17 September 2014, 22:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 September 2014, 23:35 door Rin.)
Dag
Bij het uitwisselen van de motor van mijn 164 loop ik tegen een zeer vreemd probleem aan:
wanneer ik de motor in BDP (0) zet wijst de rotor naar de eerste cilinder (haaks op het blok wijzend naar de motor).
De voorste (eerste cilinder) staat dan in de bovenste stand (te voelen met een schroevendraaier) Dan staat alles goed zou je zeggen.
Laat ik de motor lopen dan loopt hij slecht en met de stroboscoop wijst deze dan op een punt op 1/6e afstand links van de 0 markering op de poelie die wel overeenkomt met de markering op het motorhuis.
De vorige eigenaar heeft op die plek een witte streep gezet. Zie foto's van de poelie en rotorgat waarbij te zien is wat de stand is in het rotorgat wanneer de witte markering overeenkomt met de de markering op 't huis. De rotor wijst dan overigens naar cilinder 6
De motor komt uit een mosterdgele Volvo carb. 164 van 1971 kenteken DL-83-51 Kent iemand deze motor?
Wanneer ik de motor weer draai totdat de poelie op 0 staat, staat ook de eerste cilinder op BDP en wijst de rotor naar de eerste cilinder(kabel).
Maar nogmaals, als ik de motor laat lopen wijst de stroboscoop naar het witte streepje dat is aangebracht en dat komt dan overeen met de markering op 't blok.
Mijn vraag; komt de eerste cilinder bij 360 graden draaien twee keer met de eerste cilinder in BDP en staat de rotor nu verkeert? Moet ik die 180 graden draaien en staat de eerste cilinder mogelijk dan eerst met het juiste BDP corresponderend?
En, ik heb het toch goed dat de eerste cilinder voor bij de waterpomp zit?
Weet even geen raad?
Bij het uitwisselen van de motor van mijn 164 loop ik tegen een zeer vreemd probleem aan:
wanneer ik de motor in BDP (0) zet wijst de rotor naar de eerste cilinder (haaks op het blok wijzend naar de motor).
De voorste (eerste cilinder) staat dan in de bovenste stand (te voelen met een schroevendraaier) Dan staat alles goed zou je zeggen.
Laat ik de motor lopen dan loopt hij slecht en met de stroboscoop wijst deze dan op een punt op 1/6e afstand links van de 0 markering op de poelie die wel overeenkomt met de markering op het motorhuis.
De vorige eigenaar heeft op die plek een witte streep gezet. Zie foto's van de poelie en rotorgat waarbij te zien is wat de stand is in het rotorgat wanneer de witte markering overeenkomt met de de markering op 't huis. De rotor wijst dan overigens naar cilinder 6
De motor komt uit een mosterdgele Volvo carb. 164 van 1971 kenteken DL-83-51 Kent iemand deze motor?
Wanneer ik de motor weer draai totdat de poelie op 0 staat, staat ook de eerste cilinder op BDP en wijst de rotor naar de eerste cilinder(kabel).
Maar nogmaals, als ik de motor laat lopen wijst de stroboscoop naar het witte streepje dat is aangebracht en dat komt dan overeen met de markering op 't blok.
Mijn vraag; komt de eerste cilinder bij 360 graden draaien twee keer met de eerste cilinder in BDP en staat de rotor nu verkeert? Moet ik die 180 graden draaien en staat de eerste cilinder mogelijk dan eerst met het juiste BDP corresponderend?
En, ik heb het toch goed dat de eerste cilinder voor bij de waterpomp zit?
Weet even geen raad?