Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oranje 244 DL '75
frox schreef:Kijk is aan, als nieuw!
Enige nadeel van die verf is dat hij heel erg glimt als het nog nat is, waardoor je het verschil slecht ziet tussen geborsteld ijzer en glanzende verf.
Maar volgens mij heb jij echt gitzwart, misschien is het dan minder?
Ja ik heb voor Brantho-Korrux (nogmaals dank, goede reviews op boorflatforms dus dan lukt de NLse pekel ook wel) gitzwart gekozen. Alleen de 2e laag was was lastiger te zien, maar ging op zicht best goed. Eerste laag was het overduidelijk wat ongelakt/gelakt was Smile

@Dop: ja leuk stoeltje toch Smile Heb nu nog een zomervelg in de koffer liggen, maar bij de wissel gaat ie achterin Smile Hij zit overigens prima!
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Heb je mooi gefixt met die zijlampjes.
Ik heb het bij mijn achterlichten minder vooruitstrevend aangepakt; enkele fittinkje eruit en een duplo lampje erin... Alleen de veer laten zitten. Op die manier maakt hij wel massa maar geen +. De +en heb ik aan het lampje zelf gesoldeerd. 2 extra bolletjes gesoldeerd voor in het dashboardkastje (reserve).
Ow enne wat betreft je probleempje. Als je goed kijkt zijn die duplolamppuntjes niet allebei even hoog. Dus hij zou er maar op 1 manier in moeten kunnen. Of de + draadjes zitten verkeerdom waardoor de het felle 'spoeltje' van het lampje altijd 12V krijgt.
Antwoord
je kunt nog de binnenzijde beplakken met aluminiumtape (laminaatisolatietape) zoals ik met mijn 140 verlichting heb gedaan, dan geeft een gloeilampje alweer meer licht..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Da's ook nog een goed idee Jambon, ik ken die tape wel.

@Dop: lampjes passen ook maar op 1 manier. Als ik de draadjes omdraai, dan zouden ze toch continu op 5W moeten branden? Of zit er een soort lus in zo'n lampje? Als 21W niet werkt, dan 5W dan brandt (en vice versa)?

Net terug van de pre-APK, en ik ben enigszins geschrokken:
- handrem slecht, die pak ik gelijk aan i.c.m. nieuwe achteras;
- draagarmrubbers LV;
- draagarmrubbers LA, die pak ik gelijk aan i.c.m. nieuwe achteras;
- stuurkogels blokzijde, zowel LV + RV (dus 2 hele stuurstangen + hoezen);
- en laswerk... meer dan ik had verwacht/gehoopt. Bodem rechts over groot deel v/d dorpellengte, bodem LV bij de motorsteunbalk, reservewielbak langs de velsrand.

Kokerbalken binnenzijde: echt z.g.a.n. . De vorige eigenaar heeft dit dus nooit behandeld na de vervanging, beetje jammer. Wellicht was de bodem er dan ook minder dramatisch aan toe geweest.

Laswerk wordt maandag uitgevoerd door gepensioneerde neef van de garagehouder. Had een goed verhaal en ik vond het een goed aanbod.
Net alle rubbers en stangen besteld, volgend weekend kan ik dan aan de slag met vervangen.

Nog tips?
De Haynes zegt bij de stuurstangen 4 steeksleutels als moeilijkheidsgraad, maar in de instructielijst klinkt het niet spannend. Wat is de adder?
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
Antwoord
ZOAB schreef:Da's ook nog een goed idee Jambon, ik ken die tape wel.

@Dop: lampjes passen ook maar op 1 manier. Als ik de draadjes omdraai, dan zouden ze toch continu op 5W moeten branden? Of zit er een soort lus in zo'n lampje? Als 21W niet werkt, dan 5W dan brandt (en vice versa)?
In het lampje zit geen lus denk ik, maar ik verwacht dat op standje "21W" beiden gloeidraaidjes van 12V worden voorzien.
Balen wat betreft laswerk. Klinkt wel als rechttoe rechtaan plaatwerk. Muv de reservewielbak, kan die niet goed schoongeborsteld worden oid?

Stuurstangen zijn niet moeilijk, qua ingewikkeldheid. Wel wat betreft vastzitten is het lastiger. De kogels zelf krijg je wel los meestal (op de zijkant slaan). Maar de kogels loshalen van de stang is lastiger. Bij t uitlijnen van mn 240 had de garage best wat moeite om de (buitenste) stuurkogels los te krijgen (warmstoken en verlengstuk op de sleutel).
Antwoord
Ok, dat belooft dus wat qua vastzitten. Ik zal alles woensdagavond ff inspuiten met Fluidfilm, dat kruipt/bruist goed.

Ik heb 'm net opgehaald van de lasser, dat is het eerste APK-punt wat is afgetikt: ziet er strak uit. Kokerbalken zijn nu ook volgezet met ML, die waren tot mijn schrik nog onbehandeld. Als dat goed is uitgehard, zet ik dat ook nog vol met Fluidfilm.

De draagarmrubbers, stuurstangen en hoezen kwamen vandaag binnen. En daarnaast kwam ook mijn nieuwe krik:

[ATTACH=CONFIG]2644[/ATTACH]
De oude was zo'n goedkope en zo lek als een mandje, dus het was hard nodig.

Aankomend weekend ga ik de achteras en alle rubbers monteren.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Aardige klus om de rubbers te vervangen van de draagarmen, lijkt me.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Mooi krikje !!

Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
Gideon schreef:Aardige klus om de rubbers te vervangen van de draagarmen, lijkt me.
Ja dat denk ik deels, maar in combinatie met de aswissel is het denk ik wel te doen. De helft gaat toch los Smile
Ik zie meer wat op tegen de stuurstangen. Nouja, ik zie wel hoe ver ik kom. Dat ik doe ik met zo goed als alles: gewoon beginnen.

Verder staat ie nu bij schoonpa op de oprit, onder een mega partytent (in geval van regen) en daar mag ie in geval van tegenslag (onderdelen, tijdroof) blijven staan.
Heb een trits relevante greenbooks-pagina's uitgeprint, daar staat het mooi duidelijk op dus & goede voorbereiding is het halve werk!

@A_A: Jups! Loodzwaar (33kg!) maar Datona spul kan m.i. veel hebben, dus deze denk ik mijn klusleven lang mee.
Antwoord
Stuurstangen, heb ik laatst los gedraaid met een "moordenaar" of te wel pijptang. Daar kun je prima zo'n stang mee tegenhouden.

Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 2.347 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Het oranje monster. En ik wesleyscheggetman 125 91.272 6 January 2017, 23:49
Laatste bericht: Marc1970
  de oranje 244 sam244 26 17.852 28 May 2015, 21:17
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)