Berichten: 47
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2012
Beste forumers, (op Ã
Ã
n of andere manier werkt mijn enter niet, dus even alles achter elkaar geplakt) Wanneer ik mijn Volvo 244 2.1 van 1979 start en wat gas geef, dan maakt hij een fantastisch 'turbine'geluid. Na een halve minuut is dat niet meer, en hoor je alleen de motor nog, maar niet die geweldige 'turbine'. Ik zou zo graag dat 'turbine'geluid de hele tijd hebben. Is dit mogelijk? Ik heb ook eens in een Mercedes van 1986 gereden en die had dat constant. En hoe komt het dat dit bij de Volvo maar eventjes is? Ik ben benieuwd of jullie een manier weten om dit constant te hebben.

mile: Alvast bedankt!
Berichten: 689
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Wat je hoort is waarschijnlijk de fiscofan (die ventilator onder de zwarte beschermkap midden vooraan in het motorcompartiment), deze hoor je vooral "blazen" bij hogere toerentallen om extra koeling te geven. Het kan zijn dat hij bij jou niet (meer) aanslaat, geen idee hoe deze aangestuurd wordt (relais? zekering? kapot?).
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
De kans is groot dat jouw auto nog een ouderwetse vin heeft (meestal geel van kleur) zonder viscosekoppeling. Die maken een aardig turbinegeluid op toeren maar veel minder als de auto gewoon stationair draait.
Misschien dat jouw auto in het begin op de choke draait en dat dat de verklaring is dat het geluid naderhand veel minder is.
Berichten: 47
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2012
Hmm.. Dat is inderdaad die grote in het midden, voorin. Deze draait permanent. Ik weet niet zeker of ik de ouderwetse heb, want ik heb wel een injectiemotor.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Als de visco koppeling goed werkt dan gaat ie na verloop van tijd minder lawaai maken. De olie in de koppeling komt op temperatuur en de fan koppelt los. Pas als de motor warm word gaat ie weer blazen doordat ie weer inkoppelt. Bij veel volvo's en ook bij je mercedes is de visco kapot en blijft ie blazen. Eigenlijk heb je een zeldzame volvo waarvan de visco niet kapot is ;-). Oplossing voor jouw probleem is dus een kapotte visco monteren, haha.
Berichten: 47
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2012
19 May 2013, 12:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 May 2013, 12:46 door Boterbloem.)
Haha, dan heb ik wat te doen vanmiddag! Maar, bij mij blijft de fan dus ook constant draaien, maar dat duidt dus niet op een kapotte visco? Zoals deze diesel zou ik het willen, maar dat is misschien niet mogelijk?
http://www.youtube.com/watch?v=jamz9-KdWlU
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Als ie goed is moet je em met een gevouwen krant tegen kunnen houden. Als ie kapot is draait ie gewoon door en is je krant kapot.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Beschrijving van et filmpje geeft al aan dat ie een kapotte visco heeft. Vraag is of je het echt wilt, klinkt leuk, maar is het nodig met 120km/h een fan te hebben die met de motor meedraait en een beetje extra benzine verbruikt?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ow die krant werkt dus pas als ie een beetje warm is. Maar ook weer niet zo warm dat ie de fan nodig heeft :-P
Berichten: 47
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2012
Die Vovlo uit het filmpje heeft toch juist geen kapotte Visco? Of, wanneer je 'm zo goed hoort is ie dus stuk? Maar inderdaad, dan lijken alle oude Volvo's een kapotte Visco te hebben. Kan ik deze ook laten blazen zonder stuk te maken? En toch heb ik het idee dat ie wel stuk is, omdat hij wel de hele tijd blaast. Maar niet op die manier zoals in het filmpje, maar gewoon eentonig.