Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Dag beste volvo liefhebbers.
Ik ben trotse eigenaar van een 244 uit 77 en ga daarmee deze zomer naar zuid frankrijk cruisen. nu ben ik bij mijn garage geweest en heb gevraagd welke bandenspanning ik nodig heb voor twee personen en bepakking ( a 150 kg).
Hij gaf aan dat 2.3 bar voor en achter goed is. In het boekej staat een hele andere spanning.
Wat raden jullie aan?
bedankt
groet
Daan
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
1 August 2014, 17:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 August 2014, 17:14 door Marc1970.)
In de tankklep van mijn 245 staat fully loaded 200 en 280 kPa, dat is 2,0 en 2,8 bar. Max inflate van de band is 3,0 bar, prima dus. Je kan ook jaarrond als 'fully loaded' rondrijden, de normale waardes zijn nogal zacht om het fluffy karakter van de 240 nog wat te benadrukken.
Ik heb voor meest 0,2 bar minder als achter, en als we naar Frankrijk gaan doe ik er achteraan nog wat bij.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik rij met 15" 195 normaliter met 2, 3-2, 5 voor en achter 2, 5-2, 8..
Met die ballonnen op een 14" velg mag het volgens mij wel iets minder.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 15
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2013
Voor heb ik mijn bandenspanning altijd op 2,2 bar en achter op 2,3 bar. Zoals eerder omschreven staan deze waardes ook in het tankklepje. Het is ook beetje je eigen intuïtie met betrekking tot het rijden. Belangrijk is dat je banden niet te hard of te zacht staan want dan krijg je onregelmatige slijtage aan het loopvlak van de band. Op de band zelf staat soms ook omschreven wat de maximale druk is wat je in de band mag hebben.
succes en geniet van de mooie ritten in Frankrijk. Wees wel van bewust dat je anders moet rijden in de bergen. Laat de motor het werk doen en niet de remmen.
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
De oude waardes van 1,8 e.d. in je dashboardboekje zijn voor oude radiaal banden bestemd, niet voor de recente banden. Dus je kan gewoon een compromis van alle bovenstaande tips aanhouden
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nu hebben we radiaalbanden, alweer een poosje (sinds 1946). Ik gok dat de laatste diagonaalband onder de PV444 versleten is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Oeps ik draai t precies om. Ik dacht echt dat diagonaal nog vrij lang werd geleverd.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ja toen kreeg je nog bandenspanningen op een kleitablet aangeleverd ;-). Met even wat zitten googlen, in 1946 heeft Michelin de radiaalband uitgevonden. Daarna zijn er nog wel geleverd natuurlijk, maar al wat ik vind betreft wel auto's uit de vroege jaren '50. Veilig om te stellen dat alles na de Amazon gewoon radiaalbandjes geleverd heeft gekregen.
Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
beste volvo liefhebbers,
hartelijk dank voor alle opmerkingen en tips. Ik ga mijn banden tussen de 2.1 ( voor) en 2.3 achter doen beetje gemiddelde wat ik zoal tegen kom hier en op internet.
Bedankt!
groet
Daan
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
't Ligt er nogal aan welke bandenmaat je onder je oto hebt gemonteerd (breder loopvlak en hogere wang = meer inhoud), maar 2.1 voor en 2.3 achter vin ik normaal al aan de lage kant - op vakantie met volle bepakking al helemaal!
Onder mijn 245 (uit 1980) liggen sinds kort een stel nieuwe bandjes in de maat 185/80 R14. Ook op advies van degene die ze gemonteerd heeft, rijd ik met een spanning van 2.5 (vòòr) en 2.7 (achter). Ik ben geadviseerd om bij volle belasting niet te schromen ze naar 2.9 of 3.0 op te schalen. Daar was ik in de eerste instantie wat huiverig voor, maar bevalt me in de praktijk prima!
Xou, zeker op vakantie, liever voor iets meer bandenspanning gaan dan te weinig. Te weinig bandenspanning gaat ten koste van je wegcontact (net als veel teveel overigens) en levert, door de verhoogde rolweerstand (vervorming v/d bandwangen), een hoger verbruik op en (te) warme banden.
Nogmaals - afhankelijk van je bandenmaat - zou ik je 2.3 (vòòr) en 2.5 of 2.6 (achter) adviseren. Vergelijk de vervorming tussen vòòr en achter (als je ingepakt bent) - eventueel ook onderweg (als je een flink stuk gereden hebt).
Fijne vakantie!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.