Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oranje 244 DL '75
Het is toch wel de moeite waard om te onderzoeken welk systeem er nu inzit en wat voor onderdelen daarbij horen. Voor de 240 zijn er al zeker 5 verschillende bobines. Die 0221119027 is voor een ontsteking met contactpuntjes bijvoorbeeld.

De voorschakelweerstand van Volvo is methode 1. Alleen loopt er 1 draad naar de + en wordt de splitsing bij de weerstand zelf gemaakt, de draad vanaf de startmotor loopt niet door maar langs de weerstand (langs de kouwe kant zeg maar).

Mijn idee van bobines is dat ze intern stroom gaan lekken na 1 gigaljoen vonken en minder energie per vonk leveren. Die energie wordt dan gewoon waardeloze opwarming vd bobine.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Nou, de bobine is getest bij de elektromotorenzaak (Hoegen), beide spoelen waren volgens hen nog volgens het boekje.

Dus ontstekingsmodule nagekeken: merkloos, typeloos en nummerloos. De sloperij had een trits liggen en nummer 2 en 3 waren raak: ze pasten & hij loopt op beide even goed. Een Telefunken / VAG productie, 7 polig, komt van een Golf 2 1800, ik herkende m al van mijn oude Golf van vroeger.

Maar of ie nu veel beter loopt, daar ben ik nog niet van overtuigd. Morgenochtend met volledige koude start weet ik het zeker, anders even verder snorren dus.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Mooi zo'n speurtocht. Ik denk dat je een plat doosje met aluminium 'heatsink' er achter hebt? Dat heet iets van 'ignition amplifier' of 'power stage', is een onderdeel halverwege de ontsteking die een kleine puls omzet in een grotere zodat de min vd bobine geaard wordt. Ergens hogerop zit nog een doos die het precieze tijdstip bepaalt, en de kleine puls geeft.
Vergelijk met de EZ116K van de B230F, no. 419 heeft dezelfde functie als je Telefunken doosje: http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_in...89-7.shtml

Zit er misschien een pick-up element in de verdeler? Zoiets: http://www.hot-spark.com/1-Bosch-Distributors.htm
Antwoord
Ok, bobine is dus goed, onstekingsmodule is goed,maarrr... Er zit een berg speling op de rotoras. Bijna een cm, dus ff een andere zoeken & de elektronische ontsteking overzetten.

Olielekkage is ook eindelijk achterhaald, vandaag de nokkenaskeerring vervangen. Die zat teveel op de oude slijtageplek vd as. Denk dat het nu wel goed gaat.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
Antwoord
Een cm van links naar rechts? Das wel veel. Op en neer is niet zo'n punt, door de draaiing wordt de verdeleras naar beneden getrokken tegen een stop in het blok.
Antwoord
Zo, er is alweer redelijk wat geklust aan het oranje vehikel:

Tijdens de Winterklaarmaakdag van het 240-260 register: oude tectyl vd bodemplaat verwijderd, 3 x ingesmeerd met Brantho-Korrux (dat zou zelfs op zee 15 jaar roestvrij moeten blijven, we zullen zien Smile ) Toen ook gelijk alle vaste winterzaken gecheckt: accu, kwaliteit remolie en koelvloeistof, etc.
De accu bleek toen al slecht met 11,8 Volt, maar vorige week kreeg deze pas echt moeite met starten. Vrijdagavond na het werk een nieuwe Bosch 60Ah 540A gehaald, en zaterdagochtend kreeg de oude accu het beestje al niet meer gestart. Net op tijd ingekocht dus.

Bij de oude accu zaten de polen precies verkeerd om: + zat strak naast de carrosserie en dat zat me niet lekker. De nieuwe Bosch heeft de polen dus wel op de goede plaats.
Daarvoor bleek de oude massakabel wel te kort. Daarvoor dus een nieuwe +/- 7mm aardedraad gekocht en mijn nieuwe aarde-afsluiter (gekocht de Interclassics/Topmobiel beurs) erop gesoldeerd.
Toch praktisch als je bij sluiting de auto direct spanningsvrij wilt hebben. Mijn Caddy is ooit bijna afgefikt door sluiting in het dashboard (alles is daarin ongezekerd) en een maat kreeg sluiting in zijn volledig gerestaureerde C-Kadett... dus safety first!
Alleen nog een beugel om de accu op zijn plek te houden. Nu maar met een spanband gedaan, want de oude geïmproviseerde beugel v/d vorige eigenaar paste niet op deze accu.

Tijdens het winterklaarmaken kwam ik er ook achter dat mijn verdamper toch wel aan revisie toe is, alsmede de carburateur.
Van Roosmalen heeft hem wel zo goed mogelijk afgesteld, maar er zit nog wat werk in het verschiet. De rubbers schijnen verdroogd te zijn wat afstellen bijna onmogelijk maakt.

M.b.t. de ontsteking (het soms ploffen in de uitlaat): Bobine was dus al eerder doorgemeten door de elektromotorenzaak (Hoegen) en geeft de goede waardes aan.
Verder dus maar weer 4 nieuwe bougies, verdelerkap, rotor, bougie- & bobinekabels geplaatst. Ontsteking staat keurig op tijd, en die speling op de rotoras heb ik gecheckt en dat hoort zo.
Het ploffen is weg, maar hij loopt afwisselend keurig tot iets onregelmatig. Ik wijt het nu dus aan de verdamper.

N.a.v. het lichte olieverbruik: nieuwe nokkenaskeerring geplaatst (een officiële van een motorrevisiezaak, ik heb 'm net iets buiten de slijtsporen), nieuwe kleppendekselpakking, nieuw half maantje, goede slangenklemmen bij carterventilatieslangen.
Toen zag ik later dat mijn carterventilatieslang op het kleppendeksel was gescheurd, dus die ook vervangen, inclusief vlamdover, olievuldop-rubber en peilstokrubber.
Om nou te zeggen dat het echt minder is geworden, nee. Op de snelweg boven de 100 blijft het olieverbruik m.i. te hoog.

Van Lukie heb ik de oude uitlaatlijn gekregen, dus kan ik eindelijk mijn gedeukte voorpijp vervangen.. was het maar zomer Smile

Technisch to do lijstje:
- verdamper revisie;
- voorpijp vervangen;
- accubeugel t.b.v. vastzetten in de accubak;
- carburateur revisie met slijtvaste gasnaald;
- laswerk rondom voorruit/parafaan;
- voorste stab.stang rubbers;
- ...

En aankomende zomer de Caddy slopen en in onderdelen de deur uit.. liefhebbers voor onderdelen: neem gerust contact op! Smile
Alle opbrengsten gaan naar een goed doel: het laswerk aan de parafaan van de 244 haha

edit:
Ooohja, bijna vergeten te zeggen: hij is 7 januari jl. 40 jaar geworden!!! Dus ik heb maar getrakteerd op het werk Smile
Antwoord
past een nieuw type accubak (plastic) niet rechtstreeks? Deze heeft snelsluiting.
Als je hem zelf komt demonteren in Nieuwleusen mag je er zo 1hebben...
Antwoord
Bedankt voor je aanbod!
Bedoel je de hele bak of ik alleen de beugel kan gebruiken? Volgens mij zit de huidige bak gelast & ik houd liever een stalen bak erin.
(toch een beetje originaliteitafreak)
Antwoord
De stalen accubakken van de allereerste bouwjaren zijn gelast maar de stalen accubakken zijn daarna geschroefd met 4 bouten die exact overeenkomen met de kunststof uitvoering in de late modellen.
Antwoord
ook de originaliteitsfreak begrijp ik, mocht je wel een geschroefde hebben krijg je de kunstof bak erbij.
(zelfs het ijzer waar hij op vast zit mag je hebben...)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 2.347 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Het oranje monster. En ik wesleyscheggetman 125 91.272 6 January 2017, 23:49
Laatste bericht: Marc1970
  de oranje 244 sam244 26 17.852 28 May 2015, 21:17
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)