Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
Volvo 142 B23 schreef:Ziet er chique uit. Baksteun is ook netjes geworden zo. Zou et ook werken met een m46 baksteun?
Alles kan en alles is passend te maken. Geen idee hoe een M46 steun er uit ziet.. ik heb het gedaan met de spullen die ik heb/had.
Mijn steun zag er zo uit als de 2e van rechts:
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
Gisteren voor het eerst een testrit kunnen maken met de 240 + M90
Loopt prima door en heb nog geen trillingen kunnen ontdekken. Ik heb hem echter nog niet boven de 100 km/h gehad, dit moet nog even op zich laten wachten. Denk wel dat mijn topsnelheid een behoorlijk stuk hoger gaat liggen, want die 5e versnelling is lang!
Wel heb ik een vreemd probleem met de voeding naar de bobine (bruine 12v+ draad) hier komt alleen stroom op te staan met de sleutel op stand 3 (|||). Draad loopt via de starterbendix naar draad 15 op het contactslot. Ik verdenk de bendix, aangezien het contactslot goed is (doorgemeten). Ik denk dat ik maar gewoon een losse relais er aan knup om ook toekomstige problemen te voorkomen. Ik had nu even tijdelijk de bobine rechtstreeks gevoed vanaf de accu, dit was gelijk starten en lopen.
Binnenkort de boel maar verder afbouwen. Pook monteren incl. pookhoes (alcantara

) en de achteruitrijverlichting fixen vanaf de automaat kabelboom. Daarna maar eens serieus verder bezig met de telleraandrijving!
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 January 2015, 16:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 January 2015, 16:14 door Marc1970.)
Dat zal komen omdat je auto in 1983 nog een bobine met voorschakelweerstand had. Die bobine kreeg dan tijdens het starten 12V via het startmotorrelais, en op stand II via een weerstand, dat was dan 9V geworden. ALs je die weerstand nog kan vinden op het schutbord, zit daar ergens de 12V draad vanaf het contactslot op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
Marc1970 schreef:Dat zal komen omdat je auto in 1983 nog een bobine met voorschakelweerstand had. Die bobine kreeg dan tijdens het starten 12V via het startmotorrelais, en op stand II via een weerstand, dat was dan 9V geworden. ALs je die weerstand nog kan vinden op het schutbord, zit daar ergens de 12V draad vanaf het contactslot op.
Top! Ik heb het probleem gevonden:biggrin:
Wist niet dat er zo'n voorschakelweerstand nodig was. Kon deze ook niet echt terug vinden op de schema's van Volvo... sowieso, wat zijn dat een onleesbare schepsels...
Wat het probleem was?:
En daar ben je dan 3 uur naar op zoek op je vrije zaterdag:boom:
Berichten: 63
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2013
Heel leuk project om t volgen. Wat was er mis met de v40 koppelingscilinder, waarom werkte dit niet?
groetjes
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
ingmar schreef:Heel leuk project om t volgen. Wat was er mis met de v40 koppelingscilinder, waarom werkte dit niet?
groetjes
Ingmar,
De koppelingscilinder was te lang en het reservoir kwam tegen de rembekrachtiger aan. Helaas, het was te mooi om waar te zijn.
Gisteravond trouwens nog even met de arduino aan de gang geweest. Er moet nog iets aan de code gedaan worden, zodat de elektromotor stopt met draaien als de hall sensor geen signaal krijgt (auto stil staat). Ik heb geprobeerd om mezelf te verdiepen in de (CC+?) code taal, maar dat gaat hem niet worden. Doe mij maar mechanica, dan zie ik tenminste wat er gebeurt

Voor de rest is het bijna klaar, op een koppeling tussen de tellerkabel en de elektromotor na. Dan nog zien waar ik het geheel ga monteren, het lijkt me verstandig om dit in de auto te doen ivbm vocht e.d.
Berichten: 63
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2013
Ik heb deze v40 cilinder ook in mijn amazon gemaakt. Ben benieuwd of het werkt.
De aandrijfas die je zelf hebt ingekort is niet gebalanceerd. Dit zou ik wel laten doen. Als je nog lang wilt doorrijden met deze bak. Richten is niet hetzelfde als balanc eren.
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
ingmar schreef:Ik heb deze v40 cilinder ook in mijn amazon gemaakt. Ben benieuwd of het werkt.
De aandrijfas die je zelf hebt ingekort is niet gebalanceerd. Dit zou ik wel laten doen. Als je nog lang wilt doorrijden met deze bak. Richten is niet hetzelfde als balanc eren.
Zolang ik niks voel trillen vind ik het best
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Arn02 schreef:http://www.classicswede.co.uk/Clutch_mas...07173.aspx
Ja die mastercilinder heb ik nieuw liggen. Had iemand hierin interesse? Kan eventueel tegen die prijs worden overgenomen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..