Topics: 82
21 May 2014, 17:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 May 2014, 17:06 door Marc1970.)
Als je de randen met een doekje weg kan halen des te beter, dan zijn het nl. geen randen en is het blok echt nog z.g.a.n. De cilinderwand maak je niet zo gauw kapot. De kleppen evenmin, die zijn nog harder, je mag er gerust met een stalen borstel rondjes op draaien of met een schroevedraaier harde brokken afpeuteren.
Ik zou de kleppen laten zitten, de klepspeling meten, de stelplaatjes opmeten (handig voor later) en evt vervangen (gaat makkelijk zonder nokkenas), een deftige koppakking installeren en de buitenkant voor het mooi met lampolie of diesel schoonmaken en een tandeborstel. Misschien kan je de schroefdraad vd bougies beschermen tegen zand en drijfhout door er bougies in te draaien. Laat je ook niet verleiden om de kop te laten vlakken zonder absolute noodzaak (nameten).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 2
marc bedankt voor je reactie's en interesse.
Fijn om te horen dat ik me niet druk hoef te maken over het beschadigen van de kleppen met een staalborstel.
De cilinder wand kan ik dus ook als het nodig is met iets harders polijsten als de rand niet geheel weggaat met alleen een doek; da's ook prettig om te weten. Heb tot nu toe nog niet aan de krukas gedraaid dus weet niet hoe de andere 2 wanden zijn, maar de eerste 2 zijn echt al heel glad. Fijn dus dat het blok echt in redelijke staat is!
Heb vandaag ook de inlaat poorten schoon gemaakt me de dremel. Dit werkte perfect! Tevens 1 uitlaat poort en ook die zag er daarna als nieuw uit.
Als ik morgen wat tijd heb prul ik verder en bij vragen die er geheid nog een hele boel komen meld ik me weer.
Topics: 39
21 May 2014, 18:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 May 2014, 19:07 door boedr.)
Cilinderwanden mogen NIET glad zijn dan houden ze geen oliefilm meer vast, het beste is dat er nog hoonsporen in staan(google).
Polijsten van de cilinderwanden zie ik dus als een no go.
Kleppen kan je mischien schoonmaken met een staalborstel inderdaad (liever zo fijn mogelijk staalborstel is grof), maar daarna moet je ze wel weer netjes inslijpen.
Topics: 82
Nee niks polijsten. Dat van hoonsporen had ik eerder al uitgelegd, misschien niet zo duidelijk. Eigenlijk heeft het niet zoveel zin om een motorblok van zachte koolaanslag waar dan ook te ontdoen, dat zit er na een jaar weer op. Beter gezegd, het hoort er bij.
Behalve misschien de buitenkant van het kleppendeksel, dat ziet er kek uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
ok duidelijk!
Kleppendeksel was ik al aan begonnen :wink:
en van de kleppendeksel: ik zit pas op schuurpapier 150 dus heb nog wel even te gaan. Vorige eigenaar heeft lijkt wel een ongelukje met een slijptol en de kleppendeksel gehad?!? Nog meer schuurplezier dus :drama:
Topics: 288
22 May 2014, 22:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 May 2014, 22:06 door Reuvers.)
oh en vroeg me af wat ik het beste kan doen met m'n rembekrachtiger? Die er nu in zit is veel te groot! Edwin wat gebruik jij?
@Marc/boebr als ik de kleppen echt beter schoon wil krijgen dan dit, moet ik ze er uit halen. Stoppen of eruit?
boedr ben wel weer wat wijzer geworden nadat ik tig filmpjes heb gezien over het inslijpen van kleppen. Weer wat geleerd
Alle 4 de cilinder wanden zijn tevens glad, en heb de roet/koek van de rand afgehaald. Echter blijft er een minimaal voelbare rand bij alle 4 als je met je vinger helemaal naar boven gaat. Randje voel je dus enkel helemaal bovenaan de cilinder wand.
Moet ik trouwens de cilinders nog vol laten lopen met een vloeistof om te kijken of het niet weg lekt? Zo ja, wat voor vloeistof en moeten de zuigers dan bijna bovenaan staan of juist onderaan of het midden?
wederom bedankt