Topics: 82
Precies, dat asje is makkelijk te verzetten. ALs je hem omhoog haalt zal je merken dat-ie iets verdraait tijdens het optillen, dat doet-ie ook weer als je hem in de nieuwe stand laat zakken. De vertanding loopt schuin, dit is hem:
http://www.cvi-automotive.se/en/articles...-b18b20b30 . Zodoende moet je het asje iets verdraaid laten zakken zodat-ie goed uitkomt.
Het ondereind van het asje is de aandrijving vd oliepomp, kan zijn dat-ie net niet in z'n bijpassende gleuf valt. Dat kan je met iets draaien aan de krukas weer oplossen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 288
Marc1970 schreef:Precies, dat asje is makkelijk te verzetten. ALs je hem omhoog haalt zal je merken dat-ie iets verdraait tijdens het optillen, dat doet-ie ook weer als je hem in de nieuwe stand laat zakken. De vertanding loopt schuin, dit is hem: http://www.cvi-automotive.se/en/articles...-b18b20b30 . Zodoende moet je het asje iets verdraaid laten zakken zodat-ie goed uitkomt.
Het ondereind van het asje is de aandrijving vd oliepomp, kan zijn dat-ie net niet in z'n bijpassende gleuf valt. Dat kan je met iets draaien aan de krukas weer oplossen.
Way, 182 euro dat asje, goed dat ik er nog een paar heb liggen!
zo heb ik het idd ook wel ens gedaan als de vacuum vervroegert klem kwam te zitten..
Topics: 125
Jambon schreef:Asje psat maar op 1 manier , althans in een B 18/20, het heeft namelijk een exentrik vormpje middels de 2 nokjes, die zitten uit het midden..
Ja maar het wormwiel eronder bij een b20 kan verzet worden. Ik kon niet op 20 graden komen omdat het huis tegen het blok draaide. Een tandje antiklokwise gezet en gefixt.
Oeps ik had een paar berichten verder moeten lezen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 65
19 September 2014, 22:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 September 2014, 22:30 door Rin.)
Bedankt duidelijk.
Ik dacht dat ik de hulpas in de motor (langsrichting) voor bezine- oliepomp en rotor anders moest zetten.
Het asje onder de rotor is een simpeler verhaal.
In mijn 240 zit zo'n zelfde asje

Maar zal wel andere maten hebben.
Morgen zet ik eerst de eerste cilinder in bdp en check onder het kleppendeksel of ie dan ook echt op inlaat staat en niet uitlaat. Zo deze op uitlaat staat dan neem ik aan dat de rotor 180 graden verkeerd staat wanneer deze naar de zesde cilinder wijst. Of redeneer ik nu fout?
Verder check ik als ik rotor en cilinder in bdp heb of dit overeen komt met 0 op de krukaspoelie. Zo niet kijk ik of die zo is te plaatsen (twee andere mogelijkheden van plaatsen) dat ik de 0 tegenover het merkteken krijg. Zo ja dan moet alles correct staan. Zo niet dan kom ik misschien bij dat gekke aangebrachte merkteken uit. Maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.
P. s. De bougieskabels heb ik natuurlijk al tig keer gecheckt op goede volgorde
Topics: 82
Ik denk niet dat de poelie er op andere manieren op kan, anders zou het nl. geen zin hebben er een merkteken op te zetten. Jazeker, 240 heeft hetzelfde asje maar deze drijft hier alleen de oliepomp aan.
Cil 1. op BDP van de compressieslag, dan het asje goed erin zetten, dan de verdeler erop, en de rotor wijst naar bougiekabel 1. Zoniet de bougiekabels omzetten op de verdelerkap. En dan starten en afstellen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
22 September 2014, 00:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 September 2014, 00:58 door Rin.)
Dag
Hij loopt!
Het asje van de rotor stond verkeerd. Maar verder ook de poelie. Deze stond vreemd gemerkt (waarschijnlijk op zelf gemarkeerd bdp) omdat de poelie (ook) verkeerd was aangebracht.
Heb krukas in bdp inlaat gezet, poelie op de juiste manier (op 0) op de as gemonteerd. Asje van de verdeler volgens afbeelding aangebracht. En met lampje de rotor op 10 vooronsteking gezet. Starten en hij liep meteen. Bij eerdere pogingen van afstellen heeft de ontsteking volledig verkeerd gestaan.
Vervolgens heb ik een electrische ontstekingsblokje aangebracht. Is zeer nauwkeurig af te stellen met een lampje en blijkt bij controle met stroboscoop exact op de juiste plek. Op de rotoras zit in het geheel geen druk meer van het fiberblokje van de contactpuntjes. En begrijp ik nu dat zelfs mèt speling op de rotoras, electrische ontsteking nauwkeuriger werkt. Ik plaats nu ook een 12 volts bobine (dus zonder weerstand) aangezien de electrische ontsteking hier mee overweg kan.
Ik ben benieuwd of er met de combinatie automaatachteras en vierbak die ik nu gecreëerd heb valt te schakelen. Maar laat dat nog weten.
Bedankt weer voor het meedenken!
Topics: 125
Rin schreef:.........ik een electrische ontstekingsblokje aangebracht. Is zeer nauwkeurig af te stellen met een lampje en blijkt bij controle met stroboscoop exact op de juiste plek.....
Wat voor blokje is dit en heb je een link met prijsinfo?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
22 September 2014, 21:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2014, 21:40 door Rin.)
Dag
Het is een Accuspark vind je op Marktplaats past zo op de plaats van de contactpuntjes en condensator kan weg.
Aan plus 12 v, (komend van contactslot) naar ballastweerstand prik je de rode draad van de accuplus, of direct op 12 volt bij 12 volt bobine (zonder ballastweestand). Zwarte draad op 0 van bobine.
Afstellen met lampje. Let op: langzaam draaien met rotor, lampje gaat maar heel even van aan naar uit. Als je snel draait zie je dit niet eens.
Firma zit in Venray. Kostte vorig jaar 45 euro incl. verzenden. Je hebt twee verschillende opzet stukjes voor op de rotor, ÃÃn voor rotor (dik) met trigger (inspuitmotor) en een voor rotor (normaal) versie zonder trigger (carburateurmotor). Eenmaal geïnstalleerd heb je er geen omkijken meer naar. Dus geen slijtende inbrandende puntjes meer en geen dwell angle problemen maar wel een mooie sterke vonk!
Grt.
Topics: 288
Rin schreef:Dag
Het is een Accuspark vind je op Marktplaats past zo op de plaats van de contactpuntjes en condensator kan weg.
Aan plus 12 v, (komend van contactslot) naar ballastweerstand prik je de rode draad van de accuplus, of direct op 12 volt bij 12 volt bobine (zonder ballastweestand)
Afstellen met lampje. Let op: langzaam draaien met rotor, deze gaat maar heel even van aan naar uit. als je snel draait zie je dit niet eens.
Firma zit in Venray. Kostte vorig jaar 45 euro incl. verzenden. Je hebt twee verschillende opzet stukjes voor op de rotor, ÃÃn voor rotor met trigger (inspuitmotor) en een voor versie zonder trigger (carburateurmotor). Eenmaal geïnstalleerd heb je er geen omkijken meer naar. dus geen slijtende puntjes en dwell angle problemen maar wel een mooie sterke vonk!
Grt.
..ideale upgrade..
30 September 2014, 00:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 September 2014, 00:45 door Rin.)
Na nog wat problemen met de temp. voeler 1970 die al snel naar koken wees, heb ik ontdekt dat deze niet samenging met de meter van 1974 op mijn dashboard.
De motor loopt. De automaat achteras lijkt in combinatie met schakelbak hoger in de toeren te draaien. Ik had gehoopt op een lagere overbrenging.
Volgens HAYNES is de overbrenging van een automaat achteras 3.31: 1 en van een schakel 3.54 :1 Begrijp ik het dan verkeerd om als ik denk dat de toeren nu lager liggen?