Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oranje 244 DL '75
Goed bezig!
Antwoord
Als je nou de verf en roest verwijdert tot op het kale metaal, hoe werk je het dan vervolgens af?
Wat smeer je er precies op, want ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, maar het gaat toch altijd weer roesten.

Dus, vanaf kaal metaal, wat is de beste afwerkvolgorde zonder kans op roest.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ik hoorde vd spuiter dat je blank staal niet mag aanraken vanwege de zuren die op je huid zitten. Jammer dat de straler dat niet vertelde trouwens.

Maar roestvrij houden is dus:
A) niet aanraken
B) goed ontvetten
C) primer, liefst epoxy, meerdere lagen nat in nat. Dat drogen & opschuren. Evt filler.
D) lakken, meerdere lagen ook nat in nat.

Bij mij is het ook niet altijd gelukt hoor.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Ik heb bij mijn raamsponning dezelfde volgorde aangehouden maar er heb toch een laagje fertan opgesmeerd nadat ik het blanke staal een dagje met rust had gelaten. Zijn meningen erg over verdeeld of dat dat 'goed' is. We gaan het zien.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
Stevves schreef:Ik heb bij mijn raamsponning dezelfde volgorde aangehouden maar er heb toch een laagje fertan opgesmeerd nadat ik het blanke staal een dagje met rust had gelaten. Zijn meningen erg over verdeeld of dat dat 'goed' is. We gaan het zien.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Maar dan wel nadien met vettighed behandld..? Fertan alleen is een omvormer en dient eigenlijk nog te worden nagespoeld om de zuren te verwijderen
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik smeer waar het kan overal owatrol op het blanke metaal als hechtlaag en het kruipt ook lekker in de naden plus goede roestwerende eigenschappen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
ZOAB schreef:Ik hoorde vd spuiter dat je blank staal niet mag aanraken vanwege de zuren die op je huid zitten. Jammer dat de straler dat niet vertelde trouwens.

Maar roestvrij houden is dus:
A) niet aanraken
B) goed ontvetten
C) primer, liefst epoxy, meerdere lagen nat in nat. Dat drogen & opschuren. Evt filler.
D) lakken, meerdere lagen ook nat in nat.

Bij mij is het ook niet altijd gelukt hoor.

Begrijp ik nat in nat goed? Je laat de lagen niet opdrogen, daarna opschuren en de volgende laag? Wat is het voordeel van het nat in nat?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Jambon schreef:Maar dan wel nadien met vettighed behandld..? Fertan alleen is een omvormer en dient eigenlijk nog te worden nagespoeld om de zuren te verwijderen

Yep. afgespoeld. Toen weer ontvet en toen driemaal in de epoxyprimer gezet. Nat in nat, met een half uur droogtijd ertussen.




Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
@ruud, bij nat in nat laat je elke laag niet volledig uitharden, maar spuit je er weer overheen. Dus je schuurt het niet per laag. Dit kan voor alle grondlagen en ook de laklagen. Tussen de grond & lak in moet je uiteraard wel laten uitharden & schuren. En het werkt alleen bij spuiten. Met kwast of roller lukt dat niet.

Net nog ff gezocht op Fertan, ik word er niet heel vrolijk van: deze test is wellicht al wel bekend:
http://www.oldtimerautosite.nl/update_ro...n_2014.htm

Ik heb Brantho korrux 3in1 staan & die kan ook als primer gebruikt worden. Ik kan het alleen niet spuiten, dus dan maar rollen voor het strakste resultaat & daarna overspuiten met kleurlak...?

Kieren spuit ik dan later vol met fluidfilm.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Update-tijd!

Naar aanleiding van dit topic (http://volvolvo.nl/threads/7327-INFO-voo...ierlijsten) en dat ik in de veronderstelling was dat er gewoon kunststof clips voor deze chromen lijst is, heb ik nog even contact gehad met de spuiter.
Nordicar gaf aan dat er alleen metalen clips beschikbaar zijn voor deze lijst:

[Afbeelding: IMAG2623_zpstnms7wjk.jpg]

Wij hebben dus een brede chromen sierlijst met de metalen clips en ik wil deze o.b.v. de originaliteit-uitstraling van een vroege 240 behouden.
Ik heb de foto's van de andere rubbers & chromen lijsten hier (http://volvolvo.nl/threads/7327-INFO-voo...ierlijsten) gezien en ik vind het dan net niet passend (wie had gedacht dat ik zo'n originaliteitsfreak zou worden Smile)

Mijn idee is nu om de nieuwe metalen clips eerst in de epoxy te laten zetten alvorens ze erin te laten kitten.

Vandaag worden de raamomlijsting en de kofferklep opnieuw gespoten en maandag of dinsdag gaat de ruit er weer in. Dus ik moet het voor die tijd wel laten weten.
Wat vinden jullie?


En verder de nieuwe ouwe deur RA in de Brantho Korrux gezet:
[Afbeelding: IMAG2671_zpshl2dinpe.jpg]


[Afbeelding: IMAG2670_zpscajrkfiq.jpg]
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 2.348 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Het oranje monster. En ik wesleyscheggetman 125 91.354 6 January 2017, 23:49
Laatste bericht: Marc1970
  de oranje 244 sam244 26 17.864 28 May 2015, 21:17
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)