29 December 2014, 16:12
Anders maar via PB als je makkelijk aan zoiets kan komen.
1983 240GL | B230FK + M90 to come
|
29 December 2014, 16:12
Anders maar via PB als je makkelijk aan zoiets kan komen.
5 January 2015, 22:53
Aandrijfas is klaar:
Begonnen met de automaat cardan door te zagen vlak achter de kruiskoppeling. ![]() ![]() Daarna de boel onder de auto gemeten. ![]() Hierna heb ik de M47 cardan op maat gezaagd en een bus laten draaien welke lekker strak in beide assen past. ![]() Binnenkant van de as super schoon gemaakt voordat we de bus gingen draaien, om een goede passing te garanderen ![]() Beide delen in elkaar geschoven en gepast onder de auto ![]() Dat past allemaal goed, maar nu moest ik de boel aan elkaar gaan lassen. Echter wilde ik eerst de as uitklokken op bijna 0 mm afwijking. dit heb ik als volgt gedaan. ![]() Een bankje met 4 lagers en een meetklok. Door de beide assen een beetje ten opzichte van elkaar te draaien kwam ik al een heel eind. Een paar klappen met de hamer deden de rest eigenlijk wel. Nu kon ik de as gaan lassen. Dit heb ik op de 'richtbank'gedaan. Ik kon lassen en de as draaien op hetzelfde moment, dit resulteerde in een mooie ronde las. Uiteraard eerst een 'V' groef gemaakt waar de las in komt te liggen om maximale sterkte te krijgen. ![]() Natuurlijk is de as wel iets gaan werken na het lassen, dit is eigenlijk niet te voorkomen... maar de afwijking is te verwaarlozen. Na dit hele gebeuren heb ik er nog maar een laagje zwart overheen geblazen met de knikkerbus. ![]() Binnenkort maar eens definitief monteren. Ik ben er wel achter dat de baksteun iets opgehoogd moet worden, anders 'hangt' de voorste aandrijfas te veel aan de guibo en moet deze continu gaan 'flexen' om dit hoogteverschil te compenseren. Hierdoor zal deze waarschijnlijk heel snel gaan scheuren. volgende week vast meer:biggrin:
5 January 2015, 23:00
Puik werk. Ben benieuwd wat zoiets doet op een balanceer machine van een pro.
5 January 2015, 23:05
Netjes gedaan, zo zullen trillingen wel beperkt worden inderdaad.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
5 January 2015, 23:14
Daar ben ik ook benieuwd naar, ik heb het zelf twee keer gedaan op bijna de zelfde manier maar zonder klok.
Ik had geen trillingen in de auto en bijde assen zijn nog heel. Netjes gelast trouwens.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
6 January 2015, 00:29
Ben zelf ook wel nieuwsgierig naar eventuele trillingen. Denk dat het wel goed zit, voor breken ben ik sowieso niet zo bang.
Overigens vanmiddag ook nog het nodige goodridge leidingwerk besteld voor de koppelingsleiding. Hopen dat dit allemaal gaat passen en werken ![]() Alles besteld bij: http://www.bat-motorsport.de lekker goedkoop!
6 January 2015, 17:22
Mooi gedaan met die kardanas. Als je twijfelt over de sterkte van de hardyschijf kan je er altijd een nemen van een M5, die is dikker.
7 January 2015, 12:15
Als die dikker is, dan heb ik weer een probleem met de lengte van mijn aandrijfas :tongue:
Ach, voorlopig zal hij nog wel niet gaan scheuren met de 116pk (vroeger) B23. Ook min of meer het besluit genomen met wat voor ECU ik ga rijden. Dit blijft voorlopig nog even LH2.4. Zal wel een wasted spark mod gaan doen bij de EZK. Kabelboom van een 240 LH2.4 heb ik inmiddels gelokaliseerd, moet echter nog wachten tot eind februari voordat deze vrij komt. Geen haast, eerst maar eens met school bezig :yuck:... afstuderen enzo..
10 January 2015, 21:14
De baksteun is af en heb alles definitief gemonteerd incl. aandrijfassen :thumb:
![]() Dit was dus de oude autmaat steun. Jammer dat ik geen foto vooraf heb gemaakt. Hier zitten er nog geen gaten in voor het rubber, dit heb ik later gedaan. Daarna M8 draad getapt, dan heb ik geen moeren nodig. Beetje kleur er op: ![]() Ook heb ik mijn mooie AN3 Goodridge koppelingen en PTFE staalomvlochten leiding binnen gekregen van bat-motorsport. Gelijk maar eens gekeken of het een beetje ging passen: ![]() Het is niet heel goed te zien, maar dit past allemaal net met het 90 graden kniestukje. ![]() Hier de koppelingen op de slave cilinder. Ter info: M12x1>AN3 > AN3>PTFE koppeling > PTFE leiding (+/- 75 cm). Ik ga nog een koperen ring plaatsen tussen de koppelingscilinders en het eerste koppelingetje (M12x1>AN3) ![]() Werkt super mooi met deze leidingen:thumb: Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ben er wel achter dat de M12x1 naar AN3 koppeling niet overal te krijgen is, of extreem duur zijn. Extern remvloeistof reservoir (motorfiets) heb ik inmiddels ook besteld. 3 euro en 11 cent in Singapore (nieuw), koopje:tongue:
12 January 2015, 00:05
Ziet er chique uit. Baksteun is ook netjes geworden zo. Zou et ook werken met een m46 baksteun?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014 |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|