoeveel stroom ze trekken.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
@ Wijnand: Ik denk dat een relais inderdaad verstandig is.
@ Arjan: is het een aparte schakelaar die onafhankelijk van de achterruitverwarming is te bedienen? Waar dient die tijdschakelaar voor?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
tijd schakelaar zorgt er voor dat als je het schakelaartje vergeet uit te zetten de banen van het matje niet door branden. als er geen vocjt meer kan verdampen gaat op de lange duur de draaden van het matje stuk. zelfde geld voor de achterruit. is volgens mij ook de rede waarom vaak de achterruit verwarming kapot is bij de 240
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
volvo240glt
Je hebt PB.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]