Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorrem
#11
Citaat:Daarnaast zou ik graag de olie een keer verversen, heeft iemand daar soms ook een "how to" van?

Ja, klikkerdeklik: => [URL="http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=52640"]How to change your engine oil

[/URL]
begin eerst hier maar mee, remmerij is ietsje lastiger.
Kun je je alvast inlezen, genoeg over geschreven.
tip: alles elke dag in de Imal/kruipolie spuiten (remslangkoppeling en ontluchtnippels) en dat een hele week volhouden.

Tip 2:

Koop deze vast: Open ringsleutel

[Afbeelding: 7497dbcfb9e429ee571e1e28e7fc2186_250x.jpg]

Tip 3:

Koop deze dan ook meteen:

[URL="http://www.tooltopper.nl/product_info.php?pName=eezibleed-remontluchter&cName=auto-speciaalgereedschap-remgereedschap"]
Eezy-bleed[/URL]

[Afbeelding: f99c86eefa05ec34a97741ae563168d3_250x.jpg]

Citaat:voorrem reviseren, hoe dit aan te pakken? Ik zou gelijk de remvloeistof willen vervangen, heeft iemand ene handleiding voor het reviseren van de voorrem (linksvoor) en het vervangen van de remvloeistof?

Laatst gedaan, zal binnenkort wel ff een stappenplan tikken
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#12
Thanks!!
Antwoord
#13
Graag gedaan.

Heb even wat getikt, wellicht heb je er wat aan.

Voorrem revisie


- Zorg dat alle ontluchtnippels en slangkoppelingen gangbaar zijn. (tijdig van te voren inspuiten met kruipolie oid)
- Krik de auto op en ondersteun met een assteun / blok hout oid.
- Verwijder het voorwiel.


[Afbeelding: IMG_0143_resize.jpg]


- Verwijder de remblokken Replacing front rotors and brake pads


- Check of de zuigers gangbaar zijn; kun je ze enigszins makkelijk naar binnen drukken (m.b.v.een waterpomptang), en komen ze weer naar buiten wanneerje op het pedaal drukt? (pas op, niet te hard op de rem drukken, dan vliegen de zuigers er uit, evt. een dun blokje hout er tussen stoppen).


Indien zuigers niet goed gangbaar:
- Stop even tijdelijk de oude remblokjes weer in de klauw
- Druk het rempedaal in (met de hand of zo) en zet 'm onderin vast met bijv. een balkje tussen pedaal en zitting.


[Afbeelding: IMG_0144_resize.jpg]


- Draai je wiel zo, dat je er goed bijkunt.
- Verwijder de remblokjes weer
- Maak de 2 koperen remleidingen los van de remklauw met sleutel 11; 11? ja 11, gekke maat, gebruik je nooit, of zal het toch stiekem iets engels zijn, 3/8 of zoiets).
Pas op met veel kracht te zetten, anders draait je remleiding mee of draai je de moer rond.
Beter: koop een leidingsleutel in de juiste maat(eigenlijk een must)
Steeksleutel gaat wel, maar is link (paar tikjes met de hamer op de sleutel en je merkt gauw genoeg of hij los wil; zo niet: stoppen!)


[Afbeelding: IMG_0149_resize.jpg]


- Haal de klauw los door twee bouten los te draaien (dop 19)


[Afbeelding: IMG_0150_resize.jpg]


- Check nu of je de zuigers makkelijk gangbaar kunt maken door de zuiger naar buiten te persen mbv bijv perslucht of een fietspomp
Pers ze er (nog) niet helemaal uit, maar kijk eerst of ie soepel naar buiten wil


[Afbeelding: IMG_0153_resize.jpg]


- Komen ze makkelijk naar buiten, pers ze dan terug naar binnen (met de hand, of anders met een lijmklem)


[Afbeelding: IMG_0107_resize.jpg]

- Zit er geen beweging in, blijf dan uitpersen/erinduwen tot het allemaal wel gangbaar is (uiteindelijk moet de zuiger met de hand naar binnen zijn te drukken)
- Spuit rondom de zuiger met WD40 oid.


- Ziet het er slecht uit, haal dan de zuiger eruit; perslucht op een nippel, flinke PLOP! en zuiger ploept eruit.
(stop er wel even een oude lap tussen, want gaat met best wel veel kracht, en anders beschadigt de boel


[Afbeelding: IMG_0154_resize.jpg]


- Zuiger is er nu uit


[Afbeelding: IMG_0155_resize.jpg]

[Afbeelding: IMG_0133a_resize.jpg]

- maak de zuiger schoon met bijv staalwol (niet te hard poetsen, schijnt een coating oid op te zitten)


[Afbeelding: IMG_0157_resize.jpg]


- Koop een remzuigerrevisiset als je wilt (4 x ring 4 x stofhoes )


Remklauw Reparatieset Girling Voor


[Afbeelding: 18.4085.jpg]


Let op: deze is voor de 36mm, je hebt ze ook in 38mm


Andere forum-sponsort levert ze ook: Origineel Volvo voor 50,- (idiote prijs voor paar stukkies rubber), maar wel voor twee klauwen.


Scantech aanzienlijk goedkoper, heeft alleen van die dunne flubber-rubbertjes met losse stalen ring (lastiger te installeren dan de origine dikke Volvo-stofkapjes met ingebouwde ring)
Maar ja, als het zit, dan zit het.
Kon in de ringen die IN de cylinder gaan, niet zo gauw verschil ontdekken


- Peuter de de rubber ring uit de zuigerwand en plaats een nieuwe


[Afbeelding: IMG_0158_resize.jpg]




- reinig de klauw van binnen.


- monteer de zuiger weer, en plaats de stofhoes, evt met blauw ATE-vet


[Afbeelding: IMG_0159_resize.jpg]


- Doe dit voor alle 4 de zuigers en hij is weer zo goed als nieuw


[Afbeelding: IMG_0163_resize.jpg]
[Afbeelding: IMG_0164_resize.jpg]


- Monteer de hele bups weer.




Okay, nu heb je als het goed is je klauw gereviseerd....
Nu nog de remslangen en dan ontluchten / verversen.




- Maak de koperen leidingen los van de slang (draai NIET aan de slang maar aan de moer op de leiding)
Doe dit aan beide kanten vande remslang(en)


[Afbeelding: IMG_0166_resize.jpg]
[Afbeelding: IMG_0167_resize.jpg]
[Afbeelding: IMG_0168_resize.jpg]


- Koop nieuwe remslangen en monteer deze.


[Afbeelding: IMG_0173_resize.jpg]


- Koop een liter DOT4 remvloeistof en een EezyBleed, lees de gebruiksaanwijzing en ververs / ontlucht op je gemakkie
(ga niet lopen klooien met nippeltje open. pompen, nippeltje dicht, rem los, en dat 1.000.000 keer....)


[URL="http://www.tooltopper.nl/product_info.php?pName=eezibleed-remontluchter&cName=auto-speciaalgereedschap-remgereedschap"]
Eezy-bleed[/URL]


[Afbeelding: f99c86eefa05ec34a97741ae563168d3_250x.jpg]


Zoiets dacht ik, zal vast wel iets vergeten zijn maar dan hoor ik het graag.


Btw, lees ook even de volgende twee topics door alvorens je begint:


- Onderwerp: zuiger remklauw wil niet terug


- Onderwerp: rem achterwiel warm


Succes!


(eerst goed inlezen, goede spullen in huis halen, de tijd nemen, moed indrinken, en beginnen maar; alles wijst zich vanzelf.)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#14
Mooi verhaal Rob!

Een kleine aanvulling. Het ingedrukt houden van het rempedaal helpt goed tegen het leeglopen van je hele reservoir.
Let er daarbij op dat je het pedaal niet te diep wegtrapt. Dan kan de zuiger van de hoofdremcilinder te diep komen te zitten waardoor dat later problemen kan geven. Dit komt doordat de zuiger dan komt op een plek waar hij normaal niet komt.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#15
Zeker mooi. Alleen dat volsmeren met ATe Bremsenpasta heb ik nooit zo begrepen.

Wat ik bedoelde met de vloeistof verversen is het gewoon laten zakken mbv de zwaartekracht, dan heb je alle tijd om bij te vullen. Niks te doen met het rempedaal, gewoon een slangetje op een nippel en laat maar stromen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Citaat:Alleen dat volsmeren met ATe Bremsenpasta heb ik nooit zo begrepen.

Idd:

Marc1970 schreef:Ik heb lichtjes remvl.st. gebruikt voor montage. En niks in de stofkapjes, hoe droger hoe minder stof er in gaat klonten.

Maar ook:

aernout schreef:Stofkappen vol remvet betekent dat het zuigertje niet gaat roesten (en dus niet vast zitten).
Als het zuigertje niet roest zal hij ook de seal niet beschadigen als ie weer naar binnen gedrukt word voor de volgende set remblokken.
Zoals ik het heb geleerd, volzetten die handel!

Ik heb toch maar gekozen voor optie 2.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#17
Hoeveel milliliter remvloeistof gaat er ongeveer in het hele systeem? Specificaties?
Antwoord
#18
Zorg dat je 1000 milliliter bij de hand hebt, moet ruim voldoende wezen, zo duur is dat spul nou ook weer niet.
Specs staan wel ergens in de greenbooks, zal tzt de precieze hoeveelheid wel eens neerzetten.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rechter voorrem blijft hangen 740 henqui 15 12.613 11 August 2013, 23:24
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)