Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krukas Timing rotor
Dag

Bij het uitwisselen van de motor van mijn 164 loop ik tegen een zeer vreemd probleem aan:
wanneer ik de motor in BDP (0) zet wijst de rotor naar de eerste cilinder (haaks op het blok wijzend naar de motor).
De voorste (eerste cilinder) staat dan in de bovenste stand (te voelen met een schroevendraaier) Dan staat alles goed zou je zeggen.
Laat ik de motor lopen dan loopt hij slecht en met de stroboscoop wijst deze dan op een punt op 1/6e afstand links van de 0 markering op de poelie die wel overeenkomt met de markering op het motorhuis.
De vorige eigenaar heeft op die plek een witte streep gezet. Zie foto's van de poelie en rotorgat waarbij te zien is wat de stand is in het rotorgat wanneer de witte markering overeenkomt met de de markering op 't huis. De rotor wijst dan overigens naar cilinder 6
De motor komt uit een mosterdgele Volvo carb. 164 van 1971 kenteken DL-83-51 Kent iemand deze motor?

Wanneer ik de motor weer draai totdat de poelie op 0 staat, staat ook de eerste cilinder op BDP en wijst de rotor naar de eerste cilinder(kabel).
Maar nogmaals, als ik de motor laat lopen wijst de stroboscoop naar het witte streepje dat is aangebracht en dat komt dan overeen met de markering op 't blok.
Mijn vraag; komt de eerste cilinder bij 360 graden draaien twee keer met de eerste cilinder in BDP en staat de rotor nu verkeert? Moet ik die 180 graden draaien en staat de eerste cilinder mogelijk dan eerst met het juiste BDP corresponderend?
En, ik heb het toch goed dat de eerste cilinder voor bij de waterpomp zit?
Weet even geen raad?
Antwoord
Rin schreef:Dag
Mijn vraag;
1. komt de eerste cilinder bij 360 graden draaien twee keer met de eerste cilinder in BDP en staat de rotor nu verkeert? Moet ik die 180 graden draaien en staat de eerste cilinder mogelijk dan eerst met het juiste BDP corresponderend?
2. En, ik heb het toch goed dat de eerste cilinder voor bij de waterpomp zit?
Weet even geen raad?
1. Ja, 1x voor een inlaat slag en eenkeer voor een uitlaatslag. Lijkt me ook dat de ontsteking 180graden verkeerd staat.
2. ja.
Antwoord
Lijkt alsof het aandrijfasje van je ontsteking verkeerd erin zit die staat nl zoals het hoort(hoek van 45 graad bij bdp 1e cilinder) maar dan hoort je krukas op 0 graden te staan.
Als de motor loopt moet hij op de poelie 10 graad voorontsteking hebben ongeveer(exact moet je ff opzoeken)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Okà ga ik dat proberen en hoop dat daardoor de motor niet ontploft Wink
Wel vreemd want ik zou verwachten dat het merkteken dat erop is aangebracht in deze situatie precies 180 graden weg zou moeten staan van de eigenlijke 0 op de poelie.
Antwoord
Rin schreef:Okà ga ik dat proberen en hoop dat daardoor de motor niet ontploft Wink
Wel vreemd want ik zou verwachten dat het merkteken dat erop is aangebracht in deze situatie precies 180 graden weg zou moeten staan van de eigenlijke 0 op de poelie.

Asje psat maar op 1 manier , althans in een B 18/20, het heeft namelijk een exentrik vormpje middels de 2 nokjes, die zitten uit het midden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Negeer alle markering die voorgaande monteurs, hobbyisten en kleuters in de afgelopen 40 jaar op je blok hebben gezet. Het asje vd verdeler past op 1 manier op de as in het blok, maar de as in het blok past op heel veel manieren op de nokkenas. Gegarandeerd dat dat al een keer verplaatst/vervangen/verkeerd geplaatst is geweest.

Het asje in het blok heeft een voorgeschreven stand, die kan ik van de B30 niet vinden. Maar als-ie goed staat, komt de verdeler goed in het blok te staan zodat de vacuumtoeters en andere zaken op en aan de verdeler niet klem komen als de timing afgesteld wordt.

Als je met de rotor naar 1 etc een lopende motor hebt, ben je eigenlijk bijna klaar. Los de klembout vd verdeler iets en verdraai deze langzaam terwijl de motor loopt. Je hoort nu aan het toerental, ploffen in de uitlaat etc of de timing beter wordt. Zo doe ik het tenminste.
Hoe fout de timing ook staat, je motor kan niet ontploffen, ik heb echt al de gekste afstellingsfouten gemaakt en nog geen blok uit elkaar zien vliegen.

Nou da's ook toevallig, de as in het blok hoort precies zoals in de B20 te staan, zie ik het 'C3 series' handboek, en wel zoals hier op dit plaatje: http://sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dag
Ja ik zie dat de rotor er maar op een manier op kan.
Als ik de rotor die er dus maar op een manier in kan naar cilinder 1 laat wijzen. Noem dit even: check 1
en combineer met eerste cilinder bovenin: check 2
en poelie op 10 voorontsteking (volgens boekje): check 3
hetgeen alle drie zo te combineren is,
dan loopt de motor met moeite, niet zonder plofjes e.d. Bij gas geven slaat de motor dan af.
Het witte aangebrachte merkteken combineert dan wel precies met teken op motorhuis (met stroboscoop erop)
Met draaien van de rotor krijg ik de stroboscoop niet in lijn met: 10 voorontsteking op poelie en teken op motorhuis.
Dat gaat niet. Dan stoot hij zoals Marc zegt tegen vacuumpot, bouten of condensator en slaat ij een kleinere draaiing al af.

De poelie kan in drie standen op de driehoekige as, mogelijk klopt daar iets niet.
Ik probeer nu eerst of bij anders plaatsen van de poelie op de as ,
ik nog een juiste combinatie poelie- rotor- cilinder in bdp kan krijgen.

Misschien is de stand zoals bovenaan door mij beschreven zo, dat:
- de eerste cilinder (zoals Dopski opmerkt) in uitlaatslagpositie staat
- de poelie er verkeerd op zit.
- de rotor kan er maar op een manier in (maar misschien kan die ook inwendig fout zitten?)

Echter ik vrees dat Marc gelijk heeft en de rotoras in het blok er fout in zit. Weet nog ff niet wat ik daar allemaal voor moet doen Wink

Vreemd is dat toen ik de motor begin dit jaar uit de auto heb gehaald mooi liep. De rotor ben ik toen om die reden niet aan geweest en precies zoals uitgebouwd laten zitten. Heb toen overigens niet met stroboscoop gecheckt of de motor op 10 voorontsteking stond of op dat aangebrachte merkteken.

Sleutelen is leuk als uiteindelijk de zes cilindertjes in evenwicht mooi 'in line' klinken.
Gelijk mooie muziek Wink
Maar zover ben ik vrees ik nog niet.
Antwoord
Dag
Ja ik zie dat de rotor er maar op een manier op kan.
Als ik de rotor die er dus maar op een manier in kan naar cilinder 1 laat wijzen. Noem dit even: check 1
en combineer met eerste cilinder bovenin: check 2
en poelie op 10 voorontsteking (volgens boekje): check 3
hetgeen alle drie zo te combineren is.
Echter dan loopt de motor met moeite, niet zonder plofjes e.d. af te stellen.
Het witte aangebrachte merkteken combineert dan precies met teken op motorhuis (met stroboscoop erop)
Met draaien rotor krijg ik de stroboscoop niet in lijn met: 10 voorontsteking op poelie en teken op motorhuis.
Dat gaat niet. Dan stoot hij zoals Marc zegt tegen vacuumpot, bouten of condensator en slaat ij een kleinere draaiing al af.

De poelie kan in drie standen op de driehoekige as, mogelijk klopt daar iets niet.
Ik probeer nu eerst of bij anders plaatsen van de poelie, ik nog een combinatie poelie- rotor- cilinder in bdp kan krijgen
Misschien is de stand zoals die nu is zoals bovenaan door mij beschreven zo dat:
- de eerste cilinder (zoals Dopski opmerkt) in uitlaatslagpositie staat
- en de poelie er verkeerd op zit.
De rotor kan er maar op een manier in (maar misschien kan die ook inwendig fout zitten?)
Echter ik vrees dat Marc gelijk heeft en de rotoras er fout in zit. Weet nog ff niet wat ik daar allemaal voor moet doen Wink

Vreemd is dat toen ik de motor begin dit jaar uit de auto heb gehaald mooi liep. De rotor ben ik toen om die reden niet aan geweest en precies zoals uitgebouwd laten zitten. Heb toen overigens niet met stroboscoop gecheckt of de motor op 10 voorontsteking stond of op dat aangebrachte merkteken.

Sleutelen is leuk als uiteindelijk de zes cilindertjes in evenwicht mooi 'in line' klinken.
Gelijk mooie muziek Wink
Maar zover ben ik vrees ik nog niet.
Antwoord
aandrijfas van je oliepomp en je verdeler die je rotoras noemt kan je er met een punttangetje zo eruit pakken wel eerst het alluminium huisje van je verdeler eraf schroeven die 2 boutjes.
Zo te zien staat deze niet goed dus begin eerst met deze goed te zetten.

Wat je ook kan proberen: checken of je bougiekabels in de juiste volgorde zitten en de ontsteking net zo ver verdraaien tot ie goed loopt dan weet je de afwijking en waar het probleem ligt.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Precies, dat asje is makkelijk te verzetten. ALs je hem omhoog haalt zal je merken dat-ie iets verdraait tijdens het optillen, dat doet-ie ook weer als je hem in de nieuwe stand laat zakken. De vertanding loopt schuin, dit is hem: http://www.cvi-automotive.se/en/articles...-b18b20b30 . Zodoende moet je het asje iets verdraaid laten zakken zodat-ie goed uitkomt.

Het ondereind van het asje is de aandrijving vd oliepomp, kan zijn dat-ie net niet in z'n bijpassende gleuf valt. Dat kan je met iets draaien aan de krukas weer oplossen.

Way, 182 euro dat asje, goed dat ik er nog een paar heb liggen!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)