Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Zie beschrijving onder het filmpje. En ja de gemiddelde volvo in Nederland heeft een kapotte visco. Overigens draait ook een goede visco wel een beetje mee. Maar die blijft achter ten opzichte van de motor doordat ie ontkoppelt. Draait dus slechts mee op wrijving van het lager. Doordat ie lucht gaat verplaatsen word ie wel geremd en zal dus inderdaad niet zo hard met je motor mee gaan draaien. Tot het moment je motor warm word, dan zet de olie in de visco uit en koppelt ie in.
Berichten: 47
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2012
Dankjewel voor je uitgebreide heldere uitleg! Super!
Maar de vraag blijft..kan ik dat geluid krijgen zonder de visco te slopen?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Mja, stofzuiger in de achterbak zetten? Of je goeie visco ruilen tegen een kapotte, vast wel iemand hier die interesse heeft.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
http://volvolvo.nl/threads/4298-Gare-viscokoppeling
Het werkt iets anders maar komt er wel op neer dat-ie na een minuutje draaien 'ontkoppelt' en pas weer 'aan' gaat als de boel te heet wordt. In bovenstaand topic heb ik alles een tijdje terug uitgezocht.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ah, bimetaaltje. Dacht et in de olie zat die uit ging zetten. Maar zoiezo moet ie stoppen met blazen haha.
Berichten: 47
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2012
En kan het heel veel kwaad wanneer ik er een gare visco in zet? Wordt m'n motor dan nog wel gewoon goed gekoeld?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 May 2013, 17:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 May 2013, 17:40 door Marc1970.)
Kwaad niet, maar ik denk dat het wel merkbaar scheelt in verbruik. Weet ik eigenlijk wel zeker. Een grote fan die 1:1 meedraait met de motor. Hier iemand die uitrekent hoeveel vermogen een Ford pickup fan nodig heeft bij 3000 rpm:
http://www.ford-trucks.com/forums/showpo...stcount=49
De koeling is ook zonder fan al ruim voldoende zodra je beweegt. Hooguit als je lang stilstaat gaat er iets opwarmen.
Ik heb een ouwe Flensburg radio in de 240 die giert zachtjes met het toerental op en neer, is een goedkopere optie als je van turbinegeluid houdt. De isolatieprop onder de pook weghalen levert ook een levendige ruis op van kleppen, tandwielen en V snaren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969