Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zuigers bewerken
Beste techneuten,

ik ben van plan om voor mijn 940 B230FK blok de ""gewone" standaard Mahle zuigers te kopen
en deze dan zelf te bewerken, d.w.z. de rok inkorten etc. etc. dit alles ter gewichtsbesparing.
Doel is om dit bij alle 4 exact op dezelfde manier te doen en ze dan ook op de gram nauwkeurig hetzelfde te laten wegen. Kan natuurlijk ook meteen Venolia's of Wiseco's bestellen maar heb deze week weer de loterij niet gewonnen.

Is dat nu een gek idee of is/wordt dat meer gedaan, ik heb er nog nooit iets over gelezen eigenlijk.
Onderstaand even een foto om het te visualiseren (met dank aan Sander's draadje):

[ATTACH=CONFIG]2966[/ATTACH]

========================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 13C Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
========================================

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Er zal wel een hoop sterkte per mm skirt verdwijnen. Als de lui op turbobricks er al niet aan beginnen, zal het echt wel geen goed idee zijn. Kan me ook niet voorstellen dat er veel gram afgaat, al het gewicht zit bovenin.

Van 85-88 had de B230F kortere skirts, maar die gaven toch wat klachten. Mijn 240 kon ik de straat uit horen 'piston-slappen' op koude winterochtenden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Van 85-88 had de B230F kortere skirts, maar die gaven toch wat klachten. Mijn 240 kon ik de straat uit horen 'piston-slappen' op koude winterochtenden.

Ik heb een squirter blok dus voor "slap" ben ik niet zo bang.
Maar bedankt voor de input Marc.
==================================
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Antwoord
Mijn 1992 b230fb heeft ook enorm kantelende cilinders. Lijkt op een diesel dan.

Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
A_A schreef:Mijn 1992 b230fb heeft ook enorm kantelende cilinders. Lijkt op een diesel dan.

Ha die Arjan, dat is niet best joh kantelende cilinders, wat zal dat een rotzooi geven onder de motorkap ;-)

[EDIT] Leuk dat je hier ook zit ouwe prutser.
Antwoord
Zo heet dat toch ?

Groetjes Arjan
Antwoord
Ow wacht Smile Zuigers Smile hahaha. Ja chilm, veel 240 kennis hier!

Groetjes Arjan
Antwoord
Ik vermoed dat de standaard zuiger zijn sterkte haalt uit de ronde vorm. Wil je ze aan de zijkanten inkorten dan zal je daar toch iets van versteviging moeten hebben. Ofwel, ik zou het niet aandurven. Waarom wil je ze lichter maken? Voor een feller reactie op het gas? Dan zou ik eerst andere draaiende delen aanpakken. Vliegwiel en poelies al lichter?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Vliegwiel en poelies al lichter?

Het idee is hoe lichter des te loopt ie, en omdat het (misschien) kan ;-)
Minder stress op de krukas en de zuigerstangen, minder doorstoten bij hogere toeren (ik wil eigenlijk naar tight squish namelijk).
Zuigers geven m.i. een enorme dynamiek (stootkracht) van de motor ook door lengte van de zuigerstangen e.d., dat is bij de poelies minder (meer middelpunt vliegend denk ik), maar daar is zeker ook winst te halen dank je wel voor het idee.

Let wel... ik zit hier zomaar wat te theorethiseren hoor, misschien zit ik er wel compleet naast.
Ik kreeg overigens van "areiter" in een privebericht een uiteenzetting die interessant is i.v.m. geld/gewicht.
Dit aangaande een privediscussie die hij met mij aanging omdat hij zich nog niet geregistreerd heeft.
Wilde het jullie niet onthouden, komt ie:

[areiter]
ok nog even enkele gegevens:
Wisecozuiger turbo 16V inc. zuigerveren weegt 503 gram, de zuigerpen weegt 121gram.
Volvo turbozuiger weegt 588 gram en de bijbehorende pen weegt 144 gram.
Mahle zuiger 16V NA weegt 596 gram en de pen 144 gram

De Wisecozuiger is haaks op de pen 2mm langer! dan de andere zuigers.
Hij heeft ook meer volume aan de onderkant/binnenkant en meer vlees in het gedeelte waar de zuigerpen doorheen loopt.

Ik kan er op TB niets over vinden maar misschien gebruik ik
wel de verkeerde trefwoorden...
Op TB is wel ergens een artikel met een verwijzing over het gestroomlijnder maken van de krukas en dan met name de contragewichten.
[/areiter]

Goeie info waar ik best wat mee kan, keep it posted ;P
Antwoord
Minder roterend gewicht is inderdaad beter. De zuiger en drijfstangen moeten op het DBP van richting veranderen en dat gaat nu eenmaal makkelijker met minder gewicht.
Voor een ander type blok, maar wellicht leerzaam
http://www.tinustuning.nl/1-onderdelen-motorintern.html en dan "big bore modern"
Dan heb je het dus over speciale zuigers en drijfstangen. Niet goedkoop, wel gaaf.
Maar om bij je vraag terug te komen of dat ook low budget doe het zelf kan? Geen idee, ik ben benieuwd!
Je zou het eerst eens met een oud blokje kunnen proberen en die zonder alle pakkingen en langers te vervangen weer in elkaar te zetten.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo b230 drijfstangen en zuigers in een b23. Knuif 2 2.457 2 April 2013, 15:00
Laatste bericht: Knuif
  LPG in 240 sedan, bouwjaar 1985, kop bewerken?? jp 17 10.114 20 July 2009, 18:01
Laatste bericht: bakmans
  Kantelende zuigers. Dopski 7 8.017 3 April 2008, 03:02
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)