Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
van 230 blok naar 200 blok jetronic
Hallo

Gisteren heb ik mijn motor B230 F uit Volvo station 230 1989 vervangen door een B200F van 1992.
Van te voren gekeken of de jetronic van de 200 F ook op de 230 F draaide om deze eventueel te vervangen. Deed het ook prima in 230 "omgeving".
De 200 F zit er nu in. Maar de jetronic doet niets meer.
Ik kan niets uitlezen en geen simulatietest uitvoeren.
Het lampje van het diagnosepunt brandt wel als ik er op druk, maar verder niets.
De jetronic van de 200F er in gedaan.
Zelfde resultaat, doet niets.
De bougies vonken niet.

Kan het zijn dat het jetronic SYSTEEM niets meer doet omdat:
- ik de verstuivers van de 200 in de 230 gedaan omdat die er beter uitzagen, (nummer op de verstuivers zijn wel anders).
- ik mogelijk de aardekabel vanaf de accu fout (?) heb aangesloten > aan een bout op de motor. Volgens electr. schema moet
die op de startmotor maar daar zat die volgens mij niet en past daar ook niet ergens op.
- er een specifieke jetronic hhoofdzekering doorgebrand is. Zo ja waar zit die?

Op het 230 blok zitten twee connectors op dezelfde plek als bij de 200 daar heb ik de stekkers op gedaan.
Op de 200 zit helemaal rechts een extra connector op het blok moet daar een van de eerder genoemde twee op?

Hellup zit al een dag te zoeken hoe de auto levend te krijgen.
Antwoord
De verstuivers maakt niet uit, zijn dezelfde gele ondanks andere nummers.

Er hoort een (blauwe) massakabel tegen het blok, niet op de startmotor (die gaat via het blok). Dat had de B230F ook als het goed is.

De jetronic zekering zit (zweeft) bij de bobine in de buurt.

Ik weet niet of de motorkabelboom exact hetzelfde is, maar de stekkers kan je bijna zeker weten gewoon 1:1 overprikken.

Is de vliegwielsensor aangesloten? Er moet eerst een vonk zijn, anders geen brandstof.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor de reactie

- Zwevende zekering werkt. Is er nog een andere "jetronic" zelkering.
- Blauwe kabel zit goed op het blok
- vliegwielsensor aangesloten

Kabels heb ik een paar keer nagelopen, die zitten goed.
Met reserve onderdelen gecheckt door te wisselen: bobine, rotor, jetronic kastjes, eindtrap e.d. maar niets helpt.
Vreemd blijft dat de jetronic niets meer uitleest en geen zelftest meer doet. Wat is de oorzaak daarvan
Kan een verkeerd aangesloten kabel in het jetronic circuit überhaupt veroorzaken dat het systeem niet werkt?
Antwoord
ALs de LH zekering goed is en het lichtje vd diagnose unit brandt, krijgen de ECU's in elk geval stroom. Zet de sleutel op contact. Meet bij pin 30 van het LH (brandstof) relais wat boven de ECU's hangt, daar moet 12V op staan. Hetzelfde voor pin 15 van de bobine.
Antwoord
Vreemd, op bobine 15 maar ook op de andere bobine aansluiting staat 12 volt.
Ik begrijp ff niet wat je met 30 van brandstofrelais bedoelt. Het witte blok bij de kastjes onder de bijrijders zitplaats? Of het relais op het schutboard onder de motorkap? Of op de jetronickat zelf
Antwoord
Ik ga er ff vanuit dat je aansluiting 30 op het witte blokje onder voetruimte bijrijder boven de ecu's bedoelt.
Daar staat geen stroom op bij motor op contact. Blokje vervangen?
De stroom op de bobine, zoals gemeld op 15 maar ook op 1 mag neem ik aan niet?
Het is al laat. Morgen weer een dag. Bedankt tot zover.
Antwoord
Relais bij de bijrijder ja.

12V weerskanten is onmogelijk, de 1 kant gaat naar massa via de pulsversterker en de ontstekings ECU. Op pin 1 zitten twee roodwitte draden? 1 gaat naar de pulsversterkers bij de linker koplamp, de ander naar de toerenteller via een stekker. Ws. komt de 12V vanaf deze stekker, een 9 polige stekker ergens. Zou dat 1 van je grijze connectors kunnen zijn die je aan de verkeerde stekker hebt gestoken?
Antwoord
Controleer zekering 6 en de rest (ronddraaien, aandrukken etc), en ook die bij de bobine. 12V gaat bijna rechtstreeks naar pin 30, daar kan het witte relais niks aan doen. De 9 polige stekker zit onder het handschoenkastje, bij het witte relais.

Deze aansluitingen heb je niet losgehad bij de motorwissel neem ik aan, alleen de grijze connectors. Goeie puzzel tot nu toe. Ontsteking is de hoofdvoorwaarde om de B230F aan de gang te krijgen, hou die in de gaten.
Antwoord
Draden bobine zitten goed. Met negenpolige aansluiting bedoel je neem ik aan de aansluiting voor regeleenheid brandstof. Zekeringen had ik al op door jou beschreven manier getest. Zal straks kijken of op bobineaansluiting 1 toch geen stroom zit. Voor de duidelijkheid: een draad gaat naar eindtrap. Waar komt de andere rood witte draad precies uit? Een toerenteller heb ik namelijk niet.
Verder, bedoel je met de grijze stekkers (bij mij zwart) die op het blok voor pingelgever en temperatuurgever?
Antwoord
Er staat toch echt ook stroom op de roodwitte draad op 1 vande bobine.
Ik zie geen beschadigde ofkortgesloten draden.
Verder, de stroom staat op de 1 van de bobine niet op de rood witte draad. Ik heb twee andere bobines aangesloten en ook daar brand er bij losgekoppelde rood witte draad licht als ik een lampje aansluit op aansluiting 1 en aarde. Dus dat (b)lijkt toch normaal te zijn. Op de rood witte steker bij instrumentenpaneel zit niets aangesloten.
Tja wat nu. Ik blijf maar niet begrijpen waarom de testmodus en foutencode opties niets doen. Alsof er ergens een aansluiting dit stil legt of een zekerning niet werkt. Voor zover ik die zie heb ik ze allemaal doorgemeten.

Klopt het overigens dat bij de auto op contact zetten je de brandstofpomp ff moet horen druk opbouwen?
Overigens mijn auto heeft ook lpg.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Information Kabelboom jetronic b230f Lubse 9 5.130 6 April 2021, 21:55
Laatste bericht: Lubse
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 3.301 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 3.731 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Achterlichten 240 sedan 5-blok vs 6-blok Brickstyler 4 3.815 28 August 2015, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Draden trekken van dashboard naar motor(ruimte) Erik-240 4 4.086 5 December 2014, 21:10
Laatste bericht: Erik-240
  Van 7 polig naar 13 polig melding display. mahein 7 7.165 29 September 2014, 21:51
Laatste bericht: Dopski
  Jetronic kastjes uitwisselbaar? Rin 8 7.301 10 June 2014, 22:50
Laatste bericht: Rin
  van b20f naar b230f: ook benzinetank wisselen? markfranken 14 7.277 21 April 2013, 14:03
Laatste bericht: markfranken
  Spanning naar Bobine job245 3 3.574 4 February 2013, 22:11
Laatste bericht: job245
  Van B230F naar B200F ontsteking Rin 28 19.896 5 October 2012, 09:59
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)