Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kees' Volvo 144
#1
Na lang mee lezen Confusedmile: wil ik me even voorstellen met mijn 144. Ik wil hier mijn sleutelupdates plaatsen en eventuele vragen stellen.

Ik heb eerst in Dafjes gereden, 66 en 46. Daar heb ik er nu nog 2 van, maar de Volvo eist eigenlijk alle tijd op.

De Volvo is sinds 2011 in mijn bezit. En zoals dat gaat met een oldtimer; naar verloop van tijd ga je de auto vanzelf kennen. Hij is best hard maar ik heb inmiddels al wel het voorfront vervangen.
Bij de apk in september kwam ik er achter dat de wielkastranden gelast moesten worden, ik wist niet dat dit zo zwaarwegend was. Omdat ik het toen heel druk had heb ik het laten doen.

De paravan is in het najaar van 2012 gelast. Er zijn heel wat nieuwe stukjes gemaakt en vooral voor iemand die het lassen zelf aangeleerd heeft was het veel werkWink Ik heb de oude sierlijst erin gekit. Als de ruit er weer eens uit moet wil ik wel een nieuwere rand plaatsen...
[Afbeelding: Foto02231.jpg]

Inmiddels heb ik een nieuwe koppakking en kop nodig, die zijn besteld en wil ik het weekend gaan plaatsen. De compressie was: 10,5 - 10,3 - 9,5 - 11. Dat is wel goed toch? Er komt een wat lagere kop (86mm) en een 0,8 pakking op. Verder wil ik het origineel laten omdat het vaak toch het beste werkt, en ik de rest van het geld in de restauratie van mijn DAF 66 wil stoppen.

Ik heb zomaar wat foto's gepakt uit de collectie, krijgen jullie een beeld. Momenteel rij ik met de donkere velgen, vind het wel stoerSmile[ATTACH=CONFIG]431[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]432[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]433[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
           
Antwoord
#2
dat laatste fototje met die stalen zwarte velgen is wel een leuke ja. Rijdt al beter zo zeker?
Antwoord
#3
Ja, en dit zijn echt rare banden. Ze zijn heel hoog en gonzen vooral bij 50 km per uur nogal.
Ik ga nu op jonge velgen rijden, dus de velgen die ik van jou gekocht heb mogen weer weg... Sinds ik deze winterbanden heb wil ik eigenlijk niet meer op 165 gaan 'zeilen'.

Er komen 15 inch velgen onder, ET25, 6 J. Met 195/65/15 banden. Ik wil ze wat donkerder grijs antraciet spuiten, en nog iets leuks bedenken met een chrome detail. Maar dat is nog lastiger als gedacht.
Ik zal nog wel wat foto's plaatsen!
Antwoord
#4
[ATTACH=CONFIG]434[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]435[/ATTACH]


De eerste foto kwam ik ook nog tegen. Voor het beeld op de foto heb ik maar heel weinig weg hoeven te slijpen, het was dus echt heel verrotWink

De lampen op de tweede foto heb ik er even met een ijzerdraadje onder gehangen om te kijken hoe het staat. Wat vinden jullie ervan? Ze komen wel hoger te hangen en met beschermkapjes van Hella voor beschadigen.


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#5
Ok ik dacht op het fototje al die 15",25ET velgen te zien, met die ronde gaatjes.
Ik heb die nu in ieder geval ook op de 242, hoogglans zwart, nu door de pekel antraciet Tongue. Als chrome accent heb ik van die sierranden gekocht.
Antwoord
#6
Serieus aangepakt zeg! Ik vind de lampen eronder stoer staan! Succes ermee.
Antwoord
#7
Leuk hok! Hoe heb je de delen van de paravan die je erin gelast hebt aan de binnenkant beschermd tegen roest? Het is mij opgevallen dat die volvo's met name van binnenuit rotten, en volgens mij kom je er daaronder nauwelijks bij met een spuitbus. Gewoon volgespoten met ML?
Antwoord
#8
He Arno,

Goeie opmerking, ik heb er eigenlijk wel wat tegen aan gespoten, maar je kunt er amper bij... Groot probleem bij de 140 is eigenlijk altijd de stalen clips waar de sierlijst mee vast zat. Maar zal nog eens proberen om er wat ML tegen aan te krijgen, dat kan een hoop ellende besparen.
Antwoord
#9
Mooi moment vandaag, er is een gereviseerde cilinderkop binnen gekomen!

Ik rij met een enkele Stromberg, A nokkenas en 123 ontsteking.

Omdat ik wat meer compressie wil om wat meer rendement te behalen heb ik een kop van 86 hoog gekocht met een 0,8 mm koppakking. Ben heel benieuwd hoe dat rijdtSmile

Nu vraag ik me af, wanneer moet ik de kop natrekken? Als hij een keer warm geworden is of na 1000 km?
[ATTACH=CONFIG]461[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#10
Ik trek de kop aan het eind van de week maar even na, dan heeft hij weer ongeveer 400 km gereden. Even los en dan maar op 9,5 aantrekken?

Hij rijdt wel beter nu met meer compressie! Dus het is een aanrader voor anderen met een B20A. Zou ik de gasafstelling opnieuw moeten laten doen denken jullie? Ik snap die afstelling nog niet zo..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.519 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.203 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.268 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: