Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veer komt los
Goedemiddag,
De 142 is rondom verlaagd ( -20mm Lesjofors ).
Nu komt de veer los te zitten bij maximale demperuitslag. De dempers zijn orginelen, erg vers nog.
Hoe los ik dat het beste op ? Liefst locost. Dus geen andere veren etc. Lees wel
over verhoogblokken, maar wellicht heeft iemand het wiel al eens uitgevonden hier.
Auto mag wat mij betreft trouwens wel iets hoger op zijn pootjes dan nu. paar mm is wel ok.
groeten
Jos
Antwoord
misschien wel een productiefout van de veer, ik heb 20 jr dezelfde veren gebruikt en gaan weer onder de volgende, -30 (dus 10 graden kouder zeg maar..) en nooit een losse veer gehad.. het merk weet ik niet meer.. Er zijn zelfs -40 exemplaren..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Kortere dempers.

Voor tijdelijk bij de APK deed ik altijd een stukje tuinslang om de veer zodat hij in de schotel bleef bij het opkrikken.
Antwoord
er zijn natuurlijk trucjes, maar loskomen is niet logisch, de veren zijn goed of niet. Bij extreem uitveren kan de boel ook van z'n plaats schieten tijdens het rijden..
Antwoord
Jambon schreef:er zijn natuurlijk trucjes, maar loskomen is niet logisch, de veren zijn goed of niet. Bij extreem uitveren kan de boel ook van z'n plaats schieten tijdens het rijden..
De trucjes zijn denk ik wel iedereen bekend. De veer hoort deugdelijk bevestigd te zijn zegt de APK-regelgeving.
De lengteslag van de schokdemper bepaalt hoever de draagarm naar beneden kan. Bij een kortere veer hoort een (verlaagde) kortere schokdemper. Dit is nu net waarom sommigen met een verlaagde auto rijden. Een verlagingsset is om dat er relatief weinig stuks van worden gemaakt een behoorlijk stuk duurder. Een schijf van de juiste dikte met langere bout onder de veerbevestiging lijkt mij de goedkoopste technisch aanvaardbare oplossing. Alleen de verlaging gaat dan (deels) teniet.
Antwoord
Het gaat om een volvo 140, toch? Dan hebben de schokdempers niet zo veel invloed.

Ik zou de boel nogeens goed nakijkenBig Grine Lesjofdinges verlagingsveren zijn er dacht ik alleen in 30mm en 40mm verlaging. Je omschrijft niet waar je een probleem hebt (voor of achter)...

Achter zit de veer gewoon vast gebout met een veerschoteltje; onder op de veerpoot en boven aan het chassis. Daarom blijft zelfs zonder schokdemper de achteras hangen aan de veren. (tenzij je geen "pigtail veren" hebt, maar er een moderne veer zoals op de 240 is gebruikt met een niet borgende veerschotel.)

Aan de voorkant zit de veer ingeklemd tussen het "subframe" en de onderste draagarm. Dus daar zal je probleem ook niet zitten? Al zou die loskomen, kan je dat amper zien in die holle ruimte van het subframe. Ook hier heeft een kortere schokdemper overigens geen invloed, zonder schokdemper komt uiteindelijk de bovenste draagarm op een bumpstop en kan de veer niet verder uitveren.
Ik heb met een 140 alleen ervaring met een 40mm verlagingsveer van lesjofjors en die ging er met moeite (gewicht vd auto) tussen en zat dus netjes klem op zijn plek. Ik kan me dus niet voorstellen dat een 20mm verlagingsveer los zou komen.
Antwoord
in die optiek denk ik zelfs dat je de verkeerde veren hebt.. Zoals Dobbert de montage omschrijft is idd de enige manier, sterker nog, ik heb de complete vooras van m'n schade auto in de garage staan, onbelast, dat zit never nooit los..!
Antwoord
De bovenkant van de veer is toch vlak en ligt los boven in de veerschotel? Alleen onder zit de veer vast.
Antwoord
@Smit, zie hier.., lastig fototje maar het is een onbelaste vooras met -30 veren, pas als je de fuseekogels zou lossen en de onderste draagarm zo'n 40 mm laat zakken staan ze pas los, en deze veren gebruik ik al bijna 25 jr.!
Antwoord
smit schreef:De bovenkant van de veer is toch vlak en ligt los boven in de veerschotel? Alleen onder zit de veer vast.
Bij een 140 hebben ze in het begin (tot '73 ofzo) zowel boven als onder een versmalling in de achterveer (varkensstaart/pigtail). Boven en onder zittie dan vast met een veerschoteltje. De latere 140's hebben hetzelfde systeem als de 240, dan zou hij inderdaad boven los kunnen komen.
Dat is simpel op te lossen door er bij de onderste bevestiging een schijfje van een dikte naar keuze onder te schroeven, je auto komt dan met dezelfde hoogte omhoog. Je kan ze zelf maken van dik stevig kunststof of kant en klaar van een van de volvoonderdelenboeren.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  waar komt de weerstand vandaan bij een 140 uit 70 Dirk86 19 15.175 9 December 2013, 19:21
Laatste bericht: Dirk86

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)