Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
brandstofrelais
Hallo,

Gisteren heb ik nog probleemloos gereden, maar vanmorgen starte mijn volvo 240 beroerd, en de motor stotterde vreselijk.
Ik kon nog wel "rijden", maar het hield niet over.

Volgens de wegenwacht was er een brandstof probleem, hij heeft er eigenlijk niets aan gedaan.
Nu heb ik het brandstoffilter er onder vandaan gehaald, ik kan er nauwelijks door blazen, is dit normaal?
En ik lees op het forum ook veel over het brandstofrelais.
Als het relais defect is kun je dan nog wel starten en rijden? En heeft iemand enig idee waar dat relais zit bij mijn super polar uit 1991?

Alvast enorm bedankt voor je hulp.

Gr Gerard
Antwoord
relais zou het niet zijn,anders kan je niet meer rijden.

Filter hoor je door heen te kunnen blazen.
Waarschijnlijk als je de filter vervangt, dat het probleem over is.
Antwoord
Relais zit binnen bij de passagier onder dashboard. Is ie kapot, start de auto niet.
Antwoord
Hoi 4hier, dank voor je reactie.
Filter vervangen en injectorcleaner toegevoegd aan de benzine, lichte verbetering maar nog niet als voorheen.
Wat ik vreemd vind is, als ik zekering 4 eruit haal (primary fuelpomp, heather en lambasonde) blijft de motor gewoon lopen. Is dit normaal ?

Gr Gerard
Antwoord
Ja, dat is normaal. Zekering 6 is van de hoofdpomp en de lambdasonde, zekering 4 van de tankpomp en de voorverwarming van de lambdasonde. Hij blijft dus nog even lopen totdat de brandstofleiding leeg is als je alleen zekering 4 loshaalt.
Check anders ook even je drukregelaar (tonnetje op de injectorrail). Er zit een vacuümleiding aan die naar je spruitstuk loopt, als daar benzine uit komt of hij ruikt er sterk naar, dan is je regelaar stuk en heb je een slechte brandstofdruk.
Antwoord
Ja, dat is normaal. Zekering 6 is van de hoofdpomp en de lambdasonde, zekering 4 van de tankpomp en de voorverwarming van de lambdasonde. Hij blijft dus nog even lopen totdat de brandstofleiding leeg is als je alleen zekering 4 loshaalt.
Check anders ook even je drukregelaar (tonnetje op de injectorrail). Er zit een vacuümleiding aan die naar je spruitstuk loopt, als daar benzine uit komt of hij ruikt er sterk naar, dan is je regelaar stuk en heb je een slechte brandstofdruk.
Antwoord
Hoi Potvisboer, bedankt voor je reactie, duidelijk verhaal over de zekeringen.
de vacuümleiding heb ik gechecked maar er komt geen benzine uit en het ruikt ook niet naar benzine. Vandaag heb ik ook het gasklephuis gereinigd.
Ik was nog even bij de dealer en daar kreeg ik die tip over het gasklephuis.
Maar ook nu nog geen verbetering helaas.
Heb je nog meer tips misschien?
Gr Gerard
Antwoord
Begin eens in de motorruimte met alle leidingen te volgen, alle bedrading en alle slangen controleren. Dan alle zichtbare en verstopte stekkers controleren, los en vast maken.

Dat van zek. 4 en 6 komt uit Haynes en volgens mij stopt-ie nog niet eens als je beide loshaalt. De hoofdpomp krijgt 12V van de ongezekerde kant vd zek.doos, en is ruim voldoende om de motor aan de praat te houden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi allen,
Sinds een paar dagen heb ik op aanraden van een monteur een flesje injectorcleaner aan de benzine toegevoegd en ik zou haast zeggen dat er enige verbetering zijn tav het stotteren en slecht trekken.
Misschien een hele domme vraag, maar waar is de grote pot voor die links onder de auto zit thv de voorbumper, er lopen een paar vacuúm slangen naartoe?
In ieder geval vast enorm bedankt voor je reactie !!

Gr Gerard
Antwoord
Dat is je koolstoffilter. Daarin worden benzinedampen uit je benzinetank opgeslagen, bij het starten van de auto worden die meegezogen en verbrand. Gewoon een milieumaatregel Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.170 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Brandstofrelais B21ET HansDAF 4 4.574 23 June 2014, 23:29
Laatste bericht: sander69
  [240 1983] CI brandstofrelais schakelt brandstofpomp niet. hoe testen? MartjeB 9 9.093 1 November 2010, 23:05
Laatste bericht: 242-turbo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)