Zo, er is alweer redelijk wat geklust aan het oranje vehikel:
Tijdens de Winterklaarmaakdag van het 240-260 register: oude tectyl vd bodemplaat verwijderd, 3 x ingesmeerd met Brantho-Korrux (dat zou zelfs op zee 15 jaar roestvrij moeten blijven, we zullen zien

) Toen ook gelijk alle vaste winterzaken gecheckt: accu, kwaliteit remolie en koelvloeistof, etc.
De accu bleek toen al slecht met 11,8 Volt, maar vorige week kreeg deze pas echt moeite met starten. Vrijdagavond na het werk een nieuwe Bosch 60Ah 540A gehaald, en zaterdagochtend kreeg de oude accu het beestje al niet meer gestart. Net op tijd ingekocht dus.
Bij de oude accu zaten de polen precies verkeerd om: + zat strak naast de carrosserie en dat zat me niet lekker. De nieuwe Bosch heeft de polen dus wel op de goede plaats.
Daarvoor bleek de oude massakabel wel te kort. Daarvoor dus een nieuwe +/- 7mm aardedraad gekocht en mijn nieuwe aarde-afsluiter (gekocht de Interclassics/Topmobiel beurs) erop gesoldeerd.
Toch praktisch als je bij sluiting de auto direct spanningsvrij wilt hebben. Mijn Caddy is ooit bijna afgefikt door sluiting in het dashboard (alles is daarin ongezekerd) en een maat kreeg sluiting in zijn volledig gerestaureerde C-Kadett... dus safety first!
Alleen nog een beugel om de accu op zijn plek te houden. Nu maar met een spanband gedaan, want de oude geïmproviseerde beugel v/d vorige eigenaar paste niet op deze accu.
Tijdens het winterklaarmaken kwam ik er ook achter dat mijn verdamper toch wel aan revisie toe is, alsmede de carburateur.
Van Roosmalen heeft hem wel zo goed mogelijk afgesteld, maar er zit nog wat werk in het verschiet. De rubbers schijnen verdroogd te zijn wat afstellen bijna onmogelijk maakt.
M.b.t. de ontsteking (het soms ploffen in de uitlaat): Bobine was dus al eerder doorgemeten door de elektromotorenzaak (Hoegen) en geeft de goede waardes aan.
Verder dus maar weer 4 nieuwe bougies, verdelerkap, rotor, bougie- & bobinekabels geplaatst. Ontsteking staat keurig op tijd, en die speling op de rotoras heb ik gecheckt en dat hoort zo.
Het ploffen is weg, maar hij loopt afwisselend keurig tot iets onregelmatig. Ik wijt het nu dus aan de verdamper.
N.a.v. het lichte olieverbruik: nieuwe nokkenaskeerring geplaatst (een officiële van een motorrevisiezaak, ik heb 'm net iets buiten de slijtsporen), nieuwe kleppendekselpakking, nieuw half maantje, goede slangenklemmen bij carterventilatieslangen.
Toen zag ik later dat mijn carterventilatieslang op het kleppendeksel was gescheurd, dus die ook vervangen, inclusief vlamdover, olievuldop-rubber en peilstokrubber.
Om nou te zeggen dat het echt minder is geworden, nee. Op de snelweg boven de 100 blijft het olieverbruik m.i. te hoog.
Van Lukie heb ik de oude uitlaatlijn gekregen, dus kan ik eindelijk mijn gedeukte voorpijp vervangen.. was het maar zomer
Technisch to do lijstje:
- verdamper revisie;
- voorpijp vervangen;
- accubeugel t.b.v. vastzetten in de accubak;
- carburateur revisie met slijtvaste gasnaald;
- laswerk rondom voorruit/parafaan;
- voorste stab.stang rubbers;
- ...
En aankomende zomer de Caddy slopen en in onderdelen de deur uit.. liefhebbers voor onderdelen: neem gerust contact op!

Alle opbrengsten gaan naar een goed doel: het laswerk aan de parafaan van de 244 haha
edit:
Ooohja, bijna vergeten te zeggen: hij is 7 januari jl. 40 jaar geworden!!! Dus ik heb maar getrakteerd op het werk