Berichten: 569
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Voor een kennis in Duitsland ben ik op zoek naar een complete Combined Unit voor een 240 Classic uit 1993.
Dit is het laatste model met airco en het eerste met het koudemiddel r134a. Herkenbaar aan de Seiko compressor en het gele r134a label aan de droger.
Defecte kachelmotor mag, het gaat nadrukkelijk om de unit zelf
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Heb nog wel een combined unit liggen met de R22 variant. Eventueel zelf om te bouwen natuurlijk, maar niet een kant en en klare...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Stevves mocht volvo eindhoven geen interesse hebben hou ik me aanbevolen.
wil in de toekomst toch wel airco in de 240.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Stevves, heb je een beschrijving van dat ombouwen toevallig?
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Ombouwen hoeft niet per se werk aan het kachelhuis te betekenen maar vraagt gebruik van een andere compressor, en zelfs dat hoeft niet per se, maar een R22 compressor schijnt met r134a wel een lagere opbrengst te hebben en een kortere levensduur. Ik heb er geen handleiding van. De jongere 240's hebben harde leidingen en de oudere flex ( iig die ik heb liggen). De thermosstaatregeling is het grootste verschil. De jongere hebben enkel aan en uit en bij de oudere is dat zo'n draaiknop.
Kachelkraantje is bij de latere anders/ beter. Die zou ik altijd vervangen! Daar zit wel en handleiding bij ( nu twee keer gedaan en besteld bij de Oosterburen toen).
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Skandix dus voor het kachelkraantje. De compressor moet zoiezo nieuwe seals hebben voor R134a, dat komt wel goed. Alle o-ringen moeten ook vervangen. Dat is een R12 systeem trouwens, is er nog een R22 geweest ook?
Maar het verdamperventiel is toch anders voor R134a?
Berichten: 569
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Probleem in deze is het volgende, de auto in kwestie is nog maar kort in bezit en er zit al (af fabriek) airco in, er is een nieuwe kachelmotor in gezet door een dinosaurus en veel van het plastic is daardoor kapot, de nieuw unit moet zorgvuldig om de oude airco" radiator heengebouwd worden om 60euro gasvulling te besparen, daarom moet het echt van een 93er zijn zodat het zonder meer past.
kachelmotor raspt nu aan het plastic en tot overmaat van ramp is de kachelradiator ook lek.
Berichten: 569
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Volvo 142 B23 schreef:Stevves, heb je een beschrijving van dat ombouwen toevallig?
ombouw is eigenlijk niet nodig er is tegenwoordig een prima alternatief voor het oude middel voor de klassiekermarkt
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Mja, maar mijn hele systeem ligt nu uit elkaar. Google leert me:
-R12 ventiel gaat prima
-o-ringen vervangen
-compressor ombouwen
-condensor vervangen
Topicstarter, excuses voor de topic kaping. Zal weer on topic blijven.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
als ik hier uit kan opmaken dat je geen intresse in de unit van Stevves hebt wacht ik de PB van Stevves af
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]