Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorrem
Hallo;

Na enkele kilometers snelweg (ong. 130) is mijn linkervoorwiel verschikkelijk heet en heb ik na stilstaan enkele minuten totaal geen remkracht meer.

Oordeel van de ANWB, voorrem reviseren, hoe dit aan te pakken? Ik zou gelijk de remvloeistof willen vervangen, heeft iemand ene handleiding voor het reviseren van de voorrem (linksvoor) en het vervangen van de remvloeistof?

Daarnaast zou ik graag de olie een keer verversen, heeft iemand daar soms ook een "how to" van?

Het betreft een 244, 2.1, 1983

Thanks!
Antwoord
Kijk even bij het topic van Kwekkel.
Ik denk:
1) remslang verstopt
2) remklauw zuigers vast
Of beide.
Ik zou eerst de slangen vervangen.
Dat is het goedkoopst.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Had mijn 240 ook in het begin. Ik heb de remzuigers een paar keer heen en weer geduwd en goed de vloeistof ververst, nooit meer iets van gemerkt.
Ouwe DOT4 bevat water, wat gaat koken als de klauw heet wordt en waterdamp is een slechte drukgeleider. Zodoende heb je pas weer remmen nadat het spul afgekoeld is. Ik heb er wel eens emmers water overheen gegooid.

Remvloeistof kan je gewoon per nippel af laten lopen (door een slangetje in een potje, niet knoeien), zolang je van bovenaf bijvult, komt er geen lucht in de leiding.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:...Remvloeistof kan je gewoon per nippel af laten lopen (door een slangetje in een potje, niet knoeien), zolang je van bovenaf bijvult, komt er geen lucht in de leiding.
Ter info:
als in: via het remvloeistofreservoir.
Antwoord
Hallo Marc en andere reageerders!
Bedankt voor de info!

Ik zal dan eerst proberen de remvloeistof te vervangen.

Dus er zijn 4 aftapunten hiervoor? Bij elke rem 1? Hoe moet ik dit doen?

Alle slangen loshalen (volgens mij zijn ze, in ieder geval achter, niet flexibel?) en alle vloeistof laten leeglopen in bakjes..
Alle slangen weer vastmaken en via het resevoir vullen met nieuwe vloeistof (welke? Hoeveel?) en dan komt er geen lucht in het systeem oid?

Hoe kan ik controleren of de remklauwzuigers vastzitten?
Antwoord
Nee er zijn maar liefst 8 aftappunten, 3 per voorrem en 1 per achterrem. IVM met driehoekig uitgevoerd dubbel remsysteem, beetje overbodige veiligheidsmaatregel en is sindsdien ook niet meer zo ingewikkeld geweest.
De aftappunten zijn holle boutjes (als de ontluchters op de verwarming), sleutel 7 dacht ik. Neem een passende ringsleutel en laat ze van te voren weken in IMAL oid. Je laat de oude drab (1 voor1) weglopen TERWIJL je van bovenaf bijvuld, gaat vrij langzaam.

De zuigers kan je met een tang/flinke hefboom terugduwen en met de pedaal weer uitduwen, zo veeg je binnenkant (de boring) van de remklauw schoon.
Voorzichtig met het stofhoesje rondom de zuiger.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
En pas op dat je de ontluchtingsnippels niet molt........dan ben je nog verder van huis. Spreek helaas uit ervaring.
Antwoord
volvosvenska schreef:En pas op dat je de ontluchtingsnippels niet molt........dan ben je nog verder van huis. Spreek helaas uit ervaring.
zover was ut toch niet...:wink:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ok bedankt,
Maar als ik ze 1-voor-1 losmaak en bijvul, hoe weet ik dan wanneer het systeem gevuld is? En dan meng ik toch oud met nieuwe...?
Antwoord
De oude vloeistof zal voortgestuwd worden door de nieuwe. Dus net zo lang doorgaan totdat er net zulke mooie frisse remvloeistof uitkomt als je erin gooit.
Bovendien zal het systeem vrij snel leeglopen als je je slangen loshaalt.
Zelf heb ik een Ezibleed setje gekocht, werkt heerlijk.
Dan heb je continu druk op je systeem (en hoeft dus niet iemand anders te pompen) en heb je wat buffer aan remvloeistof.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rechter voorrem blijft hangen 740 henqui 15 12.611 11 August 2013, 23:24
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)