Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
16 September 2012, 19:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 September 2012, 20:05 door Tank245.)
Volvo 142 B23 schreef:Ow en k-jet kan wel op gas. Maar tis wat specialistischer en daar durven de meeste gasboeren gewoon niks mee. Optie is om je k-jet eraf te slopen en er een carb op te schroeven. Das vrij simpel te doen. Moeilijker maar wellicht leuker, b230f erin lepelen met bijbehoren elektronische injectie en dan gas erop.
Nou, ik ben bij een aantal gasboeren geweest, en die zeiden o.a. ook dat het wel kon, maar de kans is groot op een backfire wat een klep kan kosten.
Waar vindt ik een B230F met alles erop en eraan?
Ben al een paar keer ergens geweest en gevraagd of alles compleet was, als ik dan daarvoor 100km heen had gereden, kwam ik erachter dat de kabelboom er niet bij zat en de ECU niet en bijv. startmotor niet...
Vandaar mijn schuwte.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
16 September 2012, 20:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 September 2012, 20:41 door Marc1970.)
Een complete 240 met B230F is de meest volledige oplossing. Als je bij slopers gaat shoppen missen er altijd onderdelen, groot of klein, al is een missende startmotor niet zo'n punt. Vandaar mijn suggestie om een B230A te nemen, veel minder onderdelen nodig.
Ja, een ontsteking, daarvan eindigen meestal ook 1 of meer onderdelen in de pers.
Een backfire maakt eerder een bocht in de luchtweger van je K jet, dat is een duur onderdeel. Daar zijn wel overdrukkleppen en andere oplossingen voor gevonden. Ik heb hooguit in het begin een backfire gehad toen mijn 240 rommelig startte (B230F, blies een slang los), als je een goeie motor hebt die netjes aanslaat komen backfires nooit voor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
16 September 2012, 21:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 September 2012, 21:19 door skidje.)
Volvo 142 B23 schreef:Nope, de b200/230k modellen zijn carburateurmotoren. De b19/21/23e modellen zijn k-jet. Dan zijn er nog USA modellen met b19?/21/23f die zijn ook k-jet maar met als toevoeging een lambdaregelingetje.
Heb vorige week een Amerikaanse B23F gezien met vlgs mij nagenoeg identiek spul als de B230F heeft. Zeker geen K-jet.
Snap nog altijd niet dat gedoe omtrent K-jet. Rij al 3-4 jaar korte afstanden met een B230E. Niet echt veel onderhoud gegeven. Nooit op bezine. Altijd op LPG direct aanslaan.
Ik wil ermee zeggen dat ook zelfs met beperkt onderhoud het zaakje vrijgehouden kan worden van backfires.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
Okà dan laat ik ondertussen het 2.3 Blok reviceren voor de zekerheid, de setup kan ik t.z.t. nog bekijken er past toch ook zomaar een Carb. op zonder enige moeite op een injectieblok of kan dit niet?
Ja sorry voor deze maffe vragen, maar heb er echt geen kaas van gegeten.
Ik heb alleen nog maar in ouderwetse carburatie auto's gereden, die je met een schroevendraaier en een tang kunt repareren.
Dank voor jullie berichten en jullie geduld!
Zoals ik hier de reacties lees, kan ik dus ondertussen gewoon gas op mijn B21E-blok laten bouwen en door de inbouwer een overdruk klep plaatsen voor of tussen de luchtweger in om te voorkomen dat deze kromslaat door een backfire?
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Tank245 schreef:Zoals ik hier de reacties lees, kan ik dus ondertussen gewoon gas op mijn B21E-blok laten bouwen en door de inbouwer een overdruk klep plaatsen voor of tussen de luchtweger in om te voorkomen dat deze kromslaat door een backfire?
Voor de zekerheid zou je nog het systeem kunnen kiezen waarbij hij op benzine start en daarna automatisch overschakelt op LPG. Bij het starten is het risico op een backfire het grootst. Mijn (ex) 244 heeft zo'n systeem. Type/merk = Emmegas
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
asterix schreef:Ik ga voor je kijken of ik er nog bij kan, heb zowiezo nog 2 sloop B230F motoren van 940's met die 531 kop erop. Die liggen nog niet in de bak.
Heb nog 2 531 turbo koppen liggen. Dus daar is op dit moment geen behoefte voor. Als je een stel plaatjes heb verzameld moet je maar een keertje een PB sturen.
Gegroet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
Hallo,
Even een plaatje bij het praatje:
Dit is het blok dat ik gekregen heb, er zat verder niets bij vandaar.
Via-via gekregen, dus zal vast wat aan missen (o.a. startmotor, maar die krijg ik nog, mocht die van de B21E niet passen).
Kan ik hier wat mee, qua gas op injectie of kan ik er simpelweg ook een carb op zetten?
Of moet ik het maar weer terugdoen?
Dank voor reacties.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
18 September 2012, 15:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 September 2012, 15:52 door Marc1970.)
Als injectieblok heb je er zo niks aan.
Maar, deze motorblokken zijn net Lego, als je een compleet carburateurspruitstuk gevonden hebt kan dat er zo op (je maakt dan een iets lage compressie B230A). Je B21 startmotor (net als alle redblock startmotoren van 1963 t/m 1997) past erop, je uitlaat, bak, vliegwiel, motorsteunen etc past er op aan achter etc.
Je B21E verdeler past er ook in, maar dat zal niet altijd optimaal lopen. Carb blokken hebben een mechanische benz pomp op het blok, hier voor moet je de hulpas uit het blok halen en een carb as (met benz pomp aandrijfnok) erin douwen.
Maar ik vermoed dat de in-tankpomp van een injectiemotor ook aardig benzine levert, op de juiste druk ook nog.
Lijkt het maar zo of zitten er drie groene en 1 gele injector in?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
Dank voor alle reacties!
Ik schuif het even op de lange baan, de Volvo rijdt prima zo op de 2.1 Injectie-motor.
In verband met ziekte kan ik niet meer sleutelen, mijn baan gaat voor de hobby.
Heb nog wel even de moeite genomen om mijn antieke caravannetje naar een andere stalling te brengen:
![[Afbeelding: 1_zps4f815620.jpg]](http://i693.photobucket.com/albums/vv296/joewserneem/Volvo%20245%20GL%201981/1_zps4f815620.jpg)
Eerst had ik een auto kleiner dan mijn caravan, maar nu is het eerder andersom!
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
Lang niet meer van me laten horen, maar wilde ff laten weten dat de B21E weer perfect loopt.
Binnenkort wordt de distributieriem vervangen en een grote beurt uitgevoerd.
Ga dus ook geen B23 inbouwen, want wat goed is moet je niet gaan veranderen.
Dus het B23-blok is te koop.
Fijne feestdagen en goed uiteinde gewenst!