frox schreef:Kijk is aan, als nieuw!
Enige nadeel van die verf is dat hij heel erg glimt als het nog nat is, waardoor je het verschil slecht ziet tussen geborsteld ijzer en glanzende verf.
Maar volgens mij heb jij echt gitzwart, misschien is het dan minder?
Ja ik heb voor Brantho-Korrux (nogmaals dank, goede reviews op boorflatforms dus dan lukt de NLse pekel ook wel) gitzwart gekozen. Alleen de 2e laag was was lastiger te zien, maar ging op zicht best goed. Eerste laag was het overduidelijk wat ongelakt/gelakt was
@Dop: ja leuk stoeltje toch Heb nu nog een zomervelg in de koffer liggen, maar bij de wissel gaat ie achterin Hij zit overigens prima!
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
27 March 2014, 22:29 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 March 2014, 22:45 door Dopski.)
Heb je mooi gefixt met die zijlampjes.
Ik heb het bij mijn achterlichten minder vooruitstrevend aangepakt; enkele fittinkje eruit en een duplo lampje erin... Alleen de veer laten zitten. Op die manier maakt hij wel massa maar geen +. De +en heb ik aan het lampje zelf gesoldeerd. 2 extra bolletjes gesoldeerd voor in het dashboardkastje (reserve).
Ow enne wat betreft je probleempje. Als je goed kijkt zijn die duplolamppuntjes niet allebei even hoog. Dus hij zou er maar op 1 manier in moeten kunnen. Of de + draadjes zitten verkeerdom waardoor de het felle 'spoeltje' van het lampje altijd 12V krijgt.
je kunt nog de binnenzijde beplakken met aluminiumtape (laminaatisolatietape) zoals ik met mijn 140 verlichting heb gedaan, dan geeft een gloeilampje alweer meer licht..
Da's ook nog een goed idee Jambon, ik ken die tape wel.
@Dop: lampjes passen ook maar op 1 manier. Als ik de draadjes omdraai, dan zouden ze toch continu op 5W moeten branden? Of zit er een soort lus in zo'n lampje? Als 21W niet werkt, dan 5W dan brandt (en vice versa)?
Net terug van de pre-APK, en ik ben enigszins geschrokken:
- handrem slecht, die pak ik gelijk aan i.c.m. nieuwe achteras;
- draagarmrubbers LV;
- draagarmrubbers LA, die pak ik gelijk aan i.c.m. nieuwe achteras;
- stuurkogels blokzijde, zowel LV + RV (dus 2 hele stuurstangen + hoezen);
- en laswerk... meer dan ik had verwacht/gehoopt. Bodem rechts over groot deel v/d dorpellengte, bodem LV bij de motorsteunbalk, reservewielbak langs de velsrand.
Kokerbalken binnenzijde: echt z.g.a.n. . De vorige eigenaar heeft dit dus nooit behandeld na de vervanging, beetje jammer. Wellicht was de bodem er dan ook minder dramatisch aan toe geweest.
Laswerk wordt maandag uitgevoerd door gepensioneerde neef van de garagehouder. Had een goed verhaal en ik vond het een goed aanbod.
Net alle rubbers en stangen besteld, volgend weekend kan ik dan aan de slag met vervangen.
Nog tips?
De Haynes zegt bij de stuurstangen 4 steeksleutels als moeilijkheidsgraad, maar in de instructielijst klinkt het niet spannend. Wat is de adder?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
ZOAB schreef:Da's ook nog een goed idee Jambon, ik ken die tape wel.
@Dop: lampjes passen ook maar op 1 manier. Als ik de draadjes omdraai, dan zouden ze toch continu op 5W moeten branden? Of zit er een soort lus in zo'n lampje? Als 21W niet werkt, dan 5W dan brandt (en vice versa)?
In het lampje zit geen lus denk ik, maar ik verwacht dat op standje "21W" beiden gloeidraaidjes van 12V worden voorzien.
Balen wat betreft laswerk. Klinkt wel als rechttoe rechtaan plaatwerk. Muv de reservewielbak, kan die niet goed schoongeborsteld worden oid?
Stuurstangen zijn niet moeilijk, qua ingewikkeldheid. Wel wat betreft vastzitten is het lastiger. De kogels zelf krijg je wel los meestal (op de zijkant slaan). Maar de kogels loshalen van de stang is lastiger. Bij t uitlijnen van mn 240 had de garage best wat moeite om de (buitenste) stuurkogels los te krijgen (warmstoken en verlengstuk op de sleutel).
Ok, dat belooft dus wat qua vastzitten. Ik zal alles woensdagavond ff inspuiten met Fluidfilm, dat kruipt/bruist goed.
Ik heb 'm net opgehaald van de lasser, dat is het eerste APK-punt wat is afgetikt: ziet er strak uit. Kokerbalken zijn nu ook volgezet met ML, die waren tot mijn schrik nog onbehandeld. Als dat goed is uitgehard, zet ik dat ook nog vol met Fluidfilm.
De draagarmrubbers, stuurstangen en hoezen kwamen vandaag binnen. En daarnaast kwam ook mijn nieuwe krik:
[ATTACH=CONFIG]2644[/ATTACH]
De oude was zo'n goedkope en zo lek als een mandje, dus het was hard nodig.
Aankomend weekend ga ik de achteras en alle rubbers monteren.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
Gideon schreef:Aardige klus om de rubbers te vervangen van de draagarmen, lijkt me.
Ja dat denk ik deels, maar in combinatie met de aswissel is het denk ik wel te doen. De helft gaat toch los
Ik zie meer wat op tegen de stuurstangen. Nouja, ik zie wel hoe ver ik kom. Dat ik doe ik met zo goed als alles: gewoon beginnen.
Verder staat ie nu bij schoonpa op de oprit, onder een mega partytent (in geval van regen) en daar mag ie in geval van tegenslag (onderdelen, tijdroof) blijven staan.
Heb een trits relevante greenbooks-pagina's uitgeprint, daar staat het mooi duidelijk op dus & goede voorbereiding is het halve werk!
@A_A: Jups! Loodzwaar (33kg!) maar Datona spul kan m.i. veel hebben, dus deze denk ik mijn klusleven lang mee.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012