Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderhoud ontsteking..
#1
..en dan met name die van een B18/20/30.. (maar uiteraard elke auto van deze leeftijd met iig een Bosch exemplaar..)

De exacte oorzaak heb ik niet gevonden, maar ik verwacht dat het een samenloop van slijtage en niet smeren is geweest, waardoor de boel is gaan vastzitten, aanlopen, heet geworden en onderdelen konden loskomen..

te beginnen met het kleinste dingetje..


[Afbeelding: DSC_0006_zpse4dc92e0.jpg]


...die veroorzaakt dit..


[Afbeelding: DSC_0014_zpsaf2376eb.jpg]


...welke op zijn beurt lekker gaat graven in de behuizing en op termijn gaat blokkeren, met als gevolg deze actie...


[Afbeelding: DSC_0018_zpsf93aae6c.jpg]

[Afbeelding: DSC_0019_zpsfe5bbcac.jpg]


Ik heb het zelf nog nooit eerder meegemaakt gelukkig, maar typisch een onderdeel wat te weinig aandacht krijgt.. Het minste wat je moet doen is van tijd tot tijd een druppie olie onder de rotor, daar zit een viltje wat naar onderen toe de verdeling over het centrifugaalgebeuren voorziet van voldoende smering.

En aan de zijkant van de JFUR 4 versies, dus met het gietijzeren huisje, zit een klein smeerpotje waar af en toe een druppie motorolie in mag..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#2
Mooie fotoreportage en dan met name de volgorde vd foto's :-)
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#3
Goed fout gegaan daar. Deze: http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20...cratch.htm erbij gehaald om te kijken hoe het hoort. Er mist een veertje. Ik denk dat het asje door de klap is losgeraakt, die zitten erin geperst en draaien verder niet. Alleen de gewichtjes hangen eraan en draaien er lichtjes omheen.

Misschien waren de busjes en vulringen van de gewichtjes helemaal verdwenen waardoor het gewichtje steeds losser op en neer kon fladderen tot het zijn 'stop' miste en tegen de kant vloog. "Off centre wear" wordt dat genoemd bij ÃÃn van de onderste foto's. Andere gewichtje heeft ook een enorme uitholling in zijn houder geschuurd.

Olie en vet zijn onze redding. Onder het niveau van de puntjes mogen mijn verdelers ÃÃn glimmende oliebende zijn. En vergeet het Bosch Verdelernokkenvet niet: http://www.lufteknic.com/Merchant2/merch...lubricants
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
ja het veertje ligt inmiddels ergens onder de werkbank, en idd, het fiber nokje heeft wel wat smering nodig..

als je goed kijkt is de behuizing aan de binnenzijde al goed ingelopen ook..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Meteen even smeren hier Cool
Heb je geen brokken van het tandwiel in je carterpan liggen nu?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#6
de eigenaar wel vrees ik.. dat moet er nog uit dus..

(Edith.. alle stukjes zijn gevonden en hij loopt inmiddels met een geleende ontsteking uit m'n voorraad..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.214 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.039 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.895 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Elektronische ontsteking inbouwen Mark244 27 18.074 14 April 2016, 22:40
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.895 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.771 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  Volvo ontsteking korre 1 2.140 6 July 2014, 17:42
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte ontsteking Nicolaas H 4 3.263 5 December 2013, 02:04
Laatste bericht: Nicolaas H
  ontsteking en vervroeging jero 1 2.418 4 September 2013, 14:50
Laatste bericht: sieko
  moment ontsteking Nicolaas H 7 5.609 12 March 2013, 01:26
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)