Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oranje 244 DL '75
#91
Citaat:Wat is vrij snel in jouw opzicht?

Ooit ook een keer hetzelfde kunstje uitgehaald met alle rubbers rondom.
Wist er toen nog niet zoveel van en dus gekozen voor de goedkoopste oplossing.
Scantech maakt best wel een paar leuke onderdelen hoor, maar de rubbers moet je imho links laten liggen.
Na 2 jaar gewoon gebruik waren een aantal al weer uitgelubberd.
Gister ook nog even gegoogled op de ervaringen en idd, de bussen van Scantech zijn shit.
Maakt niet uit, je hebt ze nu al, en je weet nu hoe het moet.
Gewoon over een tijdje alsnog de Volvo-bussen erin......
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#92
En dan de laatste succesvolle update m.b.t. de APK-punten i.c.m. de achteraswissel!
Uiteraard weer met een trits foto's Smile

Allereerst het dramatische verschil tussen de oude en nieuwe bovenste veersteunen. Was geen overbodige luxe Smile
De nieuwe waren niet top qua afwerking dus die heb ik nog in de lak gezet, daarna ook alles ingespoten met Fluid Film:
[Afbeelding: IMAG1039_zps63728cbb.jpg]

De oude rubbers bleken eigenlijk nog heel erg goed. Maar ze zagen op de verroeste schotel er heel slecht uit. De nieuwe rubbers kunnen dus eigenlijk retour.

Oude rubbers in de talkpoeder tbv de levensduur:
[Afbeelding: IMAG1040_zpsddfd8e37.jpg]

En de 1e zaken gemonteerd. Naden ingespoten met FluidFilm om het vocht weg te houden.
Het melkpak is voor het opvangen van de remolie in de leidingen.

[Afbeelding: IMAG1041_zpsae173cba.jpg]

Remschijven en -klauwen gemonteerd. Volgens greenbooks moet je eerst de as monteren, maar zo kan je er veel gemakkelijker bij.
LA zat een stalen remleiding dus daar heb ik de vliegroest afgeschuurd en gelakt. Die vervang ik nog een keer voor koper. RA is wel koper.

Nieuwe as is trouwens weer op het karretje gezet, die kan er nu zijwaarts weer onder worden gereden.
[Afbeelding: IMAG1042_zpsfc8dbb31.jpg]

De nieuwe as trotseert de zwaartekracht dmv mijn nieuwe krik *blij mee*. Draagarmen gemonteerd en positioneren maar...
[Afbeelding: IMAG1044_zps1282be65.jpg]

Draagarmen en veren gemonteerd:
[Afbeelding: IMAG1045_zpse924ab27.jpg]

En nu zit alles weer vast. Was ff klooien met de panhardstang, die staat nl. onder behoorlijke spanning, terwijl je de veren indrukt.
[Afbeelding: IMAG1046_zps3f0559f8.jpg]

Dat ziet er toch weer keurig uit (al zeg ik het zelf):
[Afbeelding: IMAG1047_zps26ac7263.jpg]

Toen de stuurstangen en draagarm demonteren.
Uiteraard zat alles muurvast. Eerst ff de brander erop gezet en handkracht.. Maar ik heb een kantoorbaan, dus ik moest wat anders verzinnen. Rolleyes
1) Sleutel op de buitenste stuurkogel, klem gezet op de grond met een blok hout.
2) Bahco op de stuurstang gezet, en rustig met de krik op spanning brengen.

Dat ging perfect want hij schoot toen ineens los.

[Afbeelding: IMAG1048_zps34825b40.jpg]

Oude stuurkogel: daar zat echt superveel speling op..
[Afbeelding: IMAG1051_zps08b8f2e1.jpg]

En de nieuwe stuurkogel... helaas had ik de verkeerde besteld, dus we (inmiddels was Gideon ook komen aanwaaien Smile Thanks voor de hulp!) konden zondag niet verder.
Zondagavond bood schoonpa (held!!) aan op maandag helemaal naar Estate Services te rijden zodat er geen transportdagen verloren gingen en de APK-afloopdatum op zaterdag (gisteren) gehaald kon worden.
[Afbeelding: IMAG1054_zpsc926cec6.jpg]

Toen op zondag maar de draagarm in de lak gezet:
Zoals je hieronder (onderaan de foto) wellicht ziet, zit de oude bus van het draagarmrubber nog op de draagarm.
Helaas kwam ik daar bij montage (dinsdagmiddag) pas achter, maar met de griptang kwam die ook los.

[Afbeelding: IMAG1052_zps1632fdc0.jpg]

Nieuwe stuurstang en draagarm:
[Afbeelding: IMAG1058_zps2907669a.jpg]

Hierna 2 nieuwe ashoezen geplaatst (glibberige bende!), handremkabels weer vastgezet in de middenconsole (werkt nu perfect), de remmen goed ontlucht (voor het eerst ook zelf gedaan, eigenlijk heel simpel).

En donderdag laten uitlijnen bij Kwikfit Arnhem (was daar voor mijn werk), met complimenten van de monteur: "zo zo, ziet er netjes uit aan de onderkant" *trots*
[Afbeelding: IMAG1062_zpsf083f7c3.jpg]

Vrijdag glansrijk zonder adviespunten door de APK-keuring!!!

Ik ben echt trots dat me dit (met de helpende handen van schoonvader en Gideon) in 5 dagen allemaal gelukt is!


Gisteren even middenconsole-, schakelpaneel- en dashboardlampjes gehaald (tip vd dag: een 75-er 244 heeft 1.2W steekfitting). Na eerst ff bij de Halfords te hebben gekeken (€5,19 per 2) ben ik als een paashaas doorgefietst naar de Amba op het industrieterrein (€5,30 per 10).
Ik ben nu al bijna door de 10 lampjes heen. Toch humor dat de middenconsole-asbak achter ook gewoon verlicht is Smile

Weet iemand hoe de lampjes in de tellerbak losgaan? Ik wil ze niet forceren/afbreken) En zitten daar dezelfde steeklampjes in?
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#93
lampjes tellerbak moet je een kwartslag draaien en pak je de fitting eruit, lampjes zijn niet los te vervangen is een geheel met fitting.
Toptip automaterialenzaak heeft ze gewoon en net iets goedkoper als de volvo onderdelen specialist.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#94
Goed werk verricht, en zeker netje zo in 5 dagen tijd!
Antwoord
#95
boedr schreef:lampjes tellerbak moet je een kwartslag draaien en pak je de fitting eruit, lampjes zijn niet los te vervangen is een geheel met fitting.
Toptip automaterialenzaak heeft ze gewoon en net iets goedkoper als de volvo onderdelen specialist.
Verrassing: alle lampjes zijn bij mij wèl zonder fitting te vervangen :biggrin:
Dus ik heb maar even een how-to geschreven, want ik kon tot op heden niets op internet vinden.

How-to Cockpit & dashboardverlichting vervangen (bij een vroege 244) (wellicht ook voor latere modellen?)

Cockpitverlichting deel 1 (de lampjes die je gehele tellerbak verlichten)
Cockpit demontage
1) demonteer de bovenste afdekkap van je stuurkolom (2 x kruiskop);
2) schroef de cockpit aan de onderzijde los (2 x kruiskop);
3) demonteer de onderste afdekkap bij je voeten/pedalen;
4) trek de kilometerteller kabel los. Deze kan je redelijk goed zien, als je met je hoofd bij de pedalen zit;
5) trek de grote ronde stekker aan de achterzijde voorzichtig los (dit kan ook als je de tellerbak er al uit hebt;
6) trek de cockpit voorzichtig uit het dash, lukt dit niet? --> 7;
7) lukt 6 niet? Schuif dan een plamuurmes links- en rechtsboven de cockpit. Links en rechts bovenaan zitten nl. 2 verende klemmen. Let op: met een schroevendraaier steek je mogelijk je dashboardschuim kapot;

Lampjes vervangen
Benodigd: 3 stuks > 12V, 2W, soort bajonet fitting
[Afbeelding: 75198068-913c-4dab-99ff-9d2c9e60dc7b_zps01c7f31d.jpg]

1) boven aan de binnenzijde van het dash zitten 3 witte klemmen, met daarin een messingen fitting geklemd. Dit messing is vrij dun en kwetsbaar.
2) Het gemakkelijkst is om de klem met fitting en al te verwijderen;
3) Fitting losmaken van de witte klem;
3) Lampje kwartslag draaien voor demontage;
En alles in omgekeerde volgorde.

Cockpitverlichting deel 2 (de waarschuwingslampjes, groene knipperlicht-aanduiding, etc) :

Ik heb hier inmiddels 2 soorten lampjes ontdekt, zonder vaste fitting:
1) relatief grote lampjes (3W, bijv. Hella W3W // W2,1x9,5d // artnr. 3GP 003 594-141)
2) relatief kleine lampjes (1,2W lampjes, bijv. Hella W5/1,2 // W2x4,6d // artnr. 8GP 002 095-121)

[Afbeelding: IMAG1159pijl_zps69998aff.jpg]

1) De bovenste draai je inderdaad een kwartslag, daarna trek je het peertje gewoon uit de fitting. Die kan je los vervangen.
2) Bij de onderste zitten 2 pinnetjes. Je drukt 1 van de 2 wat naar binnen, en dan kan je met een kantelbeweging de fitting naar je toetrekken (kantelen dus).
Daarna trek je ook dit lampje uit de fitting, en het nieuwe steeklampje steek je er weer in.

Bij de bovenste heb je 10 lampjes nodig, bij de onderste 11.

[Afbeelding: IMAG1159_zps4e50a8f3.jpg]

Middenconsole verlichting
Demontage ga ik niet beschrijven, maar er zitten bovengenoemde nummer 2 lampjes in:
de relatief kleine lampjes (1,2W lampjes, bijv. Hella W5/1,2 // W2x4,6d // artnr. 8GP 002 095-121)

Ik heb ze volgens mij allemaal vervangen en had er 9 stuks nodig. Het hangt wel af van de luxe-opties in je middenconsole af (bijv. asbakje achter, automaatconsole, gordelklikhouder: alles is verlicht, maar ik heb weer geen elektrische ramen, mistlampschakelaar, etc.)

Geef niet teveel uit bij de Halfords o.i.d. (€ 5 per 2 stuks :crazySmile, maar rij naar het industrieterrein voor de echte automaterialenzaak (€ 5 per 10 stuks).
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#96
Nu lees je bovenstaand, en dan vraag je je wellicht af: waarom 2 tellerbakken?

Mijn km-teller was defect, elke keer als het laatste cijfer op nul stond, skipte hij een paar honderd km's, en daarna deed hij het weer even.
Niet echt praktisch, maar ik heb het 1,5 jaar uitgesteld want de dagteller deed het tenminste Smile

Idee :
Dus ik heb op de VKB een tellerbak gekocht met toerenteller (was geen eis maar een wens), dan kon ik deze compleet ineens vervangen.

Tellerbak gedemonteerd, naast elkaar gelegd:
[Afbeelding: IMAG1159_zps4e50a8f3.jpg]

De bovenste is mijn huidige: soort kliksluiting van de km-teller.
De onderste komt van de VKB: een draaisluiting van de km-teller.

{ergermodus on}Waarom vertellen die verkopers dat niet, weten ze dan niet wat ze slopen/verhandelen of willen sommigen alleen maar verkopen?{/off}

Idee 2: Toerenteller omzetten naar de oude tellerbak.
Het is op de bovenstaande foto een klein beetje te zien, maar helaas komen de boorgaten en de pasvorm net niet overeen.
Knelpunten:
- boorgaten vd toerenteller;
- toerenteller raakt lampfitting linksboven (fitting aanpassen, maar het is een draaifitting: blijft deze dan nog goed zitten?);
- + aansluiting vd toerenteller zit op een soldeerpunt, daardoor sluit deze niet goed aan.

Nu kan ik wel vanalles gaan aanpassen met de dremel, maar de blindplaat van mijn tellerbak paste ook niet in de VKB-cockpit.
Dat verslijpen van tellerbakken vind ik ook zonde gezien de waarde van zo'n tellerbak. Zoals ik al zei: de toerenteller is geen must.

Idee 3: oude KM-teller repareren en overzetten naar de VKB-tellerbak met toerenteller.
- Reparatie is gelukt (zie verder hieronder)

Idee 4:
Nu reparatie was gelukt, wilde ik de KM-teller overzetten naar de "VKB-tellerbak"
Knelpunten:
- schroefgaten komen niet overeen;
- maar het vervelendste: de VKB-tellerbak is 1cm minder diep. Dat betekent dat de zwarte achterplaat van de km-teller een ruimte van 1cm overhoud, die je dan moet opvullen;

Kortom: ik heb besloten maar lekker met mijn oude gerepareerde tellerbak rond te rijden!


Reparatie tellerbak:
Ik zie altijd overal losse wieltjes, maar ik heb in mijn vroege (1975) 244 een andere tellerbak dan anderen.
Zou ik dan een 164-tellerbak hebben ofzo?

"VKB" Tellerbak:
[Afbeelding: IMAG1164_zps73ef7fe6.jpg]

Mijn tellerbak:
[Afbeelding: IMAG1161_zps0d2b3538.jpg]

Het probleem was dus:
elke keer als het laatste cijfer op nul stond, skipte hij een paar honderd km's.
Het zit dus in het laatste cijferwieltje.

Korte how-to:
- achterplaat losdraaien;
- 2 zwarte schroefjes vd voorplaat losdraaien;
- KM-stand-nummers er tussen uitnemen;
- borgring verwijderen;
- ringetje verwijderen;
- alle nummer-wieltjes + plaatjes met tandwieltjes verwijderen. Dit kan door aangekoekt smeer/vet heel stroef gaan! Ik kreeg ze er nauwelijks af, maar je moet gewoon voorzichtig met 2 kleine, maar brede schroevendraaiers blijven wrikken. Ze behoren gewoon los te zitten na het verwijderen van de borgring.
[Afbeelding: IMAG1162_zps8b011c03.jpg]

- het stangetje/asje had bij mij allemaal aangekoekt vet: dit eraf poetsen;
- het slechtste tandwieltje (die kleine witte v/d foto hierboven) kan wat verwrongen zijn. Deze kan je bijwerken met een klein vijltje;
- nieuw vet op alle schijfjes, tandwieltjes, het stangetje;
- zet het nummerwiel en bijbehorend schijfje met het slechtste tandwieltje (die kleine witte v/d foto hierboven) als eerste terug;
(Reden: Dan blijft pas bij x99.999 je teller mogelijk weer eens hangen. Uiteindelijk schiet ie wel weer vrij snel door, mede door het nieuwe verse vet);
- na ieder nummerwieltje weer wat vet op het asje doen;
- ringetje terugplaatsen, borgringetje terug erop;
- doe gelijk wat vet tussen alle wormwielen en tandwielen in de rest v/d tellerunit;
- plaats alles in omgekeerde volgorde terug Smile
Succes!


Tellerbak van de VKB is nu te koop! Smile
Zie http://volvolvo.nl/threads/15896-Volvo-2...5-automaat
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#97
Sinds vorige week loopt de B21a wat warm. Niet instabiel ofzo, maar de temp staat relatief hoog. Gisteren de thermostaat vervangen (van 87 naar 88 graden, niet bewust, ik dacht dat er 92 in zat)
Maar hetzelfde resultaat:

[Afbeelding: IMAG1202_zpsj57luxab.jpg]

Het is stabiel dus. Gisteren 150 km snelweg op kruissnelheid (110), na de 1e km's nooit hoger/lager dan bovenstaande foto.

Ik denk nu aan radiateur, er zit corrosie op de buitenzijde, dus wellicht verstopt? Ik heb gisteren wat slangen nagekeken maar geen echte kalkschalen ofzo.
Hij loopt mooi, ook stationair, trekt goed. Ontsteking heb ik na koprevisie afgesteld & nieuwe vacuümslangetjes dus vervroeger zou moeten werken. Ik denk dus dat de ontsteking niet te vroeg/laat staat.

Wat kan er meer voor zorgen dat hij (bijna) overnight ineens een hogere temp aangeeft?
Aanvullen mag Smile
1 radiateur
2 tempsensor
3 koelkanaal verstopt? (jaar na koprevisie lijkt me sterk)
4 ontsteking verkeerd
5 ..

Thanks,
groeten Boaz

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#98
haal eens een zacht vegertje langs de radiateur, en zien of je door de lamellen heen kunt kijken. Als er lamellen af komen door corrosie is het niet helemaal goed meer..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#99
Waterpomp? Of gaan die bij dit type auto's niet kapot of heb je al geconstateerd dat ie goed is?

Ik zie 'm niet in je lijstje staan, vandaar.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
De ene teller is een Yazaki en de andere een VDO, die hebben de hele tijd tellers geleverd aan Volvo al zijn die van Yazaki wat zeldzamer schijnt, dat heb je net verkeerd getroffen.

Het TEMP verschil kan net zo goed komen van een iets andere overgangsweerstand in de stekkers nadat ze een paar keer los en vast zijn gemaakt. Ik zou zeggen stabiel rond het midden = goed
Je kan eens de ontsteking real life testen, geef even flink gas bij een toerental wat iets lager dan optimaal is, zeg 80 in 4, als-ie dan gaat pingelen zit je iets te vroeg. Later zetten kan je gewoon uitproberen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 2.348 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Het oranje monster. En ik wesleyscheggetman 125 91.354 6 January 2017, 23:49
Laatste bericht: Marc1970
  de oranje 244 sam244 26 17.864 28 May 2015, 21:17
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)