Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
Hallo allemaal,
Ik zil graag een turbo-benzinemotor in mijn 245. Vermogen moet iets tussen de 200 en 250 pk komen te liggen (meer mag altijd natuurlijk!) maar de vragen zijn:
- Wat is nu de meest geschikte motor? Eisen zijn:
* onderdelen moeten in de toekomst nog goed te krijgen zijn (dus: waar zijn de meeste aantallen van gemaakt?)
* het moet zo kostenefficiënt mogelijk zijn (dat is iets anders als zo goedkoop mogelijk

)
- Wie heeft er ervaring met dit soort ombouw?
- Als ik een complete auto als donor wil kopen, welke is dan het meest voor de hand liggend?
Alvast bedankt voor het meedenken! Als er iemand meteen een complete auto aan wil bieden, prima maar graag via een priveebericht (dan houden we dit topic mooi overzichtelijk)
Groeten, DenS.
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Yo, effe serieus. Heb je nou echt helemaal niet gezocht via dit forum, Google of Turbobricks..?
Godnondeju, effe wat huiswerk doen voordat je deze vragen stelt.
Maar ik ben de kwaaiste niet, dus hier een antwoord op al je vragen.
- B230FK/FT
- Onderdelen kosten geen drol
- Zoals hierboven
- Zowat heel Turbobricks en Volvolvo....
- 940 Turbo donor blok en aanverwante blokdelen (het liefst de meest recente (95/96 ofzo) ivm 13mm drijfstangen en oil squirters), de rest van een 940 kun je niet gebruiken.
En nou rap zelf ff wat uitzoeken.
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
Bedankt? Dit is huiswerk doen, vragen aan ervaringsdeskundigen. Of is dat verboden in een ruimte waar veel kennis is over enig onderwerp? Ik waardeer je bijdrage, maar krijg de indruk dat me nu verweten wordt naast deze vraag nog niets uitgezocht te hebben. Maar goed.
Meer bijdragen zijn welkom. Tzt zal ik het project op de foto zetten en stap voor stap verslaan op dit forum. Of misschien wel op Turbobricks. Of allebei. Kunnen anderen weer hun voordeel mee doen
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
je bent van hartewelkom om de ombouw te doen natuurlijk. In nederland weet ik van maar 1 auto die deze swap gehad heeft.
in the USA is hrt al veel vaker gedaan.
wat je zowiezo nodig hebt is een m90 voor een Whiteblock (alleen te vinden jn de hand geschakelde 960's) carterpan van een 960 6 cilinder. enz enz
voor se ecu heb je verschillende opties een open ecu zou kunnen. kleine kant tekening schijnt te zijn dat een 5 cilinder op megadquirt lastiger is dan eem 4 of 6 cilinder.
good luck ik hou me ogen open voor je draadje!
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Voor de t5 staan er complete how-to's op turbobricks.com. De t6 is nickel nu mee bezig in zijn witte frikandel. Maar nog niet volledig gedocumenteerd voor de internetsleutelaars.
Je vraag is begrijpelijk, maar er zijn nog niet veel ervaringsdeskundigen hier dus men kan je alleen doorverwijzen of andere sites napapegaaien.
Wat dat betreft klopt het verhaal van je naamgenoot. Het is vooral een kwestie van zelf goed onderzoeken en je eigen conclusies trekken en adh daarvan gerichte vragen stellen.
Ik zou in ieder geval nooit vertrouwen op adviezen die je op deze manier krijgt.
Een b230ft, of b234ft als je van uitdagingen houdt, is een veel makkelijker oplossing die ook aan je voorwaarden voldoet.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
M90 is alleen nodig als je een handbak wil. Als automaat ook goed is, dan struikel je over de automaat bakken uit 960's voor weinig.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 420
Topics: 84
Lid sinds: Oct 2009
A_A schreef:M90 is alleen nodig als je een handbak wil. Als automaat ook goed is, dan struikel je over de automaat bakken uit 960's voor weinig.
Weet je toevallig ook of je tunnel moet aanpassen van een 240 of past de automaat er gewoon in?
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Stand-alone ecu, aanpassing carter pan, white block M90 (met aangepaste aandrijfas, schakelstangen en koppeling pedaal inclusief ombouw naar hydraulisch systeem), motorsteunen zelf fabriceren. Dat alles voor een T5 of T6
B230FT/FK is zowat plug and play, als je niet overstapt naar M90.
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
dens245polar schreef:ik wil graag een turbo-benzinemotor in mijn 245. Vermogen moet iets tussen de 200 en 250 pk komen te liggen (meer mag altijd natuurlijk!) maar de vragen zijn:
- Wat is nu de meest geschikte motor? Eisen zijn:
* onderdelen moeten in de toekomst nog goed te krijgen zijn (dus: waar zijn de meeste aantallen van gemaakt?)
* het moet zo kostenefficiënt mogelijk zijn (dat is iets anders als zo goedkoop mogelijk
)
- Wie heeft er ervaring met dit soort ombouw?
- Als ik een complete auto als donor wil kopen, welke is dan het meest voor de hand liggend?
Groeten, DenS.
Het gaat toch om de keuze T5 of T6?
Dan zou ik een T5 kiezen. Google maar 850 t5r en engine tuning....
Indien een 4 cilinder een optie is voor die 200-250 pk dan snel een late 940 kopen. De ombouw wordt dan sowieso 4x sneller gerealiseerd.
Suc6
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
2 January 2016, 11:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 January 2016, 11:41 door Dopski.)