31 May 2014, 11:23
Met 40,000km per jaar zou ik er ook niet over twijfelen, maar dat rijd ik in 8 jaar...
1969 Amazon
1969 Volvo Amazon
|
31 May 2014, 11:23
Met 40,000km per jaar zou ik er ook niet over twijfelen, maar dat rijd ik in 8 jaar...
1969 Amazon
31 May 2014, 11:45
Nou daarom tikte ik ook dat ik daar bewust niet voor gekozen heb. Maar het is wel goed meetbaar of ze nog een keer kunnen of niet.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
2 June 2014, 09:19
1969 Amazon
vraagje, kan ik beter een 87 graden thermostaat nemen of een 92 graden?
Of maakt het niet echt uit?
1969 Amazon
2 June 2014, 18:11
Tuurlijk maakt dat uit anders bestonden ze niet. Met 92 draait alles 5 graden warmer, dat is was te zien op de TEMP meter. Volgens mij kwamen de 240's met 87 graden, de 740's met 92, de motor draait wat efficienter (potentiele winst) en de druk in het koelsysteem wordt wat hoger (potentieel probleem).
Als al je slangen, rad, drukvaatje e.d. goed zijn mag 92 geen enkel probleem zijn. Maar misschien is het voor Turbo's op termijn wel beter als ze wat koeler lopen, zeker als ze in een krapachtige Amazon motorruimte hangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
3 June 2014, 10:49
van het weekeind begon m'n aandrijfas flink wat geluid te maken:
![]() ![]() gelukkig was het een makkelijke fix!
1969 Amazon
3 June 2014, 16:09
Marc1970 schreef:De einddruk is voor alle motoren gelijk, 11 bar met 9 als minimum, warme motor etc. dus dat zal niet meevallen. Compressieverhouding is 7,5:1 dacht ik. Marc, Deze opmerking snap ik niet. Als de motor 7,5:1 compressie verhouding heeft. Waarom zou de compressiemeter dan 11Bar aflezen? Het blijkt wel te kloppen. Afgelopen week de amazon gechecked. Bij mij allemaal rond de 9 maar een vriend met dezelfde B20A gaat op 3 cilinder ruim voorbij de 11! (laatste cilinder maar 9 dus dat is minder. Is gereviseer en heeft overdruk onder klepdeksel! Maar waarom komtie op 11? Ik zou denken een te dunnen koppakking. Van de B20 blokken heb ik ze tussen de 0,8 en 2,0 mm gezien! Lijkt me dat 1,2 mm wel een behoorlijk verschil kan geven op de compressie en tot 11 kan leiden. Ik hooor graag..... Gr Joseph
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A 244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L 944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht) P1800ES 1972 Blauw Volvo toch ..
3 June 2014, 17:33
Tijdens comprimeren van lucht duw je er energie in. Dat uit zich in het feit dat de lucht opwarmt. Warme lucht zet uit. Daardoor treed het fenomeen op dat lucht 7,5 keer gecomprimeerd een hogere eindcompressiedruk oplevert.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
De einddruk is een maat voor de "luchtdichtheid" van de verbrandingsruimte, je pompt een band op ongeveer. Aangezien alle redblocks ongeveer dezelfde zuigerspeling, cilinderwand en kleppen en ringen op dezelfde plek hebben, zijn ze allemaal even luchtdicht. Ik denk dat alle benzinemotorblokken tussen 9 en 11 bar einddruk opleveren.
Na een paar compressieslagen ontstaat evenwicht tussen de iedere slag toegevoegde luchtdruk en de bij iedere slag weglekkende luchtdruk, en aangezien de compressiemeter een optelmeter is, eindigt-ie op dat punt. Zelfde verhaal: http://www.tuning-gids.nl/compressietest.htm Een hogere compressieverhouding maakt wel iets uit natuurlijk, een diesel ramt de lucht in een noodgang in elkaar, sneller dan het weg kan lekken en komt zo boven de 30 bar. Volvo motoren varieren niet zoveel qua compressieverhouding, ik denk dat Volvo daarom gewoon voor alle blokken 9-11 bar aanhoudt. De B18/20A waren luchtdichter op 1 of andere manier (met lagere compressieverhoudingen), 11-13 bar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|