Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1969 Volvo Amazon
Ik heb vandaag de pakkingsets binnen gekregen, maar er zit het een en ander bij aan klein spul waarvan ik me niet kan herinneren dat ik het eraf heb gehaald.
Met name heel veel verschillende maten koperen ringen, en een aantal rubberen ringen. Ik kan me voorstellen dat een aantal koperen ringen zijn voor de carter plug en olie leidingen, maar er zijn er een stuk meer. Zitten deze ook op de waterpomp bijvoorbeeld?
En de rubberen ringen zijn een aantal setjes van 4 waarvan me lijkt dat ze voor injectoren of kjet zijn?

[Afbeelding: DSCN1464_zps0cfdbb2e.jpg]


tevens, moet ik de keerringen eerst in de olie leggen voordat ik ze erin druk?
1969 Amazon
Antwoord
Keerringen van assen inderdaad eers in de olie leggen of insmeren met vaseline ofzo.
De 4 groen achtige rubbertjes met veertjes erom zijn van de klepgeleiders.
Antwoord
Die 8 zijn de 'hushers' die zitten tussen klepveerschotel en klepstelplaatjesemmer (shim bucket), ze dempen het gerikketik vd klepspeling (nutteloze luxe toevoeging die ook het klepstellen hindert). En de grootste gaat om de thermostaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ok bedankt. Ik vervang verder niks aan de kleppen want heb die laten zitten.
Verder zat er al een pakking bij de nieuwe thermostaat dus heb die ook niet nodig (trouwens Marc, de thermostaat die in het blok zat tijdens demontage was een 92 graden; heb nu die 87-88 graden gehaald).
Die andere zwarte grote, is die voor de retour olie leiding van de turbo? Die was eerst oranje (zat een stukje in de carterpan; zie een aantal pagina's terug)
En die 4 grote dikke en 4 dunne? Sorry voor de vragen btw, maar dit is precies als het setje wat ik haalde om de carburateur te reviseren; daar zat ook van alles bij en was ook een flink gepuzzel. Toen merkte ik ook dat die set tevens ook bedoeld was voor een andere uitvoering van de carb, waardoor je bepaalde dingen over bleven...


en nu hebben we het nog niet eens over de koperen ringen gehad :redface:


oh en marc ik heb het blok vandaag volledig op z'n kop gehad om de carter pakking weg te halen, en heb besloten de krukas lagers te laten zitten. Het ziet er allemaal super uit, en heb het materiaal ook niet om die schalen op te meten ofzo. Ik gok het erop

[Afbeelding: DSCN1463_zpsaf822cb9.jpg]

Daarnaast merkte ik dat het project toch eigenlijk moet gaan opschieten (vooral de zoektocht naar de missende onderdelen) want m'n koppeling begint flink te slippen. En ga deze niet vervangen voordat ik de swap wil doen.
1969 Amazon
Antwoord
oh en voor de geïnteresseerde: dit ga ik rijden wanneer de volvo onder het mes gaat

[Afbeelding: IMG_2389-Version5_zpsd103a519.jpg]
1969 Amazon
Antwoord
Some guys have all the luck.... Zucht!
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Wat een onnatuurlijk iets, zo'n blok zonder olie overal.

De drijfstanglagers kan je na het loshalen van twee moeren bekijken, daarna draai je de zuiger naar beneden met de krukas. Kost niks, er valt niks naar beneden, de lagerschalen blijven bijna altijd op hun plek geklemd. Beetje uitkijken dat de tapeinden vd drijfstang de krukas niet beschadigen.
Kijk ook naar de interne olieleiding van pomp naar blok, die heeft rubber afdichtingen die wel eens verschoven zijn. Ga je het blok rechtop zetten? Dan heb een andere oliepomp en pan nodig.

De dikke donut rubbers zijn voor de K jet injectors, de vier dunne ook maar dan wat hogerop. Er zal er ook nog wel 1 zijn voor de koudestartinjector.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik denk dat het blok al zo lang rechtop staat dat echt alle olie in de pan is gaan zitten, want ik heb er igg helemaal niks aan schoon gemaakt.

Ja, ik ga de carterpan van mn b20 en de oliepomp daarvan overzetten.

Rob: bedankt! En die auto is al een jaar of 14 van mn pa en staat altijd bij mij op de zaak; dus handig bijvoorbeeld als je een paar maanden je eigen auto uit elkaar haalt Wink
1969 Amazon
Antwoord
Ik heb een B18 uit een fietsenhok gehaald die daar zo'n beetje in de grond gegroeid was, er zat nog steeds olie tussen de lagerschalen, wonderbaarlijk. Maar de zuigers waren gigantisch vastgeroest, heb je deze al eens rondgedraaid? Alles lekker vers in de motorolie zetten.

Misschien dat je er zelfs wat assembly lube aan kan besteden, voor de eerste keer dat de motor gaat draaien, op strategische plaatsen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
om de zuigers schoon te maken heb ik het blok zowiezo op en neer moeten draaien (krukas) Dit ging allemaal zeer soepel.
1969 Amazon
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 4.969 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 363 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.730 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 801 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 220.513 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.898 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.428 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.648 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.786 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.251 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)